آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

کودکان خود را هوشیار کنید!

خطر غریبه ها: کمک به بچه ها برای کسب امنیت

پدر ومادر د وست دارند  همیشه از بچه هایشان حمایت کنند ، منتها نمی توانند تمام روز را با آنها بگذرانند.کودکان باید یاد بگیرند که چگونه در امان و هوشیار باشند و هنگامی که در راه مدرسه ، بازی یا حتی در خانه هستند در برابر غریبه ها و آدمربایی از خودشان محافظت کنند.والدین         می توانند به بچه ها کمک کنند تا بیاموزنند در شرایط آزار دهنده و نا امن چه کنند؟

راهنمایی های زیر می تواند به والدین و کودکان کمک کند تا احساس امنیت بیشتری داشته با شند:

1.  پدر و مادر باید نگرش و برخورد درستی داشته باشند ولحن مناسبی برای صحبت با کودکانشان در نظر بگیرند. وقتی با آرامش در مورد موضوعات خشن  و ترسناک صحبت می کنند بچه ها بهتر می توانند گوش دهند و یاد بگیرند.والدین باید بتوانند ترسهایشان را کنترل کرده و کودکانشان را مضطرب نکنند.

2. سن کودکتان را در نظر بگیرید.

_ کودکان 3 تا 5 ساله کنجکاو و ذاتاّ خوش باور هستند.همچنین در این سن بچه ها به کارهای محبت آمیز و دلسوزانه ی بزرگتر ها واکنش نشان می دهند. بچه های نو پا و پیش دبستانی الزاماّ عواقب دراز مدت موقعیت های خطرناک احتمالی را درک نمی کنند.

_کودکان دبستانی ، یعنی 6 تا 9 ساله ها بیشتر قادر به درک درست و غلط هستند.این کودکان می توانند اطلاعات را به خاطر بسپارند و تمرین کنند ، با این حال امکان دارد در شرایط دشوار دستپاچه شوند.

_کودکان 10 تا 13ساله شاید در رد توانایی شان برای برخورد با شرایط نا خوشایند مبالغه کنند. همچنین ممکن است احساس کنند نباید نگران باشند و در مورد خطر کردن خونسرد رفتار کنند.

3. اطلاعاتی مناسب سن کودک ارائه دهید. بازی و مکالمات پی در پی برای بچه های کوچکتر بیشتر فایده دارد. والدین بچه های بزرگتر برای آموزش درباره خطر می توانند در مورد حوادث جاری یا موقعیت های واقعی با آنها صحبت کرد.

4. از تمهیدات خاصی که توسط غریبه ها به کار برده می شود مطلع باشیدبه کودکان یاد بدهید از غریبه ها هدیه و شکلات قبول نکنند یا سوار ماشین کسی که نمی شناسند نشوند.

5. از استراژی TASK   (Talk,Ask,Show,Know) یعنی مؤلفه های زیر استفاده کنید:

_صحبت کردن: با کودکان در مورد ایمنی و غریبه ها صحبت کنید. این بحث می تواند به پدر و مادر ها کمک کند تا دریابند کودک کلمه غریبه را چگونه تعریف می کند.والدین اغلب تعجب می کنند وقتی می شنوند فقط موجودات زشت کتابها به عنوان موجوداتی خطرناک در نظر گرفته می شوند.

_سئوال کردن: مسئله مهمی است که بعد از صحبت با بچه ها در مورد مطالبی که شنیده اند از آنها بپرسید.این پرسش به والدین فرصت می دهد اطلاعات غلط بچه ها را تصحیح کرده و مطلبی که لازم است دوباره مرور شود یا به گونه ای دیگر مورد بحث قرار بگیرد،مشخص شود.

_صحنه سازی: تمرین مطالبی که کودکان یاد گرفته اند و می تواند برای والدین مفید باشد.مثلاّ رفتن به مرکز خرید و واداشتن کودک به درخواست کمک از فروشنده مغازه، یا قدم زدن در اطراف خانه و مشاهده کودک در حین رفتن به منزل همسایه ای شناخته شده.

_دانستن: مطمئن شوید کودکان می دانند از چه کسی ، چه وقت ، کجا و چگونه کمک بگیرند.برای مثال آنها باید نام، آدرس و شماره تلفن خانه را بدانند، اینکه چگونه شماره 110 را بگیرند ، پس از مدرسه و سایر کارهایشان جه کسی به دنبالشان خواهد آمد و همینطور سایر دوستان و افراد تأیید شده فامیل را بشناسند.

6. رسانه های گروهی را کنترل کنید : به خصوص وقتی موضوعاتی چون دزدیدن و قتل کودکان در خبر ها مطرح است . والدین باید از چیزهایی که کودکان در تلوزیون می بینند و مسایلی که می شنوند مطلع با شند. به بچه ها کمک کنید حقایق را از احساسات جدا کنند.والدین باید نسبت به هر گونه تغییر در رفتار کودکانشان حساس باشند ، به خصوص در مورد مسایل خواب و کابوس های آنها و در این زمینه به دنبال راهنمایی های بیشتر با شند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد