آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

تفاوت فرمت NTFS با FAT32

تفاوت فرمت NTFS با FAT32

نسل جدید فایل سیستم ویندوز یعنی NTFS برای از بین بردن مشکلا‌ت امنیتی سیستم‌های قبلی، همراه با ویندوز NT عرضه شد. با وجود NTFS، سازوکار امنیتی فایل‌ها، دایرکتوری‌ها و ویندوز، مستقل شده‌است و این امر انعطاف‌پذیری زیادی را هنگام برپا کردن یک شبکه به ارمغان می‌آورد.مایکروسافت پیشنهاد می‌کند که تمام به اشتراک‌گذاری‌های تحت شبکه با استفاده از سیستم فایل NTFS اجرا شود.....



به‌طور کلی، این نوع سیستم‌فایلی به اندازه کافی برای مدیریت فایل‌ها و حتی پی‌سی‌ها به‌ویژه آن‌هایی که برای مقاصد خاص استفاده نمی‌شدند، قدرتمند بود. برای کامپیوترهای خانگی و کامپیوترهایی که در مشاغل کوچ استفاده‌می‌شدند،FAT به اندازه کافی خوب بود. اما هنگامی که امنیت و قابلیت اطمینان بالا‌ اهمیت پیدا می‌کرد،FAT حرفی برای گفتن نداشت. به هرحال با وجود آن‌که FAT در بسیاری از موارد قابل قبول بود، خیلی قدیمی، محدود و سیستم فایلی ساده‌ای بود. این فایل سیستم برای کاربران پیشرفته، به‌ویژه سرورها و ایستگاه‌های کاری در محیط شبکه شرکت‌های بسیاربزرگ، از امنیت قابلیت و اطمینان بالا‌ برخوردار نبود. به همین دلا‌یل مایکروسافت نسل جدیدی از سیستم‌های فایلی، موسوم به New Technology File System) NTFS) را ایجاد کرد. در واقع بزرگ‌ترین ایراد این سیستم‌عامل‌ها تا آن زمان آن بود که براساس FAT ساخته شده بودند. FAT کمترین امکانات را برای مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌ها در محیط شبکه در اختیار داشت.
برای جلوگیری از زمینگیر شدن ویندوز NT، مایکروسافت نیاز به ایجاد سیستم فایلی جدیدی داشت که براساس FAT نباشد. نتیجه آن ایجاد NTFS بود. NTFS برای برآوردن اهداف خاصی طراحی شده بود که برخی از آن‌ها عبارتند از: ● ‌‌قابلیت اطمینان: یکی از شاخص‌های مهم یک سیستم فایل مهم و جدی، قابلیت بازیابی بدون از دست دادن آن است. NTFS دارای امکانات خاصی است که قابلیت نقل و انتقال به صورت یکپارچه را دارد. این ویژگی برای جلوگیری از نابودی اطلا‌عات و قابلیت تحمل خطا بسیار مهم است. ● امنیت و کنترل دسترسی: یکی از بزرگ‌ترین مشکلا‌ت FAT آن بود که هیچ‌گونه ابزار توکاری برای کنترل دسترسی به فایل‌ها و فولدرها روی دیسک سخت را دارا نبود. بدون این نوع کنترل، نصب برنامه‌ها و شبکه که نیاز به امنیت و امکان مدیریت دسترسی به فایل‌ها، خواندن و نوشتن داده‌ها داشت، تقریباً غیرممکن بود. ● استفاده از هارددیسک‌های با حجم بیشتر: در اوایل دهه نود میلا‌دی،FAT فقط محدود به FAT 16 بود که امکان ایجاد پارتیشن‌هایی با حداکثر اندازه چهارگیگابایت را داشت. با وجود رشد روزافزون حجم دیسک‌های سخت و همچنین استفاده رو به رشد RAID ،NTFS برای استفاده از پارتیشن‌های بسیار بزرگ طراحی شد. ● امکانات ذخیره‌سازی: هنگامی که NTFS در حال توسعه بود، اغلب پی‌سی‌ها در آن زمان از FAT 16 استفاده‌می‌کردند که موجب از دست رفتن قسمت قابل توجهی از فضای دیسک می‌شد. NTFS با تغییر روش اختصاص‌دادن فضا به فایل، از بروز این مشکل جلوگیری کرد. ● شبکه سازی: به‌رغم آن‌که برخی از امکانات NT که امکان شبکه‌سازی را فراهم می‌کند مربوط به ‌فایل سیستم نبود، برخی از مهم‌ترین امکانات شبکه‌سازی براساس NTFS بود. هنگامی که ویندوز NT در حال توسعه بود، دنیای کسب‌وکار به‌ تازگی اهمیت شبکه‌سازی را درک می‌کرد، و ویندوز NT امکانات فراوانی برای امکان شبکه‌سازی در سطح وسیع را فراهم می‌کرد. نام فایل‌های طولا‌نی‌تر: NTFS اجازه ایجاد نام فایل‌های طولا‌نی تا 255 کاراکتر را می‌دهد واین مسئله در مقابل 3+8 کاراکتر محدود FAT، بسیار خوب بود. البته علا‌وه بر نکات مثبت بالا‌، NTFS کاستی‌هایی نیز داشت. این مشکلا‌ت که در حال از بین رفتن هستند، شامل مشکلا‌ت فایل سیستم‌، اضافه‌کردن پشتیبانی از سخت‌افزار جدید و اضافه کردن قابلیت‌های جدید سیستم‌عامل می‌شود. بزرگ‌ترین تغییر در NTFS همراه با معرفی ویندوز 2000 ایجاد شد. این تغییرات مهم‌ترین امکانات سیستم‌عامل را شامل می‌شد. دو نسخه‌ای که در پی‌سی‌ها استفاده می‌شود. NTFS 1.1 معروف به NTFS 4.0 (به دلیل آن‌که به‌طور وسیعی در ویندوز NT 4.0 استفاده می‌شد) و نسخه جدیدتر آن، NTFS 5.0 است که جزء یکپارچه‌ای از ویندوز 2000 است. مجوزها یکی از مهم‌ترین منافع انتخاب سیستم‌فایلی NTFS آن است که با انتخاب آن نظارت دقیقی بر عملکرد فایل‌ها امکان‌پذیر است.
FAT در دوره پی‌سی‌های تک کاربره به وجود آمد. به همین دلیل هیچ‌گونه امنیت و مدیریت دسترسی توکاری را شامل نمی‌شود. NTFS محیط امنی را فراهم می‌نماید و نظارت انعطاف‌پذیری برای چگونگی دسترسی و کاربری که می‌خواهد به منابع موردنظر دسترسی داشته باشد، ارائه‌ می‌کند. امنیت و مجوزهای NTFS، به ویژگی‌های سیستم‌عامل یکپارچه شده است. همچنان که مشاهده می‌کنید، در جدول 1 و2 دسته‌ای از گروه‌های دسترسی که به‌طور استاندارد در ویندوز NT و 2000 وجود دارند، فراهم شده‌است. ویندوز NT شش اجازه دسترسی به فایل‌ها و فولدرهای مجزا را فراهم‌کرده است. ویندوز 2000 پا را از این هم فراتر نهاد و حدود دوازده مجوز مختلف را دربرمی‌گیرد. در ویندوز 2000، سیزده کامپوننت مختلف مجوز وجود دارد که تحت شش گروه استاندارد مختلف طبقه‌بندی شده‌اند. List Folder Contents و ReadِExewte مجوز یکسانی دارند که تا حدودی گیج‌کننده است. تفاوت میان آن‌ها از نحوه توارث NTFS نشأت می‌گیرد. List Folder Contents فقط برای فولدرها استفاده می‌شود و فایل‌های داخل آن فولدر از آن تأثیر می‌پذیرند. ReadِExewte هم برای فایل‌ها و هم برای فولدرها استفاده شده و هر دو آن‌ها از آن تأثیر می‌پذیرند. شاید به این نکته توجه کرده باشید که گروه NoAccess در ویندوز 2000 حذف شده است.
در ویندوز NT تمام گروه‌ها به جز No Access دسترسی مثبت را فراهم می‌کند. یعنی شما اجازه دسترسی ندارید. No Access تنها گروهی است که می‌گوید: اجازه دسترسی دارید. در واقع می‌گوید شما نمی‌توانید هیچ کاری انجام دهید. این عدم انعطاف‌پذیری با قابلیت اجازه دادن یا ندادن به صورت گروه‌های مجوز یا مجوز‌های مجزا، در ویندوز 2000 تصحیح شده است. تملک شی‌ها هر شی‌ در سیستم‌فایل NTFS دارای صاحب است که به عنوان کنترل‌کننده آن شی شناخته می‌شود. به طور پیش‌فرض هر کاربری که فایل و یا فولدری را ایجاد می‌کند، صاحب آن شناخته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی صاحب یک فایل یا فولدر بودن آن است که به کاربر امکان ایجاد مجوزهای دسترسی را می‌دهد. صاحب فایل می‌تواند تصمیم بگیرد که مجوزی را برای آن ایجاد کند و چگونگی دسترسی دیگران به آن فایل‌ها و فولدرها را مشخص‌نماید. به بیان دیگر، مجوزها به همراه مفهوم دیگری که تملک نامیده می‌شود، کار می‌کند. دو مجوز ویژه‌ای که به تملک و مجوزها مربوط می‌شوند، عبارتند از: change permission) p) و Take wonership) o) اگر کاربری مجوز change permission را داشته باشد، می‌تواند تنظیمات مربوط به آن مجوز را تغییر دهد؛ حتی اگر صاحب آن نباشد. اگر کاربری مجوز Take ownship را داشته باشد، توانایی تملک آن را نیز دارد. تصمیم در مورد نحوه اختصاص مجوزها به فایل‌ها و فولدرهای مختلف، از مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت شبکه‌ها است. برای ایجاد گروه‌ها و اختصاص مجوزها برای شی‌های مختلف محاسبه دقیقی موردنیاز است. یکی از معمول‌ترین اشتباهات مدیران شبکه، استفاده نادرست از مجوز No Access در ویندوز NT است. اگر این مجوز به نادرستی استفاده شود، می‌تواند موجب قفل شدن کاربران در ویندوز NT شود. همچنین اگر کاربران به‌طور مداوم تملک فایل‌ها را تغییر دهند، می‌توانند مشکلا‌ت فراوانی را برای سیستم به وجود آورند. به همین دلیل اهمیت مجوزهایی مانند Full Control نسبت به مجوزهای محدودتری مانند change یا Modify مشخص می‌شود. هنگام دادن مجوزی مانند Full Control دقت بسیارزیادی لا‌زم است تا سیستم‌ دچار مشکل نشود. توجه کنید که به‌طور پیش‌فرض اعضای گروه Administrators امکان تملک تمام فایل‌ها و فولدرها، تغییر مجوزهای تمام فایل و فولدرها را دارند. این ویژگی‌ها امکان رفع مشکلا‌ت به‌وجود آمده در مورد مجوزها را به مدیر شبکه می‌دهد. در این مقاله نمی‌خواهیم جزئیات اعطای مجوزها را شرح دهیم. با این‌حال لا‌زم است به این نکته اشاره کنیم که مجوزها در ویندوز NT و 2000 به‌طور متفاوتی عمل می‌کنند. در ویندوزNT فقط یک نوع اعطای مجوز امکانپذیر است. به‌طور عمومی شما می‌توانید اجازه دهید که کاربری کاری را انجام دهد. برای مثال می‌توانید اجازه دهید که کاربری مجوزهای یک فولدر را ببیند.
با اعطا نکردن مجوز نوشتن، سیستم از نوشتن هرگونه فایلی در داخل فولدر جلوگیری می‌کند. اما به هرحال هیچ‌گونه مجوز واضحی بدین مفهوم که "هیچ مجوز نوشتنی برای کاربر خاصی" وجود ندارد. تفاوت بسیار مهم است. زیرا این کار تأثیر بسیاری بر فرم‌ سلسله مراتبی فولدرها دارد. تنها راه جلوگیری از دسترسی به یک چیز در ویندوز NT، اعطای مجوز No Access است. ویندوز 2000 پیشرفت فراوانی در مورد اعطای مجوزهای NTFS، به وسیله واضح نمودن تنظیمات برای هر مجوز نموده است. سیستم فایلهای NTFS و FAT : FILE SYSTEM در یک سیستم عامل به ساختار کلی نامگذاری ، ذخیره سازی و سازماندهی فایل ها گفته می شود . سیستم فایل ها ، داده ها را به واحدهایی به نام CLUSTER تقسیم بندی می کنند . هر کلاستر می تواند فقط بخشی از یک فایل را نگه دارد . یک فایل ممکن است چندین کلاستر را به خود اختصاص دهد ،و مقداری فضای خالی در آخرین کلاستر بلا استفاده باقی بماند . کلاستر های کوچک می توانند داده های بیشتری در یک دیسک جای بدهند ( چون فضای بلا استفاده کمتری به وجود می آورند ) اما کلاستر های بزرگ ، کارایی را بالا می برند ( در کلاسترهای بزرگتر ، داده های بیشتری می تواند در هر کلاستر نگهداری شود . بدین معنی که برای بازیابی آن ، سیستم کار کمتری انجام می دهد و در نتیجه به طور کارآمدتر و سریعتر آن را بازیابی می کند ) اندازه کلاستر در اندازه دیسک سختی که کامپیوتر می تواند پشتیبانی کند نیز نقش دارد . FAT (( FILE ALLOCATIN TABLE جدول تخصیص فضا به فایل این جدول که در نزدیکیهای ابتدای دیسک سخت ذخیره می شود ، توسط سیستم عامل نگهداری می شود تا فضای مورد استفاده برای ذخیره سازی فایل ها را مدیریت کند . این جدول وظیفه نگهداری فضاهای موجود در دیسک را بر عهده دارد تا سگمنت های خراب غیر قابل استفاده ، علامت گذاری شوند و قسمت های مختلف یک فایل با یکدیگر مرتبط شوند .
در واقع هنگام ذخیره داده ها روی دیسک سخت ، سیستم جهت دستیابی به کلاسترهای خالی با FAT مشورت کرده و هم در هنگام اجرا فایل ، FAT را جستجو می کند تا کلاسترهای مرتبط با آن را یافته و اطلاعات ذخیره شده در آن کلاسترها را بخواند . دو نوع FAT اصلی وجود دارد : FAT 16 , FAT32 : FAT16 این سیستم فایل ، یک سیستم فایل 16 بیتی است ، زیرا کلاستر هایی را تشخیص می دهد که 16 بیت طول ( یا رقم ) دارند . اندازه کلاسترهای FAT بسته به مقدار فضا درایوی است و از آنجا که FAT16 نمی تواند به اندازه FAT32 کلاستر داشته باشد ، برای پوشش دادن به مقدار یکسانی از فضا به کلاسترهای بزرگتری نیاز دارد . WINDOWS XP کلاسترهای 64 کیلو بایتی را برای FAT16 پشنیبانی می کند. چون FAT16 فقط 65,536 کلاستر را پشتیبانی می کند ، با این سیستم فایل ، حداکثر یک پارتیشن 4 گیگابایتی را می توان تقسیم بندی کرد . FAT32 : یک سیستم فایل 32 بیتی است ، می تواند کلاسترهای بیشتری را نسبت به FAT16 آدرس دهی کند . در نتیجه FAT32 می تواند از کلاسترهای کوچکتری برای کارآمدتر کردن سیستم ذخیره سازی ، بهره بگیرد . همچنین بدین مفهوم است که FAT32 می تواند پارتیشنهای بزرگتری را پشتیبانی کند . FAT32 با کلاسترهای 32 بیتی می تواند پارتیشنهایی تا 8 ترا بایت را پشتیبانی کند. ( NT FILE SYSTEM) NTFS جدول فایل اصلی در سیستم فایل FAT ، جدول تخصیص فضا ( FILE ALLOCATION TABLE ) داشتیم و در اینجا جدول فایل اصلی ( MFT: MASTER FILE TABLE ) داریم . البته MFT بسیار پیچیده تر است . MFT صفات فایل را برای هر فایل ذخیره شده در پارتیشن NTFS ذخیره می کند . ( صفات فایل هر چیزی را که لازم است درباره یک فایل دانست ، توصیف می کند . در NTFS حتی داده های موجود در یک فایل نیز صفت فایل محسوب می شود . اسم ، مکان ، و اطلاعات امنیتی نیز ، از دیگر صفات فایل محسوب می شود) . NTFS در صورت امکان همه صفات فایل را ، شامل داده های فایل ، در MFT ذخیره می کند . ( هر چند در اکثر موارد ، جای کافی برای ذخیره همه صفات در MFT وجود ندارد . در این زمان صفت داده ای به خارج MFT انتقال می یابد . ) MFT بعنوان یک فایل METADATA مشهور است . ( METADATA اساسا داده هایی درباره خود DATA است . بعنوان مثال عنوان ، موضوع ، مولف و اندازه یک فایل ، METADATA آن فایل را تشکیل می دهند ) NTFS از فایلهای METADATA برای مدیریت داده های روی پارتیشن بهره می گیرد. تفاوت دو سیستم فایل NTFS و Fat32 ؟ NFTS می تواند تعداد کلاسترهای بیشتری را نسبت به Fat32 پشتیبانی کند . در نتیجه ، کلاسترهای NTFS عموما کوچک و برای حفظ فضای دیسک سخت ، کارآمد هستند . یکی دیگر از مزایای NTFS پشتیبانی آن برای مجوزهای فایل و دایرکتوری است . این خصوصیت امنیتی ، اطمینان می دهد که فقط کاربران خاصی به فایلها و دایرکتوری ها ی ویژه دسترسی دارند . در میان آنچه ذکر شد ، سیستم فایل کارآمد NTFS است . چون می تواند برای پارتیشنهای 2 گیگابایت و بیشتر ، کلاسترهای 4 کیلو بایتی ایجاد کند ، که بهترین تعادل بین سرعت عمل دیسک سخت و صرفه جویی در فضای دیسک را فراهم می سازد . و در واقع بهترین کارآیی را به سیستم می دهد .
چهار مجوز استاندارد در سیستم NTFS برای فایل ها و پوشه ها وجود دارد : No Access با انتخاب این گزینه کاربران هیچگونه مجوزی برای خواندن ، نوشتن و ... فایل یا پوشه مربوطه نخواهند داشت . Read با توجه به آنکه اجزاه خواندن یک فایل شامل اجرای آن نیز می باشد ،از این رو کاربری که این سطوح از دسترسی را داشته باشد می تواند فایل را اجرا کرده و آن را بخواند . Change این سطح دسترسی و مجوز ، کاربر را قادر می کند تا فایل را خوانده و در صورت لزوم تغییرات خود را در آن انجام دهد یا حنی فایل را حذف کند . Full Control با فعال بودن این گزینه کاربران دارای مجوز می توانند فایل را خواند ، تغییرات مورد نیاز را درآن ایجاد کرده و یا حذف کنند . در واقع تمام امکانات و اختیاراتی که کاربر در حالت Change دارد در این قسمت نیز وجود دارد و فرق این دو سطح مجوز در آن است که با داشتن مجوز Full Controll، کاربر می تواند حتی برای سایر کاربران سیستم دسترسی تعریف کند و یا دسترسی کاربر دیگر را از آن پوشه و یا فایل حذف کند . از لحاظ امنیتی بهتر است حتی الامکان از این مجوز استفاده نکنید ، زیرا داشتن مجوز Change بالاترین سطح دسترسی را به کاربران می دهد مگر آنکه واقعا بخواهید کاربری امکان تعریف یا حذف مجوز برای سایرین را داشته باشد . البته مجوزه های دیگری نیز چون Read Only ، No Execute، Execute Only ، Write Only و ... نیز قابل تعریف می باشند مجوزهای بررسی شده در فوق در واقع برای تعیین سطح دسترسی کاربرانی است که از یک سیستم بطور مشترک استفاده می کنند . اما ممکن است سیستم شما در بین چندین سیستم دیگر و در یک شبکه قرار گرفته باشد و شما بخواهید با تعیین سطح دسترسی های مشخص امکان دسترسی به یک یا چند کاربر بدهید . پس از تعریف منابع اشتارکی در سیستم تان که می تواند فایل ها ، پوشه ها ، درایو ها ، چاپگر ، اسکنر و ... باشد ، کاربران دارای مجوز می توانند به این منابع دسترسی داشته باشند .
نگاهی دقیق‌تر : فایل‌سیستم استانداردی که شرکت مایکروسافت برای سیستم‌عامل ویندوز اکس‌پی پیشنهاد می‌کند، NTFS به‌گفته شرکت مایکروسافت، این فایل‌سیستم از ویژگی‌ها و قابلیت‌های بهتری نسبت به فایل‌سیستم FAT32 برخوردار است. اما قبل از اینکه به مقایسه فایل‌سیستم‌های FAT32 و NTFS بپردازیم، به سراغ اطلاعاتی کلی می‌رویم که دانستن آنها برای همه ما مناسب است. هارددیسک‌ها از صفحاتی به‌نام پلاتر تشکیل شده‌اند که به‌وسیله یک هد مغناطیسی اطلاعات روی این صفحات ثبت می‌شود. در هر هارددیسک واحدهای ظرفیتی خاصی وجود دارند که بسیاری از ما فقط اسمی از آن را شنیده‌ایم، ولی همین واحدها می‌توانند به‌طور غیرمستقیم روی کارایی دستگا ه شما مؤثر باشند؛ به همین علت در ابتدا به‌سراغ این واحدهای مهم می‌رویم : سکتور : Sector کوچک‌ترین واحد موجود روی هارددیسک است که ظرفیتی ثابت دارد و مقدار آن در تمام حالت‌ها 512 بایت است. : Track به مجموع چند سکتور که روی یک صفحه پلاتر قرار دارند Track گفته می‌شود. MBR( ( Master Boot Record : به سکتور شماره 1 روی هارددیسک MBR گفته می‌شود. در تمام حالت‌ها MBR در داخل پارتیشن C قرار دارد. به همین علت اگر دارای دو سیستم‌عامل باشید و اقدام به فرمت کردن پارتیشن C خود نمایید، ویندوز دیگر شماکه در پارتیشن D و یا E قرار دارد، خراب خواهد شد؛ زیرا اطلاعات MBR در پارتیشن C توسط عمل فرمت پاک می‌شود و دیگر کامپیوتر قادر به تشخیص محل آدرس‌دهی سیستم‌عامل نخواهد بود. کلاستر : کوچک‌ترین واحد قابل‌دسترسی برای برای کاربر روی هارددیسک کلاستر نامیده می‌شود. ظرفیت کلاستر می‌تواند از حدود یک تا چند سکتور باشد. بهترین ظرفیت کلاستر در حدود چهار کیلوبایت است و اگر اندازه کلاستر از این مقدار بیشتر شود، سرعت کامپیوتر در هنگام کپی‌کردن فایل‌ها افزایش می‌یابد، اما میزان فضای مرده روی هارددیسک نیز افزایش خواهد یافت. شاید این سوال پیش بیاید که چگونه افزایش‌حجم کلاستر باعث افزایش فضای مرده در هارددیسک می‌شود؟ در شرایط کلی روی یک کلاستر نمی‌توان دو فایل را قرار داد، اما می‌توان یک فایل را روی چند کلاستر تقسیم‌بندی نمود؛ به‌همین‌علت، اگر فضای کلاستر موجود روی هارددیسک بزرگ باشد، ممکن است توسط یک فایل با حجم کم اشغال شود و بقیه فضای موجود روی آن بدون بی‌استفاده باقی بماند. به‌طور مثال اگر یک فایل ده کیلوبایتی را روی کامپیوتر خود کپی نماییم، در صورتی که اندازه کلاستردرحدود 32 کیلوبایت باشد، این فایل ده کیلوبایتی 32 کیلوبایت از فضای هارددیسک را اشغال می‌کند، اما در صورتی که اندازه کلاستر هارددیسک چهار کیلوبایت باشد، فایل ده کیلوبایتی به حجم‌های چهار کیلوبایتی تقسیم‌بندی می‌شود و روی سه فضای چهار کیلوبایتی قرار می‌گیرد که در این حالت فضای اشغال شده توسط این فایل دوازده کیلوبایت خواهد بود. سوال دیگر این است که چگونه از فضایی که یک فایل روی سیستم ما اشغال می‌کند مطلع شویم؟ در صورتی که روی یک فایل موجود روی هارددیسک راست کلیک نماییم، می‌توانیم با استفاده از گزینه Properties به میزان حجم فایل مورد نظر روی هارددیسک خود دست پیدا کنیم، اما نکته جالب این است که در این قسمت دو حجم توسط سیستم‌عامل ارائه می‌شود: حجم اول که با نام File size مشخص است، نشان‌‌دهنده حجم فایل مورد نظر شما است؛ اما گزینه دوم که به‌‌نام File size on disk است، نشان‌‌دهنده میزان فضایی است که این این فایل از دیسک‌‌سخت شما اشغال نموده است که در اکثر موارد حجم آن بیشتر از حجم فایل مورد نظرتان است. Cluster size File size File size on disk 32 KB 10 KB 32 KB 4 KB 10 KB 12 KB جدول شماره 1 عوامل مؤثر روی حجم کلاستر : 1 - نوع فایل‌‌سیستم 2 - اندازه پارتیشن (این عامل در فایل‌‌سیستم NTFS تأثیر ندارند). به‌‌طور کلی از سه نوع فایل‌‌سیستم در سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌‌شود: FAT16 ، FAT32 و NTFS . بر اساس این سه نوع فایل‌‌سیستم، با تغییر حجم پارتیشن، میزان حجم کلاستر نیز تغییر خواهد کرد.
FAT16 : با توجه به جدول1 می‌‌بینید که بهترین حجم کلاستر در فایل‌‌سیستم FAT16 در فضایی با حجم 256مگابایت به‌‌دست می‌‌آید که این فضا هیچ‌‌گونه ارزشی در ذخیره و نصب برنامه‌‌های امروزی ندارد. 256 MB 512 MB 1 GB 2 GB 4 GB Partition Size 4 KB 8 KB 16 KB 32 KB 64 KB Cluster Size جدول شماره 2 FAT32 : با توجه به جدول3 متوجه می‌شوید در صورتی‌که از فایل‌سیستم FAT32 استفاده نمایید، تا حجم هشت‌‌گیگابایت، اندازه کلاستر هارددیسک شما چهار کیلوبایت خواهد بود؛ اما در صورت انتخاب فضایی بیش از هشت‌‌گیگابایت، میزان حجم کلاستر هارددیسک شما به هشت کیلوبایت افزایش خواهد یافت. معمولاً پیشنهاد می‌‌شود در حالت FAT32 ، پارتیشنی با حجم بیشتر از 32گیگابایت ایجاد ننمایید؛ زیرا افزایش حجم پارتیشن بیش از 32گیگابایت در این فایل‌‌سیستم باعث کاهش کارایی سیستم می‌‌شود. 256 MB 512 MB 1 GB 2 GB 4 GB Partition Size 4 KB 8 KB 16 KB 32 KB 64 KB Cluster Size جدول شماره 3 NTFS : فایل‌‌سیستم NTFS در تمام ظرفیت‌‌ها تا حجم شانزده ترابایت دارای کلاستر با حجم چهار کیلوبایت است و اندازه پارتیشن هیچ تأثیری روی اندازه کلاستر ندارد . 16 TB Partition Size 4 KB Cluster Size جدول شماره 4 FAT32 یا NTFS ؟ بعد از بیان این مطالب به سراغ دو فایل‌سیستم قابل استفاده در سیستم‌عامل ویندوز XP می‌رویم تا با مقایسه آنها با یکدیگر ببینیم کدام فایل‌سیستم برای کابردهای امروزی بهتر خواهد بود . قابلیت ‌‌ها NTFS Fat32 حداقل حجم پارتیشن 10 MB 512 MB حداقل سایز پارتیشن در حالت بهینه تا 2TB اما قابلیت افزایش تا بیش از این حد را دارد 2 TB محدودیت حجم فایل محدودیت حجم فایل وابستگی به محدودیت حجم دیسک یا پارتیشن دارد 4 GB قابلیت استفاده از این فرمت در Floppy نمی‌‌توان در فلاپی‌‌دیسک استفاده نمود . می‌‌توان در فلاپی استفاده نمود اندازه کلاستر در تمام ظرفیت‌‌ها تا حجم Cluster ظرفیت چهار کیلوبایت است نسبت به حجم پارتیشن تغییر می‌‌کند جدول شماره 5 برتری‌‌های فایل‌‌سیستم NTFS بر FAT32 : 1 - پشتیبانی از حجم بالای هارددیسک بدون تغییر در حجم کلاستر 2 - امکان رمزنگاری فایل‌‌ها 3 - امکان فشرده‌‌سازی فایل‌‌ها 4 - افزایش امنیت 5 - امکان تعیین میزان دسترسی از فایل‌‌ها و فولدرهای موجود روی هارددیسک حرف آخر : امروزه با وجود تهدیدات امنیتی متفاوتی که در دنیای کامپیوتر وجود دارد، انتخاب یک فایل‌سیستم مناسب که از کارایی و امنیت مناسبی برخوردار باشد ضامن سلامتی سیستم و اطلاعات موجود روی آن است. با آنکه فایل‌سیستم FAT32 از کارایی مناسبی برخوردار است، به علت امنیت پایین، در دنیای اطلاعاتی امروز جایگاه خود را کم‌‌کم به فایل‌‌سیستم NTFS می‌‌دهد تا این فایل‌‌سیستم با برخورداری از قابلیت جدید خود، امنیت و کارایی بالاتر برای کاربران را به ارمغان بیاورد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد