آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

یادگیری برمبنای چهار گام در حل مسئله

   یادگیری برمبنای چهار گام در حل مسئله

این فرآیند یادگیری مبتنی بر فرآیند تدریس ساخت یافته طراحی و آنالیز نظام هاست، و ثابت شده است که در هر زمینه ی واقعی از رفتار بشری می تواند اثر بخش باشد. که شامل چهار گام متمایز است که به حل اثر بخش مسئله منجر می شود این چهار گام عبارتند از :

1-     تعریف کردن

دانش آموزان باید یاد بگیرند مسئله را به گونه ای تعریف کنند که پیش از انجام کاملا فهمیده شود.

تا کنون چند بار با شخصی که وقتش را از دست داده یا کارش را اشتباه انجام داده است روبرو شده اید؟ مسلم است که دانش آموزان یاد می گیرند کار را به روشنی تعریف کنند و درک خود را از مسئله قبل از جلو رفتن کامل کنند.

این یک مهارت ارزشمند زندگی است. .به علاوه با وا گذاری مسئولیت تعریف کار به دانش آموز، ما آن ها را برای استفاده از مهارت های گوناگون فکری سطح بالاتر توانمند می سازیم، به گونه ای که آن ها خود تعیین می کنند که چه کاری باید انجام گیرد.  در رویکرد سنتی آموزش، معلمان خود بخش تعریف و طراحی کار را برای دانش آموزان انجام می دهند. تکالیف به عنوان یک کار نیمه تمام و از پیش تعیین شده برای یافتن حل مسئله وجود دارد که موجب پرورش فرهنگ وابستگی دانش آموز به معلم برای گرد آوری مواد و اطلاعات مناسب می شود. اما این روش در زندگی واقعی جواب نمی دهد. با تدریس به شیوه ی سنتی از داشتن دانش آموزانی که به طور مستقل یاد می گیرند محروم هستیم.

2-     طراحی کردن

تا این جا مسئله تعریف شده است. اینک باید دانش آموزان راه حلی طراحی کنند. غالبا ضروری است دانش آموزان مهارت های تازه ای یاد بگیرند یا اطلاعات جدیدی گرد آورند تا بتوانند کار را باموفقیت انجام دهند در این گام هدف این است که دانش آموزان مجبور باشند خودشان آنچه را برای یادگیری و تکمیل کار نیازدارند تعیین کنند این کلیدی است برای پرورش استقلال در تفکر دانش آموزان. آنها وقتی به محل تحصیلشان وارد می شوند، نمی توانند به معلم وابسته باشند باید قبل از این که در جامعه رها شوند، دادن مسئولیت به آنها برای یادگیری را آغاز کنیم. واگذاری این مسئولیت به معلم، به معنای دادن نقشی تازه به اوست.

نقش معلم در این جا راهنمایی و مشاوره است. او دانش آموزان را به تمرکز روی راه درست سوق می دهند و دانش آموزان هستند که خود تعیین می کنند چه چیزی را باید یاد بگیرند.

3-     تهیه و تولید (انجام دادن)

تا این جا مسئله تعریف و یک راه حل برای آن طراحی شده است. اکنون دانش آموزان باید نقشه را به مرحله ی عمل بگذارند این می تواند به معنای شرکت در یک مباحثه نوشتن داستان ساخت یک میز نوشتن مقاله پختن یک کیک انجام یک آزمایش یا خلق یک ابزار چند رسانه ای باشد. به هرحال دانش آموزان در این گام باید یادگیری های قبلی را در دنیای واقعی عملی کنند.

4-     گزارش دادن

این گامی است که اغلب در آموزش و پرورش نادیده گرفته می شود. به هر حال تعیین این مطلب که آیا شما کاری را که می خواستید واقعاً انجام داده اید یا نه یک بخش اساسی یادگیری است. در اینجا بازخورد مفیدی برای دانش آموزان وجود دارد که به آنها کمک می کند در دفعات بعدی کار بهتری ارائه دهند. بازخوردهای پیوسته و بازنگری عملکردی دو نمونه از گام های گزارش دادن هستند این گام برای دانش آموزان اهمیت زیادی دارد که هم روی محصولی که ارائه داده اند و هم برای محیط های کاری آینده که پس از فارغ التحصیلی با آن ها مواجه می شوند، مفید است ایفای نقش در این الگو اساسی است.

این فرآیند می تواند در همه ی کوشش های بشری به کار می رود. اگر بخواهیم دانش آموازان برای محیط های کاری آماده شوند، باید دوره های درسی پیوندهایی بادنیای واقعی داشته باشند معلمان در شیوه ی جدید با رویکرد ساخت یافته ای بر اساس چهار گام ذکر شده، فرآیند یاددهی – یادگیری را سامان خواهند داد.

 ویژگی های معلمانی که با این الگو درس می دهند، چیست؟

در این الگو معلمان از دانش آموزان می خواهند تا با اطلاعات محدود خود کارکنند و خود اطلاعات را کامل کنند. معلمان، شیوه های کارآمدی را برای ایجاد چالش در کلاس درس به جریان می اندازند. در کلاس آن ها، دانش آموزان باید اطلاعات را از منابع گوناگون به دست آورند. راهبردهایی را که مانع بروز خلاقیت می شوند و به تقویت فرهنگ وابستگی می انجامند.، رد می کنند و روش هایی برای تقویت استقلال در یادگیری به کار می گیرند آن ها، شکست یا نارسایی های مولد و مفید را تشویق می کنند. چنین معلمانی مالکیت و مسئولیت یادگیری را به دانش آموازان وا می گذارند تا آن ها جریان های موجود در کلاس درس رابا دنیای واقعی پیوند دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد