آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

کاهش سرطان ریه با خوردن کلم

کاهش سرطان ریه با خوردن کلم




کلم، سرطان را می‌بلعد

اهمیت خانواده کلم، حفظ سلامت بدن و پیشگیری از ابتلای به بیماری‌ها به خصوص انواع سرطان‌ها چنان مورد توجه قرار گرفته است که نشریه گاردین عکس اول خود را به آن اختصاص داده است. نتایج مطالعات اخیر بار دیگر بر ارزش این ماده غذایی در پیشگیری از انواع سرطان‌ها صحه گذاشته و اهمیت مصرف منظم آن را گوشزد کرده است. شما از کلم، انواع و خواص آنچه می‌دانید؟

به گفته محققان تغذیه، مصرف کلم برای سلامت انسان بسیار سودمند و مفید است. خانواده این گروه از سبزی‌ها، شامل:کلم، گل کلم،کلم بروکلی، کلم بروکسل (فندقی)،کلم قمری، کلم پیچ و خردل است. انواع کلم غنی از ویتامین c و اسیدفولیک و دارای عناصری مثل ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین c گوگرد، فسفر و کلسیم است. از مهم‌ترین خواص این خانواده می‌توان به تاثیر آنها در پیشگیری از سرطان اشاره کرد. ایندول موجود در انواع کلم در ایجاد خاصیت ضدسرطانی آن نقش دارد، به همین دلیل این سبزی‌ها خطر سرطان روده، معده و ریه را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند.

کلم ضدسرطان ریه

بر اساس نتایج مطالعات انگلیسی، مصرف سبزی‌های خانواده کلم، احتمال ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد. مصرف حداقل یک بار در هفته سبزی خانواده کلم مانند کلم معمولی، کلم بروکلی و برخی جوانه‌ها به علت داشتن ترکیباتی به نام ایزوتیوسیانات احتمال ابتلا به سرطان ریه را در کسانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، کاهش می‌دهد.در بین سبزی‌ها، خانواده کلم مانند کلم بنفش، بروکلی و گل کلم جزو ضدسرطان‌ترین سبزیجات محسوب می‌شوند زیرا ترکیبی به نام ایزوتیوسیانات دارند که از بین برنده قوی باکتری هلیکوباکترپیلوری محسوب می‌شود. باکتری هلیکوباکترپیلوری اصلی‌ترین عامل ایجاد سرطان معده است. کلم دارای ویتامین A ، گوگرد و آهک است و به واسطه این مواد نتیجه اثربخش روی بیماری‌های گوارشی دارد. همچنین به دلیل داشتن مواد معدنی مذکور موجب ضد عفونی کردن روده می‌شود. علاوه بر آن مصرف این سبزی برای معالجه کسانی که دچار ورم معده هستند نیز مفید است، به این ترتیب مصرف این سبزی به صورت خام موجبات درمان زخم معده و روده را فراهم می‌کند. مطالعات آزمایشگاهی حاکی از آن است که کلم میکروب کش قوی است و ویروس‌ها و باکتری‌های مولد بسیاری از بیماری‌های عفونی را از بین می‌برد. همچنین متابولیسم برخی داروها مانند استامینوفن را دربدن بهبود بخشیده و سبب تسریع عمل آنها می‌شود و ایمنی بدن را با تولید آنتی‌بادی‌ها (سلول‌هایی که علیه بیماری‌ها می‌جنگند) بالا می‌برد.

کلم بروکسل:

قسمت مورد استفاده آن به‌طور معمول جوانه‌های متورمی ‌است که در اطراف ساقه گیاه زیر چتر برگ‌ها بیرون می‌زند و به شکل غده‌های گوشتی سبز و سفت به اندازه فندق یا به شکل تکمه در می‌آید. این نوع کلم نیز غنی از ویتامینC و A و فولات است و در پیشگیری از سرطان موثر است. فولات موجود در کلم برای زنان باردار بسیار مفید است و مانع بروز نواقص سیستم عصبی جنین می‌شود. همچنین فولات در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مفید است از این رو افرادی که یک بار دچار سکته شده‌اند خوب است مرتب کلم مصرف کنند و اثر کلم قرمز به خاطر لیکوپن موجود در آن برای این افراد چند برابر است.

گل‌کلم:

قسمت مورد استفاده آن گل آذین آن است. گلیکوزینولات‌های موجود در آن باعث ایجاد طعم خردل در آن می‌شود، به‌خصوص اگر خام مصرف شود. گل‌کلم دارای آلیسین است که موجب بهبود عملکرد قلب و کاهش خطر ابتلا به سکته می‌شود. گل کلم به نگهداری میزان کلسترول نیز کمک می‌کند. علاوه بر این دارای سلنیوم است. سلنیوم ماده شیمیایی است که با همکاری ویتامین C باعث تقویت و استحکام سیستم دفاعی بدن می‌شود.گل کلم منبع غنی از فیبر است که به بهبود سلامت و جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک می‌کند. فولات نیز در گل کلم وجود دارد. فولات ویتامین B است که برای رشد سلول‌ها و پاسخ آنها به بدن لازم و ضروری است. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می‌شود برای رشد کامل جنین از گل کلم به مقدار زیاد استفاده کنند. شواهد علمی‌در مطالعات نشان می‌دهد مصرف برخی انواع میوه و سبزی‌ها به ویژه گل کلم می‌تواند حافظه را تقویت کند.ماده موثرگل کلم، گلوکوسینولات است که دسته‌ای از ترکیبات آن در تمام خانواده کلم‌ها یافت می‌شود. تاثیر طولانی مصرف مرتب این ترکیبات در جلوگیری از بیماری آلزایمر موثر است. نتایج این یافته‌ها در پیشگیری و درمان آلزایمر کاربردهای مهمی‌خواهد داشت.

کلم بروکلی:

کلم بروکلی نیز یکی از سبزی‌های مغذی و مفید است.این سبزی سرشار از ویتامین، موادمعدنی و فیبر است. در میان خانواده کلم، کلم بروکلی در پیشگیری از سرطان موثرتر است و این خاصیت ضدسرطانی به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدان بیشتری است. مقدار زیاد کلم بروکلی در رژیم غذایی افراد باعث کم شدن خطر ابتلا به سرطان‌های مثانه، حنجره، مری، ریه، پروستات، سینه و روده بزرگ می‌شود. کلم بروکلی دارای ماده‌ای به اسم ایندول است که استروژن اضافی را که باعث رشد تومورهاست، خنثی می‌کند.همچنین این کلم، حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C بتاکاروتن، کلسیم، فولیک اسید، پتاسیم وسلینیوم است.کلم بروکلی یا گل کلم سبز منبع بسیار خوبی از ویتامین C است. وجود ویتامینC در موادغذایی می‌تواند از بروز سرطان‌های دستگاه گوارش، سرماخوردگی و بیماری‌های وابسته به آن پیشگیری کند. علاوه بر آن ویتامین C در جذب آهن و کلسیم نقش بسیار مهمی‌را ایفا می‌کند. همچنین زنان باردار با خوردن کلم بروکلی می‌توانند مقدار لازم اسیدفولیک را در این دوران تامین کنند. درکلم بروکلی مقدار قابل ملاحظه‌ای ویتامین E وجود دارد. یکی از عوارض کمبود این ویتامین تخریب گلبول‌های قرمز(آنمی‌همولیتیک) است. هنگام خرید کلم بروکلی باید به ساقه‌های ایستاده با رنگ سبز دقت کرده و از خرید آن با رنگ زرد خودداری کرد. خوردن کلم بروکلى نه تنها از ابتلا به سرطان مثانه پیشگیرى مى‌کند بلکه پیشرفت سرطان را در مبتلایان هم کند مى‌کند. کلم بروکلى و سایر سبزی‌های برگ دار حاوى ترکیبى شیمیایى هستند که به ایزوتیوسیانیت تبدیل مى‌شود. این ماده یک ضدسرطان محسوب مى‌شود. ایزوتیوسیانیت موجود در جوانه‌هاى کلم بروکلى در مقایسه با کلم بروکلى کاملا رسیده به مراتب بیشتر است.

کلم برگ:

کلم برگ، کلمی‌بدون ساقه است که مصرف برگ یا آب آن دارای خاصیت ضدالتهابی در بدن است. نیاکان ما از کلم برگ به‌عنوان دارویی شفابخش در درمان انواع بیماری‌ها از اسکوربوت (کمبود ویتامین C) تا قانقاریا استفاده می‌کرده‌اند. علم جدید نیز اثر شفابخش این گیاه را در افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان، التهابات، عفونت‌ها و زخم‌ها تایید کرده است.

حرف آخر

انواع کلم در درمان بسیاری از بیماری‌های گوارشی مفید است اما مصرف آن به افرادی که دچار ناراحتی‌های کبدی هستند، توصیه نمی‌شود. علاوه بر آن با وجود تمام خواص ذکر شده در مورد کلم، افرادی که مبتلا به گواتر هستند باید در مصرف کلم احتیاط کنند زیرا از جذب ید به وسیله غده تیرویید جلوگیری می‌کند. دیگر اینکه زیاده روی در مصرف کلم موجب ایجاد نفخ و افزایش فشار خون، خواب‌های پریشان و غلیظ شدن خون می‌شود. در مبتلایان به بیماری‌هایی مانند مالیخولیا، واریس و سرطان نیز باید از خوردن آن اجتناب کرد.
منبع:www.salamat.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد