آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

انواع صفحه کلیدهای کامپیوتری

انواع صفحه کلیدهای کامپیوتری

مقدمه: قطعا پیشرفت همگام نرم‌افزار و سخت‌افزار، شرط لازم برای توسعه همه جانبه IT است و در این بین اگر یکی از بخش‌ها دچار نقصان شود، به طور حتم بخش دیگر نیز متضرر خواهد شد. امروزه که تولید تجهیزات کامپیوتری رشد روزافزونی پیدا کرده‌ است، صفحه کلیدها نیـــز با پیروی از این قاعــده، تنــوع بسیاری یافته‌اند. در این مقاله قصـــد داریــم 5 مدل از صفحه کلیدها را که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند، به طور مختصر معرفی کنیم.

اگر شما از آن دستـــــه افرادی هستید که مایلید هر از چند گاهـــــی دور از مانیتور خود در پشت میــز کامپیوتر بنشینید یـــا از مرتب کردن مداوم سیم‌هـــــا و کابل‌های به هم گره خـــــورده پشت کامپیوتر خسته شده اید، خرید یک صفحه کلید بی‌سیم برایتان مفید خواهد بود.
صفحه کلیدهــای بی‌سیم دقیقا همانند صفحه کلیدهای معمولی عمل می‌کننـــــد با این تفاوت که در نوع بی‌سیم، داده‌های تایپـــــی از طریق پرتوهای مادون قرمـــــز به کامپیوتر منتقل می‌شوند. در واقع به هنگام تایپ، پرتویی از اطلاعـــــات از صفحه کلید به یک دستگاه گیرنده متصل بـــــه کامپیوتر فرستاده می‌شود. استفاده از این نوع صفحه کلید باعث می‌شود تا حداقل یک سیم از سیم‌های به هم گره خورده کامپیوتر شما کم شود. همچنیـن خرید ماوس بی‌سیم به همراه صفحه کلید بی‌سیم در بین خریداران متـــــداول است تا بدین ترتیب دو تا از سیم‌های پشت میز کامپیوتر کاهش یابند.
فناوری بی‌سیم به شما این امکان را می‌دهد تا ماوس یا صفحه کلید بی‌سیم خود را در مکان‌هایی قرار دهید که دستیابی بـــــه آن موقعیت‌ها از طریق صفحه کلید معمولی امکان‌پذیر نیست؛ بـــــا این وجود گیرنده مادون قرمز باید جایی گذارده شود که پرتوی مادون قرمز را به راحتی دریافت کند. البتـــــه مقدار و اندازه این فاصله بستگی به مدل صفحه کلید بی‌سیم شما دارد، پس قبل از خرید، کالای مورد نظر را از این لحاظ به دقت بررسی کنید. در ضمن به این نکتـــــه توجه داشته باشید که اگر صفحـــــه کلید بی‌سیم در مسیر مناسب و در راستای گیرنده نباشد یا اگر خط دید بین صفحه کلید با گیرنده توسط چیزی حائل شود، آن گاه دیگر هیچ نوع علامت یا پیامی به کامپیوتر فرستاده نمی‌شود.
بنابراین اگـــــر در منزل شما مانعی بین صفحـــــه کلید و فرستنده وجود نـــــدارد، این نوع صفحه کلید می‌تواند وسیله‌ای مناسب برای کامپیوتر خانگی شما محسوب ‌شـــــود، زیرا انعطاف‌پذیری بیشتری در کار با کامپیوتر فراهم می‌کند و به علاوه از سیم‌های مزاحم نیز دیگر خبری نخواهد بود.

صفحه کلید طبی

امروزه هـــــر کسی در محل کار یا خانه به هر حال به میزان متفاوت با صفحـــــه کلید سرو کـــــار دارد و از ایـــــن رو با فشارهــای وارده به دست، مچ و انگشتان که در اثر تایپ وارد می‌شـــــود، آشنـــــاست. صفحـــــه کلیدهـــــای طبی یا ارگونـــــومیک (Ergonomic) طـــــوری طراحـی شده‌اند تا هنگام تایپ از این فشارها کاسته و صفحه کلیدی راحت و مناسب برای انجام فعالیت کاربر فراهم آورند. همچنین این صفحه کلیدها با طراحی خاص خود سعی دارند برخی دردها مانند آسیب‌دیدگی مچ دست را که بر اثر استفاده مکرر از صفحه کلید به‌وجود می‌آید، برطرف کننـــــد. استفاده از این وسیله نه تنها به سلامت جسمانی کمک می‌کند، بلکه با طراحی فوق‌‌العـــــاده‌ای که متخصصان روی آن اعمال کرده‌انــد، برای سلامت و آرامش ذهنـــــی نیز مفید است؛ به همین خـــــاطر از طرف روان پزشکان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، استفاده از آنها توصیه می‌شود.
بعضی اوقات در ســـــاخت و طراحـــــی این نوع صفحـــــه کلیـد از چیدمان غیرمعمول
Dvorak به جای چیدمان استاندارد Qwerty استفاده می‌شود، زیرا اعتقاد بر این است که چیدمان Dvorak باعث کاهش درد و فشار روی دستان و انگشتان می‌شود.
تعـــــریف دقیق و خاصی از صفحه کلیدهای طبی ارائه نشده است، اما مـــــدل‌های مختلف آن طـــــوری طراحی شده‌اند که استفاده از آنها به مراتب ساده‌تر از صفحه کلیدهای تخت استاندارد است. برخـــــی از صفحه کلیدهای طبی قسمت میانـــــی قابل تنظیمی دارنــد و بین دو نیم چپ و راست آن نیز چند اینچی فاصله وجود دارد، در حالی که برخی دیگر از این صفحه کلیدها، صفحه‌ای دایره‌ای شکل دارند و یا در برخی دیگر از آنها جای مناسبی برای کف دستان طراحی شده است.
طراحی موسوم به «دست باز» یکی از فاکتورهای مهم در صفحه کلیدهای طبی است. این ویژگی با ایجاد فاصلـــــه مناسب بین دستان حین تایپ، کار با صفحه کلیــد را برای کاربر آسان‌تر می‌کند. به محض اینکه یک تایپیست به این نوع صفحه کلید عادت کند، حتما راحتی کار با آن را تایید خواهد کرد.
صفحه کلیدهای طبی چندین مسئله را مـــــورد توجه قرار می‌دهند. آنها نه تنها از فشار کار کـــــردن با ماوس و بخش عددی صفحه کلید می‌کاهند، بلکه از دردهای ناشی از کمی فاصله دستان و مچ‌ها در صفحه کلیدهای معمولی نیز جلوگیری می‌کنند. در صفحه کلیدهای عادی، انگشتان کوچک دست‌ها (که ضعیف‌ترین انگشتان دست هستند) نیز برای فشردن دکمه‌ها به کار گرفتــه می‌شوند که این مسئله باعث آسیب‌دیدگی آنها و بروز مشکلاتی می‌شود. به علاوه مشکلات حاصل از برخورد دست‌ها و وضعیت نامتقارن آنها که در صفحه کلیدهای معمولی ایجاد می‌شود، با استفاده از صفحه کلیدهای طبی رفع خواهند شد.
در مجموع، صفحه کلید طبی وضعیتی کاملا طبیعی برای تایپ فراهم می‌کند و از فشار عضلانی روی انگشت، مچ و دست نیز می‌کاهد.

صفحه کلید نورانی

صفحه کلید نـــــورانی با ایجاد نور ضعیفی در زیر کلیدها بـــــاعث می‌شــود تا آنها حتی در تاریکی به خوبی دیده شوند; به گونه‌ای که دیگر نیازی به منابع نوری برای مشاهده بهتر صفحه کلید نخواهید داشت.
کار کردن با کامپیوتر در شب و استفاده از نور صفحه نمایش برای دیدن صفحه کلید، برای اکثر افراد لذت‌بخش است، اما افرادی که از این وضعیت لذت نمی‌برند، باید بدانند روشن کردن لامپ اضافی با ایجاد شعاع نوری نامطلوب، حساسیت چشم را بالا می‌برد و در عین حال دقت برای دیدن کلیدهای صفحه کلید نیز آسیب‌جدی به چشم وارد می‌کند; در چنین وضعیتی صفحه کلید نورانی می‌تواند مشکلات را حل کند. البته کاربرد این صفحه کلید صرفا در منزل نیست و می‌توان برای نمایش‌های چندرسانه‌ای در اتاق جلسات یا سالن‌های کنفرانس تاریک نیز از آن استفاده کرد.
طراحی و حالت نورپردازی زیرصفحه‌ای در این نوع صفحه کلیدها مدل‌های مختلفی دارد. برخی مدل‌های آن در طبقات فوقانی خود شفاف یا نیمه شفاف هستند و کلیدهای آنها با حروف الفبای مشکی حک شده است و به علاوه یک صفحـــــه پرتوافشان نیز در پایین آن قرار دارد. در طـــــول روز که نیازی به نور صفحه کلید نیست، صفحه کلید نورانی دقیقا مثل یک صفحه کلید معمولی عمل می‌کند، اما زمانی که کلید مربوط به نور زیرصفحه‌ای آن را بزنید قسمت فوقانی صفحه کلید کاملا روشن و نورانی می‌شود.
نوع دیگـــــر صفحه کلیدهای نورانی مانند تلفن‌های همـــــراه، از زیر کلیدهای آن نور ســـــاطع می‌شود; این نوع صفحه کلیدها معمولا به رنگ مشکی و بـــا حروف الفبای سفید طراحی می‌شونـــــد و در روز ماننـــــد صفحه کلیدهای استاندارد هستنـــــد. زیر تک تک کلیدهای این صفحه کلیدها، دیودهای
LED وجود دارد و زمانی که دکمه فعال کردن نور زیرصفحه‌ای را فشار دهید، به جای روشن شدن کل صفحه کلید، تنها حروف الفبای موجـــود روی آن روشن می‌شود. مدل‌های جدید این صفحه کلیدها نور کمتری ساطع می‌کند و در مواردی که نیاز به تمرکز دارید یا در جلسات سخنرانی، باعث حواس پرتی نخواهد شد. به هر حال اینکه کاربران کدام مدل را انتخاب کنند بستگی به سلیقه و نظر خودشان دارد. فرضا افرادی که می‌خواهند در جایی تاریک کار کنند ممکن است مدلی را کـــــه حروف الفبای آن نسبتا نورانی است، ترجیح دهند. یکی از ویژگی‌های مهم در انتخاب صفحه کلید نورانی، توانایی خاموش کردن نورپردازی آن است. حتی برخی از مدل‌ها، قابلیت تنظیم میزان نـــــور را دارند که این مسئله کار کردن با این نوع صفحه کلیدها را در شرایط مختلف، آسان‌و لذت‌بخش می‌کنند. گفتنی است صفحه کلیدهای نورانی برحسب نوع، کیفیت، کارآیی و سبک قیمت‌گذاری می‌شوند و انواع آنها از 25 دلار تا 120 دلار در بازار موجودند.

صفحه کلید کوچک

صفحه کلیـــــد کوچک همـــــان‌‌طور کـــــه از نــام آن پیداست نوعــی صفحه کلید کم حجم با طراحی فشرده است که قابلیت حمل در آن اهمیت فراوانـــــی دارد. صفحـــــه کلیدهای کوچک که اغلب «مینی کی بورد» نامیـــــده می‌شوند معمولا 84 تا 89 کلید با کارآیی همان 101 کلید استاندارد در صفحه کلیدهای معمولی را دارند و طول آنها 13 اینچ 333 سانتی‌متر) یا کمتر است. در مقایسه با صفحه کلید معمولی که 18 اینچ 466سانتی‌متر) طول دارد، این نوع صفحه کلیدها به طور محسوسی کم‌حجم‌ترند. البته از لحـــــاظ فنی هر صفحه کلیـــــدی که فضای کمی را اشغال کند، بدون توجه به تعداد کلیدهای موجود در آن، صفحه کلید کوچک یا مینی نامیده می‌شود.
در اوایل دهه 80 میلادی،
IBM اولین صفحه کلیدهای PC/XT تجاری را با 83 کلید طراحی کرد، اما این نوع صفحه کلید فضایی معادل صفحه کلیدهای امروزی اشغال می‌کرد. با عرضه اولین کامپیوتر PC/AT، شرکت IBM طراحی و چیدمان صفحه کلید آن را تغییر داد. صفحه کلید جدید PC/AT همانند صفحـــــه کلیدهای امروزی بود و فقط کلیدهای تابعی )F-keys( بـــــه صورت دسته‌بندی شده در دو ستون در سمت چپ صفحه کلید قرار گرفته بودند و هنوز هم 84 کلید داشت.
زمانی که
IBM آخرین مدل کامپیوتر PC/AT را در سال 1986 معرفـــــی کرد، صفحه کلید پیشرفته‌ای با 101 کلید را نیز به بازار عرضه کرد (همان مدل استانداردی که صفحه کلیدهای امروزی بر اساس آن ساخته شده‌اند.) این نوع صفحه کلید علاوه بر کلیدهای تابعی (که در بالای آن قرار داشت) دارای کلیدهای مکان‌نما، بخش عددی و دیگر کلیدها بود.
در نهــایت، طراحی صفحـــــه کلیدهـــــا در مسیر رشد و تـــــرقی قرار گرفت و صفحه کلیدهای 104 کلیدی به همراه کلیدهای تابع مخصوص ویندوز، صفحه کلیدهای چندرسانه‌ای، صفحه کلیدهای طبی قابل برنامه‌ریزی، صفحه کلیدها با گوی جهت‌یاب و یا صفحه کلیدهای لمسی به بازار عرضه شدند.
صفحـــــه کلیدهای کوچک در واقع پاسخ به رشد تقاضا در بازار کاربردهای سیار است و به ویژه برای توسعه شبکه‌های محلی (
LAN) به‌ کار می‌رود.
در حال حاضر متخصصان شبکه، نمایندگان فروش و مدیـران می‌توانند به راحتی این صفحه کلید را در کیف دستی خود قرار دهند و از آن در مـــــراکز کاری، ادارات یا در سمینارهای ارائه مطالب استفاده کننـــــد. جالب اینکه خیلی از کاربران به خاطر کم حجم بودن این صفحه کلید، در منزل نیز از آن استفاده می‌کنند. گوناگونی و تنوع در بین صفحه کلیدهای کوچک هماننـــــد صفحـــــه کلیدهای استاندارد است و چیدمان آن نیز برحسب مدل تغییر می‌کند. به هر حال رضایت از این صفحه کلید بستگی به سلیقه شخصی دارد.
البته این نکته را فراموش نکنیـــــد که صفحـــــه کلید کوچک با صفحه کلید فشرده تفـــــاوت دارد. صفحه کلید فشرده، نوعی صفحه کلید استاندارد با همان 101 کلید است، با این تفاوت که قدری فشرده شده و فضایی تقریبا 16 اینچــی 400 سانتی‌متر) اشغال می‌کند، اما آن‌قدر کوچک هم نیست که بتوان آن را صفحه کلید کوچک نامید.

صفحه کلید بازی

دنیای بازی‌های کامپیوتری دائما رو به رشد است و هر روز بازی‌های پیچیده و مهیجی به بازار عرضه می‌شوند. این امـــــر باعث بروز برخی مشکلات بـــــرای افراد علاقمند به بازی‌هـــــای کامپیوتری شد؛ چـــــرا که بازی‌های پیچیده به دستگاه‌های کنتــرل کننده پیچیده نیز نیاز داشت. برای مثال، دستگاه‌های کنترل کننده یا صفحه کلیدهایی که بــرای بازی‌های قدیمی مثل Pac-Man یا Tetris استفاده می‌شدند، به هیچ وجه برای بازی‌های امروزی مناسب نیستند.
این مشکل را صنعت بازی‌های کامپیوتری با سفارش صفحه کلیدهای مخصوص بازی‌های کامپیوتری به نوعی حل کـــــرد. این صفحه کلیدهـــــا در واقع مدل سفارشـــــی صفحه کلیدهای استاندارد موجـــــود در بسیاری از شرکت‌ها و منازل هستند. تولیدکنندگان صفحه کلیـــــد بازی از طرح و مدل صفحه کلیدهای معمولی استفاده کرده و با ایجاد اصلاحاتی در آن، سعی می‌کنند طراحی آن را به نحوی تغییر دهند که برای انجام بازی‌های کامپیوتری مناسب شود.
بسیاری از صفحه کلیدهای مخصوص بازی‌هـــــای کامپیوتری دارای کلیدهای قـــــابل برنامه‌ریزی هستند که هـــــر عملکردی را به آنها تخصیص دهید، آن را انجام خواهند داد. به علاوه صفحه کلیدهای بازی اغلب با جوی استیک (
Joystick) به بازار عرضه می‌شوند. این وسیله اگر تواما با ماوس استفاده شود، به کاربر امکان کنترل چندین محور حرکتی را می‌دهد.
در دنیای امروزی که آسایش و رفاه اغلب یکی از عوامل موثر در خرید یک جنس نسبت به سایر اجناس است، سعی شده صفحه کلیدهای مخصوص بازی متناسب با استانداردهای پزشکی (طبی) عرضه شوند تا کار کردن با آنها برای کاربر آسان‌تر بوده و سلامتی وی کمتر به خطر افتد. از موارد رشد استانداردهای پزشکی در صفحه کلیدهای مخصوص بازی‌های کامپیوتری می‌توان به انحنای صفحه کلید برای تنظیـــــم جـــــای دست و تهیه محافظ مچ برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی مچ دست اشاره کرد. همچنین رشد استانداردهای پزشکی منجر به جابه‌جایی برخی کلیدهای کاربردی روی صفحه کلیدهای بازی شد؛ به گونه‌ای که به جای قرار دادن کلیدهای مهم در جاهای دور از دسترس یا نامناسب، تولیدکنندگان تمامی هدف خود را بر پایه استفاده آسان از کلیدهای اصلی بنا کردند. بـــــه عنوان مثال دراین صفحه کلیدها برای انجام عمل چرخیدن در بازی به جای فشار آوردن روی انگشت کوچک دست برای فشردن کلید مربوطه، سعی شده این عمل از طریق کلیدی که استفاده آن برای کاربر آسان‌تر است، انجام شود.
ویژگی دیگر بسیاری از صفحه کلیدهای بازی، برچسب‌های مخصوص آنهاست. این برچسب‌ها به همراه صفحه کلیدها ارائه شده و کار چسباندن آنها روی صفحه کلید بر عهده کاربر گذارده شـــــده است. البته اکثر علاقمندان بـــــه بازی‌های کامپیوتری ترجیح می‌دهند تـــــا صفحه کلید خـــــود را بـــــا این‌گونه برچسب‌ها شلوغ نکننـــــد و به راحتی کاربرد هر یک از کلیدها را به خاطر می‌سپارند. از این رو برچسب نمی‌تواند عامل موثری در خریـــــد صفحه کلید و برتری آن نسبت به سایر صفحه کلیدها باشد؛ فراموش نکنید که عوامل اصلی در خرید صفحه کلید مخصوص بازی‌های کامپیوتری متناسب بودن آن با استانداردهای پزشکـــــی، طرز چیدمان و قابلیت تنظیم و برنامه‌ریزی کلیدهای آن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد