X
تبلیغات
رایتل

آموزش فناوری دانلود

تمریناتی برای خوب نفس کشیدن


گروه آموزشی: آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که نفس کشیدن چقدر اهمیت دارد؟ تنفس درست چقدر مهم است؟ آیا اگر درست تنفس کنیم، سلامتی و نشاط بیش‌تری خواهیم داشت؟ برای آن‌که جسم و روح سالم‌تر داشته و توازن را در زندگی‌امان ایجاد کنیم، خصوصا" اگر سفر طولانی رفته باشیم یا روز خسته‌کننده‌ای را پشت سر گذاشته باشیم، با چند نفس عمیق می‌توانیم خستگی را از تن بیرون کنیم.


این سؤالات ارزش بسیاری داشته و در حل و فصل مشکلات جسمی و روحی می‌تواند به ما کمک زیادی کند. اگر تنفس درستی داشته باشیم، می‌توانیم اثرات آن‌را به خوبی درک کرده و در درمان برخی بیماری‌ها از آن کمک بگیریم. اصل نفس ما این است که همواره در حال افزایش و کاهش است. تنفس ما کاملا" مانند سمفونی فوق العاده قدرتمندی است که ارگان‌های داخلی‌مان را ماساژ داده و حرکات ظریفی را در داخل اعضای‌مان ایجاد می‌کند. باعث حرکت مفاصل و ماهیچه‌های‌مان شده و به ادامه‌ی زندگی‌مان کمک می‌کند.

به نظرتان هر چند وقت یک بار در طی روز لازم است که نفس‌تان را نگه دارید و چشمان‌تان را ببندید؟ می‌دانید که در هنگام تنش چه فشار عظیمی را به قفسه‌ی سینه‌ی خود وارد می‌کنید؟ هر بار که با موقعیت پر تنشی مواجه می شوید، بیش‌ترین چیزی که کمک‌تان می‌کند چند نفس عمیق است.

چرا نفس کشیدن مهم است؟ تنفس خوب به سلامت جسمی و روحی‌تان کمک فوق العاده‌ای خواهد کرد و پس از آن احساس آرامش و امنیت زیادی در سراسر وجودتان حس می‌کنید و کمک قابل توجهی به حفظ تعادل عاطفی‌تان می‌کنید.

در تمام تمرینات تنفسی زمان را یادداشت کرده و تأثیرات بر روی فعالیت‌های بدنی‌تان را بسنجید. فراموش نکنید که تنفس درست، سطح فعالیت و میزان استراحت مورد نیازتان را به تعادل رسانده و تأثیرات ژرفی بر سوخت وساز بدنی‌تان خواهد داشت.


تنفس عمیق اثرات فیزیولوژیکی نیز در بر دارد. با تنفس عمیق، ضربان قلب‌تان را کاهش داده، فشار خون‌تان پایین و گرفتگی‌ها از رگ‌های گردن، شانه‌ها، پشت و شکم از بین خواهد رفت. اگر تجربه‌ی یک روز سخت و طولانی را دارید، یکی از بهترین راه‌ها تنفس عمیق است. شاید باور نکنید که با افزایش اکسیژن در رگ‌های‌تان، انرژی‌تان هم افزایش می‌یابد. پس با نوشتن یادداشت‌هایی و قرار دادن آن در محل‌های مختلف در خانه یا محل کارتان به خودتان یادآوری کنید که هر روز چند نفس عمیق بکشید. تنها با چند نفس عمیق، تأثیرات مثبت و مؤثری را بر وضعیت جسمانی و روحی‌تان خواهید دید.

چرا باید به نفس کشیدن توجه بیش‌تری نشان دهیم؟ آیا تأثیراتی بر سلامت، انرژی و زنده‌دلی‌مان خواهد داشت؟ آیا شما هم مانند برخی مردم دچار خرخر یا فشار در قفسه‌ی سینه‌تان هستید؟ وقتی که به راحتی نفس می‌کشید، فشاری را بر روی اعضای داخلی بدن‌تان حس نمی‌کنید. تا به حال به کودک تازه متولد شده‌ای که نفس می‌کشد، نگاه کرده‌اید؟ حرکات قفسه‌ی سینه‌ی او را دیده‌اید؟

حال چگونه می‌توانیم، الگوهای تنفسی‌مان را بهبود بخشیم؟ اجازه دهید در این‌جا پرسش‌نامه‌ای را که به همین منظور طراحی شده است، ارائه دهم. با استفاده از این پرسش‌نامه، میزان پیشرفت‌تان را در درست نفس کشیدن، خواهید سنجید.

۱- نفس‌تان را رها کنید. دقت کنید که به قسمت بالای بدن‌تان فشار وارد کرده‌اید یا قسمت پائینی. آیا حرکت تنفس‌تان، عمیق یا کم عمق بوده است؟

۲- میزان تنفس‌تان را در هر دقیقه محاسبه کنید. (به‌طور معمول، ۱۲ تا ۱۴ تنفس در هر دقیقه) ۳- کیفیت تنفس‌تان چگونه است؟ روان، ضخیم، انبوه؟ آیا نفس‌تان در قفسه‌ی سینه‌اتان گره می‌خورد؟ با انجام چند تمرین، سیکلی را در تنفس‌تان ایجاد خواهید کرد و پس از مدتی به آرامی نفس می‌کشید.

تمرین تنفس

الف- تنفس عمیق
در جریان آموزش یوگا، از این نوع تنفس به عنوان «بادکنک تنفس» یاد می‌شود. چرا که در این نوع تنفس، ابندا شکم‌تان را باد می‌کنید و سپس کم‌کم نفس‌تان را بیرون می‌دهید. پس بهتر است در موقعیت راحتی بنشینید و دست‌تان را یکی بالای شکم و دیگری را بالای ناف قرار دهید. سپس با اسنشاق طولانی، شکم‌تان را باد کنید و کم‌کم از طریق تنفس مانند بادکنکی که بادش را خالی می‌کنید، شکم‌تان را خالی کنید. با این روش تنش‌ها را کاهش داده و احساس آرامش می‌کنید.

ب- متناوب کردن تنفس
برای آن‌که تعادلی را بین قسمت چپ و راست مغزتان در هنگام تنفس ایجاد کنید، از این روش استفاده کنید. در موقعیت راحتی قرار گرفته، با انگشت اشاره‌ی دست چپ، سوراخ بینی سمت چپ‌تان را ببندید و از طریق سوراخ بینی سمت راست، چند نفس عمیق بکشید. حال برعکس با انگشت اشاره‌ی دست راست، سوراخ بینی سمت راست‌تان را ببندید و از طریق سوراخ بینی سمت چپ، چند نفس عمیق بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید. (مثلا" روزی ۵ بار)

ج- حال سعی کنید با انگشت اشاره‌ی دست راست، سوراخ بینی سمت راست‌تان را ببندید و با ضربه زدن به سوراخ بینی سمت چپ‌تان چندین بار نفس بکشید.

د- این بار سعی کنید با انگشت اشاره‌ی دست چپ، سوراخ بینی سمت چپ‌تان را ببندید و با ضربه زدن به سوراخ بینی سمت راست‌تان، چندین بار نفس بکشید. با این روش بر احساسات خود کنترل بیش‌تری خواهید داشت. پس با آموزش این روش به کودکان قبل از خواب یا قبل از شروع امتحانات به آنان کمک خواهید کرد تا به میزان قابل توجهی بر احساسات‌شان فائق آمده و راحت‌تر خودشان را برای روز بعد آماده کنند.

اگر تجربه‌ی یک روز سخت و طولانی را دارید، یکی از بهترین راه‌ها تنفس عمیق است. شاید باور نکنید که با افزایش اکسیژن در رگ‌های‌تان، انرژی‌تان هم افزایش می‌یابد.


سه بخش تنفس

با یادگیری این سه مرحله به نتایج جالبی در زندگی‌تان دست خواهید یافت و میزان اضطراب را در خودتان کاهش می‌دهید، بهتر خواهید خوابید و از تنش‌های بسیاری رها می‌شوید. برای شروع نفس عمیقی بکشید و آن را در سه مرحله آزاد کنید. ولی مطمئن شوید که هنگام بازدم مکث نکرده‌اید. پس با سه شماره نفس بکشید و با سه شماره بازدم داشته باشید. سعی کنید که ۱۰ بار این کار را انجام دهید. در نهایت متوجه خواهید شد که تغییرات اساسی در استنشاق‌تان ایجاد شده است و به آرامش عجیبی در درون‌تان رسیده‌اید.

در تمام تمرینات تنفسی فوق الذکر، زمان را یادداشت کرده و تأثیرات بر روی فعالیت‌های بدنی‌تان را بسنجید. فراموش نکنید که تنفس درست، سطح فعالیت و میزان استراحت مورد نیازتان را به تعادل رسانده و تأثیرات ژرفی بر سوخت و ساز بدنی‌تان خواهد داشت.

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)