آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

درباره ی ویتامین B5 چه می دانید ؟

درباره ی ویتامین B5 چه می دانید ؟




ویتامین B5 که آن را با پانتوتنیک اسید هم می گویند ، از ویتامین های خانواده ی B کمپلس است که در سال 1919 توسط آر.جی ویلیامزکشف شد . او در سال 1933 موفق شد این ویتامین را از خمیر ترش جدا کند . کارکرد اصلی ویتامین B5 خرد کردن و شکستن مولکول های کربوهیدرات ها ، چربی ها و پروتئین ها و تبدیل آنها به انرژی مورد نیاز بدن است . البته این ویتامین کارکردهای دیگری هم دارد که در زیر می خوانید :

B5 در آب حل می شود . این ویتامین از گروه ویتامین هایی است که در آب حل می شوند . این ویتامین ها به اندازه ی ویتامین های قابل حل در چربی پایدار نیستند و به نور ، گرما و آب حساس می باشند . علاوه بر این ، ویتامین B5 نمی تواند برای مدت طولانی در بدن ذخیره شود و مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود . به همین علت هنگام نگهداری و ذخیره کردن غذاهایی که حاوی B5 هستند باید کاملاً دقت کرد . روزانه 5 میلی گرم از این ویتامین برای بدن ضروری است .
B5 با بقیه ی ویتامین های گروه B عمل می کند : همان طور که گفته شد ، مهمترین وظیفه ویتامین B5 ، شکستن مولکول های چربی ، کربوهیدرات و پروتئین و تبدیل آنها به انرژی مورد نیاز بدن است . ولی B5 به تنهایی وارد عمل نمی شود ، بلکه با 7 ویتامین گروه B کار می کند ؛ چرا که بدون آنها قادر به شکستن مولکول های چربی ، کربوهیدرات و پروتئین نیست .
به همین دلیل ، همان طور که دریافت روزانه 5 میلی گرم ویتامین B5 لازم است ، دریافت دیگر ویتامین های گروه B نیز ضرورت دارد .
B5 در همه غذاها وجود دارد : ویتامین B5 در همه غذاها یافت می شود ، ولی در بعضی غذاها بیشتر وجود دارد . غنی ترین منابع این ویتامین تخم مرغ ، گوشت ، سبزیجات و ماهی آزاد هستند . بنابراین برای دریافت مقدار کافی از این ویتامین حتماً این غذاها را در رژیم غذایی خود بگنجانید .
B5 به تولید گلبول های قرمز کمک می کند : این ویتامین نقش کلیدی در تولید گلبول های قرمز خون دارد . این گلبول ها اکسیژن را از ریه ها به سلول ها می رسانند .
منبع:ماهنامه ی دنیای زنان شماره ی 47

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد