X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

آموزش فناوری دانلود

ارزشیابی توصیفی را بیشتر بشناسیم

ارزشیابی توصیفی را بیشتر بشناسیم

امروزه در بسیاری از نظام‌های آموزشی، مهارت‌های سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در حال تحول و دگرگونی است. زیرا در عصر کنونی، افراد به دانش و توانائی‌های تازه‌ای نیاز دارند.  در قرن جدید، دانش آموزان نه تنها باید مهارت‌ها ودانش اساسی را بیاموزند بل‌که لازم است از تفکر انتقادی، قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات، خلاقیت و توانایی حل مسئله نیز برخوردار باشند. پس از آن نوع سنجش و ارزش‌یابی که بتواند تصویری واضح و سه‌بعدی از رشد مهارت‌ها، دانش و نگرش‌های دانش‌آموز بدهد قابل دفاع می‌باشد.

برخلاف ارزشیابی گذشته (کمّی )که با عدد و رقم سر و کار دارد باید دانست که این ارزش‌یابی، کیفی و مقطعی نیست بل‌که اندیشه‌ی مستمر است و براساس تلاش و فعالیت فرد انجام می‌گیرد. بنابر این در دنیای امروزه، هدف تعلیم و تربیت آن نیست که دانش‌آموزان بتوانند با حفظ کردن مطالب درسی و گذراندن امتحان، کسب موفقیت کنند. بل‌که هدف تعلیم وتربیت آن است که دانش‌آموزان بتوانند در جهان خارج از مدرسه و با حل مسائل واقعی زندگی به موفقیت دست یابند.

اهداف اساسی ارزشیابی توصیفی عبارت است از:

  • بهبود کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری
  • فراهم نمودن زمینه‌ی مناسب برای حذف فرهنگ بیست‌گرایی
  • تاکید بر اهداف آموزش وپرورش به‌جای تاکید بر محتوا
  • افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی  و یادگیری
  • فراهم نمودن حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سر نوشت تحصیلی دانش‌آموزان

در راستای  تحقق این اهداف، ارزش‌یابی توصیفی در چند محور تغییر و تحولاتی ایجاد نموده است:

  1. تغییر از ارزش‌یابی پایانی به ارزش‌یابی تکوینی: در رویکرد سنتی ارزش‌یابی، عمدتا معلمان تلاش می‌نمودند از نتایج یادگیری دانش‌آموزان ارزش‌یابی به عمل آورند و آن را به صورت نمره گزارش دهند. کمتر تلاش می‌شد که به نحوه و چگونگی یادگیری و بهبود آن توجه شود. در این الگوی جدید، معلم، ارزشیابی را در خدمت یادگیری قرار می‌دهد؛ یعنی اگر ما یادگیری را جریانی هدف‌مند و پیوسته بدانیم، ارزش‌یابی هم پیوسته در کنار آن وجود دارد و معلم در جریان یاددهی، خود را هم‌سفر شاگرد می‌داند و ضمن اصلاح نقاط ضعف و تقویت فراگیر، تصمیمات مناسبی در خصوص پیشرفت دانش‌آموز ارائه می‌دهد. در حقیقت کل وضعیت تحصیلی ملاک است نه فقط ارزش‌یابی پایانی.
  2. تغییر مقیاس فاصله (۲۰-۰) به مقیاس ترتیبی ( در حد انتظار نزدیک به انتظار احتیاج به تلاش بیشتر): در مقیاس نمره‌ای که در کشور در حال اجرا است معلمان نتایج آزمون‌ها را براساس دانستنی‌های محتوای کتاب که دانش‌آموز آن را یادگرفته، اندازه‌گیری می‌کنند و آن را به اولیاء بازخورد می‌دهند. ولی در این شکل از سنجش باعث ایجاد رقابت شدید بین فراگیران می‌شود و فاصله‌ی طبقاتی دانش زیادی را ایجاد می کند. در مقیاس ترتیبی، مشکلات رقابتی کمتری وجود دارد. دراین جا ممکن است بعضی از معلمین و اولیاء با تصور حذف نمره، آن را خلاء بزرگی در آموزش تلقی کنند اما این ارزش‌یابی یک جریان واقعی را طی می‌کند و تمام حقوق واقعی دانش‌آموز را ادا می‌کند و دیگر، دانش‌آموز نگران کسب نمره نیست و آن‌ها به دنبال شناخت اشتباهات خود در یادگیری و اصلاح آن هستند. دیگر کسی از کودک نمی پرسد چه یادگرفته‌ای؟ همه می‌پرسیم چگونه یادگرفته‌ای؟
  3. تنوع بخشی به ابزارها جهت ارزشیابی:
    1. معلم، اطلاعاتی را از وضعیت یادگیری دانش آموز تهیه و تنظیم می‌کند که از طریق ” آزمون‌ها، پرسش‌ها، آزمایش‌های تحقیقی، مشاهده، سنجش” انجام می‌گیرد
    2. با توجه به اطلاعات به دست آمده، معلم یک داوری درباره‌ی وضعیت یادگیری انجام می‌دهد
  4. تغییر در ساختار کارنامه: کارنامه‌ی تحصیلی در ارزش‌یابی کیفی توصیفی به نام گزارش پیشرفت تحصیلی نام گرقته است که به‌طور کلی به گزارش رشد و پیش‌رفت دانش‌آموز می‌پردازد. برخلاف کارنامه‌ی قبلی که شامل تمام دروس و نمره بود، در گزارش پیشرفت تحصیلی، به ابعاد عاطفی، جسمانی و اجتماعی دانش‌آموز نیز توجه شده است و والدین درمی‌یابند فرزندشان در چه بخشی از انتظارات مشکل دارد.
  5. تغییر در مرجع تصمیم‌گیرنده درباره‌ی ارتقاء دانش‌آموز: در نظام نمره، طبق شرائط از پیش تعیین شده و آزمون‌ها بر اساس شرائط ناهموار و سختی‌ها و موارد دیگر که در نمره دخیل هستند باعث درج نمره در کارنامه می‌شد. اما الگوی ارزش‌یابی توصیفی به سبب این که اطلاعات جمع آوری شده متنوع بوده و شامل داده‌های کمّی وکیفی است تحلیل وداوری طبق این اطلاعات توسط معلم انجام می‌شودو در این الگو، اختیار ارزش‌یابی به معلم تفویض می‌شود.

در آخر، از معلمان و اولیاء محترم و کلیه‌ی دست اندرکاران تعلیم و تربیت استدعا می‌شود که در راستای تحقق یافتن این ارزش‌یابی همکاری داشته باشند تا حق واقعی دانش‌آموزان و نوآموزان به طور واقعی ادا گردد.

VN:F [1.7.8_1020]
نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)