۱- موضوع تحقیق: چگونه توانستم ناسازگار کلاس را با تشویق به ورزش کردن سازگار نمایم؟
سال اقدام: 80-1379
محل اقدام ( منطقه ومدرسه): مدرسه راهنمایی شهید پاکدامن منطقه 4 تهران
2. خلاصه ای ازتوصیف موضوع ومسئله ای که باآن مواجه بودید:
در کلاس سوم راهنمایی فرشته توکلی با رفتار ناسازگار هم خود را و هم اولیاء مدرسه و اعضای خانواده اش و همکلاسی هایش را مورد آزاد و اذیت قرار می داده او را باید کمک می کردیم چون او مادر فردا خواهد بود و باید در این اجتماع زندگی کند چه باید کرد؟
3. خلاصه شواهدتشخیص واینکه چگونه تشخیص دادیدکه با مسئله ای مواجه هستید:
بعلت ناسازگاری در کلاس درس ؟ پایین بود- مادرش از بد رفتاریهای او در خانه شکایت داشت. زمانی که از او درباره کارهایش سؤال کردم و او با لحن جاهلی صحبت کردن همچنین با طرز لباس پوشیدن و طرز ایستادن در برابر بزرگترها مدل موهایش و آشفتگی درونی و بیرونی او.
۴.مهمترین عوامل مؤثربرایجادمسئله به نظرشما:
بی اهمیت دادن معلمین سالهای گذشته نسبت به رفتار او- نداشتن پدر و کمبود محبت مادر و زندگی کردن با سه بردار یعنی رفتار پسرانه.
5. راه حل بکارگرفته شده توسط شما:
ارتباط نزدیکی به غیر از معلم و شاگرد بودن.
6. خلاصه ای ازمهمترین نکات کلیدی دراجرای راه حل:
از نظر عاطفی به او نزدیک شدن- پر کردن اوقات فراغت او در باشگاه ورزشی و بردن او به باشگاه و او در تیم والیبال مدرسه شرکت دادند و سمت کاپیتان دادن یعنی مسئولیت.
7. خلاصه ای ازشواهدقضاوتی ومیزان تأثیرگذاری اقدام شما:
از نظر درسی پیشرفت کرده بود از نظر اخلاقی در مدرسه موردی دیده نمی شد حتی در کمک به مادرش در کارهای خانه و درگیر نشدن با برادرهایش.
8. نتیجه گیری وتوصیه های شما به معلمان و والدین:
برای رفع مشکلات دانش آموزان ابتدا باید مشکلات را ریشه یابی کرد و سپس با توکل به خدا و صبر و حوصله در جهت حل آن کوشید. به بچه ها شخصیت داده شود و به رفتارهایی که از آنان سر می زند دقت کرده و به حرفهای آنها باید گوش داد و دستی متقابل بوجود آورد.