آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

کامپیوتر خانگی خود را تبدیل به یک سرور vncکنید

 نمی دانم مسبب این حد بسته ماندن ذهن کاربران ایرانی در چیست؟ ولی بر باعث و بانی اش لعنت، دوستی کامنت گذاشته خوب این اصلا به کار نمی آید وقتی در ایران اکثرا IP استاتیک نداریم یا پورت 5900 و بقیه پورت ها بسته است. در جواب این دوستمان و سایرین که اینگونه فکر می کنند کوتاه بایستی عرض کنم اگر ابزاری روی اینترنت کارایی خاصی دارد روی هر شبکه دیگری نیز همان کارایی را دارد چون اینترنت هم یک شبکه است با پیچیدگی بیشتر و ابعاد وسیع تر. حالا فرض کنیم من در محل کارم یا اصلا خانه ام دو تا کامپیوتر دارم یکی این اتاق است و دیگری در اتاقی دیگر یا اصلا آن سر اتاق با آنچه در زیر گفته شده است اگر دو کامپیوتر با هم شبکه شده باشند در کثری از ثانیه می توانم بدون اینکه از پشت کامپیوتر اول بلند شوم کامپیوتر دوم را هم از طریق کامپیوتر اول به صورت کامل کنترل کنم. (توضیح واضحات *^_^*)



برای هر کسی احتمال دارد پیش بیاید که مثلا از محل کارش به تعدادی فایل که بر روی کامپیوترش در خانه هستند نیاز پیدا کند، یا وقتی به خانه ی دوستی رفته است بخواهد تصاویری که دیروز از دوربین دیجیتالش روی هارد دیسک کامپیوترش منتقل کرده است را به وی نشان دهد ولی خوب این تصاویر روی هارد دیسک کامپیوتر خانگی اش هستند! یا شاید شخصی بخواهد مطمئن شود که فرزندش پای کامپیوتر نیامده و به جای درس خواندن مشغول چت کردن با دوستانش نیست، راه حل در اینگونه موارد چه می باشد؟ در این موارد راه حل به کار گیری پروتکلی قدیمی با عنوان VNC (حروف VNC مخفف Virtual Network Computing می باشد) و چند نرم افزار رایگان است که به شما اجازه میدهند کامپیوتر خانگی تان را از هر جائی بیرون از خانه کنترل نمائید.


در این راهنما قصد داریم یک سرور VNC را روی کامپیوتر خانگی مان راه اندازی نمائیم که به ما اجازه خواهد داد از هر جایی خارج از منزل مان که فقط یک ارتباط اینترنتی وجود داشته باشد به آن متصل شویم و هدایتش را در دست بگیریم.


توصیه های ایمنی: راه اندازی یک سرور و باز نمودن پورتها بر روی کامپیوتر خانگی تان می تواند کامپیوتر شما را بر روی اینترنت در معرض خطر قرار دهد لذا همواره اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر شما به آخرین وصله های امنیتی مجهز شده است و فاقد هر گونه ویروس و بد افزار است. پروتکل VNC به صورت ذاتی پروتکل خیلی ایمنی محسوب نمی شود و لذا در استفاده از آن بایستی موارد امنیتی را در نظر گرفت و به خوبی رعایت نمود. (البته راه هایی برای ایمن سازی این پروتکل وجود دارد که چون توضیحشان ممکن است منجر به تبخیر شدن شود از گفتنشان خود داری می کنیم ولی علاقه مندان می توانند مبحث امنیت VNC را در  نگاهی بیاندازند

پروتکل VNC امکان کنترل یک کامپیوتر را از طریق کامپیوتری دیگر بر روی شبکه و به صورت مجازی فراهم می آورد. در واقع این پروتکل را می توانید به صورت پنجره ای به کامپیوتر خانگی تان از طریق هر کامپیوتر دیگری در راه دور تصور کنید. کلیدهایی که بر روی کیبورد فشار می دهید و کلیک هایی که می کنید همزمان توسط VNC به کامپیوتر مقصد منتقل می شوند و بر روی آن عمل می کنند و هر کسی که در پای کامپیوتر مقصد باشد می تواند ببیند که شما از راه دور در حال کنترل آن هستید و همه چیز در اختیارتان است.


برخی از کارهایی که شما بعد از راه اندازی یک سرور VNC در خانه می توانید انجام دهید عبارتند از:


صدور دستور دانلود یک فایل حجیم از راه دور، لذا وقتی به خانه برسید دانلود آن تمام شده است و می توانید از آن استفاده نمائید.

جستجو در بین تاریخچه و Log های نرم افزارهای پیغام رسانتان، دفترچه ی تلفن تان و یا یافتن فایل و اطلاعاتی مهم از روی کامپیوتر خانگی تان.

به دوست و آشنائی که روی کامپیوترش به کمک احتیاج دارد بدون اینکه به خانه اش بروید کمک رسانی کنید.

می توانید از راه دور یک کامپیوتر دیگر در خانه تان را که تبدیل به سرور VNC شده است و فاقد مانیتور است را هدایت کنید، این کامپیوتر بدون مانیتور در خانه شما از شر سر کشی سایر اعضای خانواده تان در امان است و فقط خود شما از راه دور به آن دسترسی دارید :).

VNC به دو جز اصلی برای ایجاد یک ارتباط موفق نیازمند است: یک سرور بر روی کامپیوتر خانگی شما و یک ناظر در سمت کامپیوتر هادی یا کنترل کننده. اجازه دهید هر یک از اجزا را راه اندازی نمائیم. <[^_^]>


گام اول. نصب سرور VNC



 یک سرور و کلاینت VNC رایگان تحت ویندوز است. این ابزار یکی از بهترین گزینه های موجود می باشد زیرا علاوه بر اینکه امکان نقل و انتقال فایل را فراهم می آورد با کانکشن های اینترنتی کند و دارای سرعت پائین نیز به خوبی سازگار است. لذا TightVNC   و آن را بر روی کامپیوتر خانگی تان نصب کنید. سپس از منوی استارت بخش Programs به سراغ TightVNC بروید و گزینه ی Lunch Tightvnc Server را انتخاب کنید، و در صفحه ای که باز می شود یک پسورد برای ارتباط های ورودی یا همان incomming connections تنظیم کنید.
می توان TightVNC را طوری تنظیم کرد که به صورت یکی از سرویسهای ویندوز اجرا شود، بدین معنی که همان نام های کاربری و پسوردهای تنظیم شده روی ویندوز کامپیوتری که سرور شده است برای ارتباط های ورودی به آن نیز مورد استفاده قرار گیرند و شما به وسیله آنها به سرور VNC خود متصل شوید. اگر از این گزینه استفاده نمودید مطمئن شوید که اکانتهای فاقد پسورد غیر فعال شده باشند و همینطور اشتراک مهمان یا Guest نیز بر روی ویندوز غیر فعال باشد.
اگر سرور VNC شما به صورت مستقیم به اینترنت متصل باشد به در خواست های اتصال از طریق اینترنت بر روی پورت 5900 پاسخ می دهد و در اصل این پورت پورت پیش فرض VNC می باشد که البته می توانید آن را تغییر دهید. توجه داشته باشید که اگر در بین راه اتصال کامپیوتر خانگی تان به اینترنت روتر، فایروال و یا هر مورد دیگری وجود داشته باشد که پورت ها را محدود نموده باشد کامپیوتر کنترل کننده نمی تواند به سرور وصل شود، لذا شما بایستی پورتی را باز نموده و در خواستهای اتصال را بر روی آن پورت انتقال دهید یا اصطلاحا فوروارد نمائید. (این یک مبحث جداگانه است و البته در بسیاری موارد زمانی که محدودیت پورت از جانب شرکت سرویس دهنده ی اینترنتی شما باشد کاری از دستتان ساخته نخواهد بود)


حالا پیش از رفتن به مرحله ی بعدی سری به بزنید و شماره IP خود را یادداشت کنید چون در مرحله بعد به آن نیاز دارید.


گام دوم. نصب کلاینت

VNC
بر روی کامپیوتر کنترل کننده نیز بایستی TightVNC را نصب کنید منتها اینبار از همان جایی که VNC Server را اجرا کردیم TightVNC Viewer را اجرا میکنیم و در پنجره باز شده شماره آی پی که در مرحله قبل یادداشت کرده ایم را وارد نموده و کلید Connect را میزنیم تا به سرور وصل شویم، اگر پیغام Fail دریافت کردید و اتصال برقرار نشد به احتمال 99 درصد یا شماره آی پی را اشتباه وارد کرده اید و یا پورت 5900 بسته است.


 


با آنچه در بالا گفته شد شما می توانید به صورت کاملا مجازی کنترل کامپیوتر خانگی تان را در دست داشته باشید، اما حالا بپردازیم به چند نکته ی کنکوری:


برای کسانی که سرعت دسترسی سرور یا کلاینتشان به اینترنت پائین است محض اینکه در کنترل کامپیوتر مورد نظر دچار اشکال نشوند و تصاویر هم به درستی دریافت شود می توانند وقتی TightVNC Viewer را اجرا کرده اند روی Options کلیک کنند و Custom comperssion level و همینطور Allow JPEG comperssion را روی best قرار دهند با اینکار کیفیت تصاویر دریافتی افت خواهند کرد ولی خوب احتمالا مشکل پائین بودن سرعت اتصال تا حد زیادی برطرف می شود.

بد نیست نسخه ی کلاینت بدون نیاز به نصب TightVNC Viewer را به عنوان tightvnc-1.3.9_x86_viewer.zip از  دریافت کنید و روی یک درایو USB با خود داشته باشید تا در مواقع نیاز به دسترسی به کامپیوتر خانگی تان از کامپیوترهای دیگر هر بار مجبور به دانلود و نصب کل برنامه نباشید خصوصا که روی خیلی از کامپیوترهای عمومی ممکن است اجازه ی نصب نرم افزار نداشته باشید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد