آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

روش های کلی برای نصب برنامه های جانبی موبایل

در این قسمت به بررسی انواع روش های نصب برنامه های جانبی می پردازیم:

روش های کلی برای نصب برنامه های جانبی موبایل

در این قسمت به بررسی انواع روش های نصب برنامه های جانبی می پردازیم:

1-1- نصب فایل شروع مراحل نصب فایل SIS SIS

1

فایل هایی با این پسوند پرکاربردترین فایل های نصب برنامه های کاربردی در گوشی های با سیستم عامل سیمبین است. به وسیله هر کدام از دستگاه های ارتباط با گوشی، اعم از دستگاه کارت خوان، بلوتوث، اینفرارد یا کابل داده که پیشتر توضیح داده شد، می توانید فایل Appname.sis را به گوشی انتقال دهید. سپس کافی است که این فایل را باز کنید تا مراحل نصب شروع شود.

 

 شروع مراحل نصب فایل SIS

شکل 1- شروع مراحل نصب فایل SIS

 

       در ابتدا از شما سؤال می شود که برنامه ای که می خواهید نصب کنید غیرقابل اعتماد است یا سازنده آن شناخته شده نیست و ثبت نشده است، آیا مطمئن هستید که می خواهید آن را نصب کنید؟ این پیغام به این علت است که سیستم عامل سیمبین کارایی این برنامه را به علت ثبت (Sign) نشدن آن نمی داند و به کاربر هشدار می دهد که ممکن است برنامه مخرب باشد. اگر فایل موردنظر را به درستی می شناسید، Yes را انتخاب کنید.

 

تأییدیه نصب برنامه جانبی      تأییدیه نصب برنامه جانبی

شکل 2- تأییدیه نصب برنامه جانبی

 

       در مرحله بعد نام برنامه موردنظر را نشان می دهد و در مورد نصب آن از شما سؤال می کند. اگر مطمئن هستید، Yes را انتخاب کنید. در بعضی از برنامه ها که چند زبان را پشتیبانی می کنند، از شما سؤال می شود که می خواهید برنامه به چه زبانی نصب شود.

       در قسمت بعد گزینه ای به نام Options وجود دارد که اگر برنامه دارای گواهینامه باشد با انتخاب View Certificate، آن را مشاهده می کنید.

 

نمایش جزئیات برنامه هنگام نصب  نمایش جزئیات برنامه هنگام نصب   نمایش جزئیات برنامه هنگام نصب

شکل 3- نمایش جزئیات برنامه هنگام نصب

 

       از طریق View details جزئیات برنامه اعم از فرمت، نام، نسخه نرم افزار ، نوع، سایز، تولیدکننده و وضعیت را قبل از نصب مشاهده می کنید. با انتخاب گزینه Install به مرحله بعد خواهید رفت.

 

 انتخاب حافظه داخلی برای نصب برنامه   انتخاب کارت حافظه برای نصب برنامه

شکل 4- انتخاب حافظه برای نصب برنامه

 

       در این مرحله حافظه ای را که می خواهید برنامه در آن قسمت نصب شود، مشخص می کنید. قسمت اول Phone Memory یا حافظه داخلی گوشی است و قسمت دوم Memory Card یا حافظه خارجی می باشد. توصیه می شود برای جلوگیری از اشغال شدن فضای حافظه داخلی، قسمت دوم یعنی کارت حافظه را انتخاب کنید.

 

برنامه در حال نصب شدن

شکل 5- برنامه در حال نصب شدن

 

       اگر فضای خالی برای نصب برنامه در حافظه ای که انتخاب کرده اید وجود داشته باشد، عملیات کپی کردن فایل های برنامه شروع خواهد شد و اگر فضای کافی موجود نباشد با پیغام خطای مبنی بر کمبود حافظه (Memory Low) مواجه خواهید شد.

نکته: توجه داشته باشید برای برنامه هایی که باید در حافظه داخلی گوشی نصب شوند، دیگر امکان انتخاب حافظه را نخواهید داشت و برنامه به صورت خودکار در حافظه داخلی گوشی کپی خواهد شد، که این بستگی به نوع کارایی برنامه و طراح آن در ساخت فایل SIS دارد.  

نکته: پس از نصب هر برنامه جانبی آیکون (Icon) مربوط به آن در Menu گوشی ظاهر می شود ولی در گوشی های سری 60 از نسخه 3/2 به بعد مثل نوکیا N70 و نوکیا N90، آیکون برنامه در پوشه My Own در منو قرار می گیرد.

نکته: در گوشی های سری 60 ویرایش سوم سری E، قبل از اجرای فایل SIS، برنامه Manager‌ گوشی را باز کنید و به قسمت تنظیمات آن بروید و مقدار قسمت Software Installation را به All (not certified only) تغییر دهید تا بتوانید برنامه های بدون گواهینامه را نصب کنید.

نکته: ممکن است هنگام نصب برنامه های جانبی گوشی های سری 60 ویرایش سوم پیغام خطای Certificate not supported را ملاحظه کنید. در این حالت تاریخ گوشی صحیح نیست و باید آن را به تاریخ روز تصحیح کنید.

نکته: در گوشی نوکیا N91، مراد از حافظه خارجی، دیسک سخت (Hard disk) آن می باشد.

 
1-2- نصب فایل JAR

نصب برنامه های JAR هم مانند فایل های SIS است و مراحل نصب به همان روش قبلی است ولی فقط کمی کندتر است. این برنامه ها با زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده اند.

 

1-3- نصب فایل BLZ

برای نصب کردن این نوع فایل به برنامه BlzInstaller.sis نیاز است. ابتدا باید آن را برروی گوش نصب کنید. سپس فایل Blz را به گوشی انتقال دهید. در این حالت وارد برنامه BlzInstaller شوید، لیست فایل های Blz را در آن مشاهده می کنید و امکان نصب آنها را خواهید داشت. نکته ای که در اینجا مهم است، کپی کردن فایل های Blz به شاخه اصلی (root) حافظه می باشد، در غیر این صورت برنامه BlzInstaller قادر به جستجوی فایل های Blz نیست. پس از اجرای دستور Install فایل های برنامه در محل موردنظر (معمولاً حافظه خارجی) کپی می شود و فایل Blz به صورت خودکار پاک می شود.

 

برنامه BlzInstaller و نصب فایل BLZ‌   برنامه BlzInstaller و نصب فایل BLZ‌

شکل 6- برنامه BlzInstaller و نصب فایل BLZ


 

2- نصب انواع کرک Crack

شرکت های تولیدکننده نرم افزار های جانبی موبایل برای دستیابی به اهداف اقتصادی خود، تدابیر امنیتی مختلفی در برابر کپی برداری غیرمجاز از محصولاتشان، می اندیشند. یکی از روش های قفل گذاری برای برنامه های موبایل، درخواست کد فعال سازی پس از نصب است. بدین تریتب ابتدا نسخه چند روزه برنامه که Trial یا Demo نامیده می شود را به بازار ارائه می کنند. سپس مشتری با پرداخت هزینه و ارائه شماره سریال گوشی به شرکت سازنده نرم افزار ، کد فعال سازی را دریافت می کند. این حالت در جوامعی که قوانین Copyright رعایت می شود، رایج است ولی در کشور ما به علت عدم امکان بهره مند بودن افراد از کارت های اعتباری بین المللی مثل Visa Card، Credit Card، Master Card امکان خرید از فروشگاه های اینترنتی خارجی وجود ندارد و از این روش فقط برای خرید برنامه های ساخته شده توسط شرکت های داخلی می توان استفاده کرد.

در این عرصه Cracker ها نیز از کار ننشسته اند و به شکستن قفل این برنامه ها می پردازند.

برای دستیابی و استفاده کاربران ایرانی از برنامه های خارجی، چاره ای جز استفاده از Crack برنامه ها نیست. در ادامه به بررسی انواع Crack می پردازیم:

2-1- Keygen

یک برنامه با پسوند EXE است که روی کامپیوتر اجرا می شود و کار آن محاسبه کد فعال سازی برنامه برای شماره سریال گوشی است. در واقع این فایل همان محاسبات برنامه برای کد فعال سازی را انجام می دهد. روش استفاده به این صورت است که ابتدا برنامه چند روزه را نصب می کنیم و با اجرای برنامه به قسمت Registration می رویم. در این قسمت شماره سریال گوشی نشان داده شده است، این شماره را در کادر اول برنامه Keygen‌ وارد کنید و سپس دکمه Generate را بزنید. کد اعلام شده توسط Keygen را در کادر دوم در قسمت Registration مربوط به برنامه در گوشی وارد کنید و Ok را بزنید.

 

برنامه Keygen

شکل 7- برنامه Keygen

 

فعال سازی برنامه جانبی

شکل 8- فعال سازی برنامه جانبی

 

در این حالت برنامه ثبت می شود و می توانید برای مدت دلخواه از برنامه به صورت کامل استفاده کنید.

نکته: در بعضی از برنامه ها برای ثبت کردن برنامه آدرس Email نیز از شما درخواست می شود که باید آن را به طور یکسان در قسمت فعال سازی برنامه و Keygen وارد کنید تا کد فعال سازی به دست آید.

 

برنامه Keygen با دریافت آدرس Email‌ 

شکل 9- برنامه Keygen با دریافت آدرس Email

فعال سازی برنامه جانبی

شکل 10- فعال سازی برنامه جانبی

 

نکته: برای چک کردن اینکه برنامه چند روزه است یا ثبت شده باید قسمت Option >> About را نگاه کنید.

 

برنامه های جانبی ثبت شده و چند روزه   برنامه های جانبی ثبت شده و چند روزه

شکل 11- برنامه های جانبی ثبت شده و چند روزه

2-2- App

در این روش برای نصب برنامه جانبی موبایل دو فایل SIS و APP خواهید داشت. روش کار به این صورت است که ابتدا فایل SIS را روی موبایل خود نصب کنید و سپس از طریق برنامه مدیریت فایل Fileman یا قراردادن کارت حافظه در کارت خوان، فایل APP را در شاخه ای که برنامه نصب شده یعنی E:Systemappsappname کپی نمایید. پس از کپی کردن به شما هشدار داده می شود که چنین فایلی با این نام در این قسمت وجود دارد، آیا مایل به جایگزین کردن فایل جدید هستید؟ گزینه Yes را انتخاب کنید.

 

جایگزین کردن فایل App در پوشه برنامه موردنظر

شکل 12- جایگزین کردن فایل App در پوشه برنامه موردنظر

 

در این صورت قفل برنامه شکسته می شود.

2-3- Patch

در این حالت شما دو فایل با پسوند SIS خواهید داشت، هر دو را به گوشی انتقال دهید. ابتدا فایل اصلی و سپس Patch را نصب کنید. بعد از نصب Patch قفل برنامه شکسته خواهد شد.

در این حالت ممکن است نیاز باشد که گوشی را Restart کنید.

2-4- کپی کردن فایل نصب شده

این روش بیشتر برای نصب کردن بازی ها به کار می رود، همان طور که می دانید برنامه های جانبی در پوشه Systemapps قرار دارند و برخی فایل های موردنیاز آنها نیز در پوشه های Libs، Programs و Data می باشند. بسته به نوع نرم افزار ، تعدادی فایل باز شده در اختیار دارید که در پوشه های مخصوص آن موجود است. کافی است که پوشه برنامه موردنظر به همراه تمام فایل هایش را در پوشه نظیر آن در گوشی کپی کنید. در این صورت آیکون برنامه در منوی گوشی ظاهر می شود و می توانید از آن استفاده کنید.

این کار را با دستگاه کارت خوان  یا نرم افزار Fileman در گوشی می توانید انجام دهید.

نکته: در هنگام کپی کردن فایل های dll در پوشه Libs ممکن است فایلی با نام مشترک وجود داشته باشد که هنگام کپی از شما سؤال می کند که فایل جدید را جایگزین کند یا نه؟ در این هنگام شما باید تشخیص دهید که کدام یک از این دو فایل dll همنام، جدیدتر است، که آن را کپی کنید. یک راه ساده برای تشخیص آن، مقایسه حجم فایل ها است. فایلی که حجم بیشتری دارد دارای توابع بیشتری است و جدیدتر است. ولی اگر فایل قدیمی تر را کپی کنید ممکن است برنامه قبلی که از آن استفاده می کند، با مشکل مواجه شود و باز نشود.

 

2-5- روش های دیگر

بسته به نوع قفل برنامه جانبی و روش کار قفل شکن ها (Crackers)، ممکن است روش های دیگری نیز وجود داشته باشد. در بعضی مواقع برنامه طوری کرک شده که فقط کافی است یک فایل SIS نصب کنید و برنامه به طور خودکار ثبت می شود. بعضی اوقات نیز باید به قسمت ثبت نرم افزار بروید و با هر کدی که وارد کنید برنامه ثبت می شود. بعضی قفل ها نیز ممکن است کار بیشتری طلب کند و حتی ترکیبی از روش های نصب کرک که قبلاً گفته شد یا روش جدیدی برای شکستن قفل آن مورد نیاز باشد.

معمولاً در روش های خاص برای نصب کرک یک برنامه، قفل شکن آن در قالب یک فایل ReadMe توضیحات لازم را خواهد داد.

3- برخی نکات درباره نصب برنامه های جانبی

برای انتخاب یک برنامه جانبی و نصب آن روی گوش خود، باید از مخرب نبودن‌ آن مطمئن شوید. ویروس ها یک نوع از نرم افزار های مخرب هستند. راه صد در صد مطمئنی برای تشخیص آن وجود ندارد و فقط می توانید فایل نصب برنامه جانبی موردنظر را ابتدا روی کامپیوتر به وسیله یک برنامه ضدویروس (Anti Virus) که به روز باشد، اسکن (Scan)کنید. در صورت ویروس نبودن فایل، آن را به گوشی خود انتقال دهید و نصب کنید.

در بعضی موارد نیز نرم افزار هایی وجود دارند که ویروس نیستند و با اهداف کاربردی مفید به وجود آمده اند، ولی به علت عدم برنامه نویسی صحیح سازنده و رعایت نکردن برخی نکات ضروری راجع به گوشی موبایل، مثل محدود بودن منابع آن،‌ ممکن است که به گوشی آسیب برسانند. به عنوان مثال ممکن است برنامه ای به علت اشغال کردن حافظه فعال گوشی (RAM)، کارایی و سرعت عملکرد گوشی را پایین آورد و یا اینکه به علت درخواست زیاد توان مصرفی، عمر باتری را کوتاه کند.

در هنگام نصب کردن پوسته (Theme) برای گوشی نیز باید مواظب باشید که مخصوص گوشی شما باشد. همچنین پوسته ها یکی از راه های انتقال ویروس به گوشی هستند. برخی نیز ممکن است برکارایی گوشی تأثیر منفی بگذارد.

نکته: از نصب کردن برنامه های با کارایی مشابه و فعال کردن همزمان آنها خودداری کنید. چرا که این برنامه ها با یکدیگر در زمان اجرا تداخل پیدا می کنند. مثلاً برنامه Blacklist، Fscaller، CallRecorder و AnsweringMachine در زمان دریافت تماس مورد استفاده قرار می گیرند. و اگر همزمان فعال باشند ممکن است برخی از آنها کارایی خود را از دست بدهند.

نکته: توصیه می شود محل نصب برنامه های جانبی را حافظه خارجی گوشی انتخاب کنید و حافظه داخلی گوشی را به عملکرد سیستم عامل گوشی اختصاص دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد