آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

فرایند انتخاب رشته

داوطلب گرامی :

 فرایند انتخاب رشته فرایندی است طولانی که در دو بخش عمده طبقه بندی می شود .

الف فرایند شناخت رشته ها

ب فرایند انتخاب رشته

فرایند شناخت رشته ها فرایندی است که دست کم از دوره اول دبیرستان آغاز و تا زمان انتخاب رشته که از آذر ماه آغاز می شود ادامه دارد و این فرایند به عهده مشاوران سال اول ، دوم و سوم می باشد که بایدآرام مدت دارر صورت پذیرد تا زمان انتخاب رشته دانش آموز از مشاور نخواهد تک تک رشته ها را برای او توضیح دهد .

اما فرایند انتخاب رشته ، فرایندی است که با پر کردن فرم ثبت نام انتخاب رشته های پیام نور و غیر انتفاعی و شبانه آغاز می شود و اوج آن را در یک هفته وسط تابستان شاهد هستیم . در فرایند انتخاب رشته دانش آموزان از ما به عنوان مشاور چند چیز را انتظار دارد .

داوطلب گرامی :

 فرایند انتخاب رشته فرایندی است طولانی که در دو بخش عمده طبقه بندی می شود .

الف فرایند شناخت رشته ها

ب فرایند انتخاب رشته

فرایند شناخت رشته ها فرایندی است که دست کم از دوره اول دبیرستان آغاز و تا زمان انتخاب رشته که از آذر ماه آغاز می شود ادامه دارد و این فرایند به عهده مشاوران سال اول ، دوم و سوم می باشد که بایدآرام مدت دارر صورت پذیرد تا زمان انتخاب رشته دانش آموز از مشاور نخواهد تک تک رشته ها را برای او توضیح دهد .

اما فرایند انتخاب رشته ، فرایندی است که با پر کردن فرم ثبت نام انتخاب رشته های پیام نور و غیر انتفاعی و شبانه آغاز می شود و اوج آن را در یک هفته وسط تابستان شاهد هستیم . در فرایند انتخاب رشته دانش آموزان از ما به عنوان مشاور چند چیز را انتظار دارد .

الف : مفاهیم اساسی و توضیحات کارنامه شامل ( فرمول محاسبات – سهمیه ها و ..... ) که به آن توضیح فنی می گوییم .

ب : آئین نامه و ضوابط سازمان سنجش

ج : پیشگوئی و شبیه سازی با سال گذشته این سوال معروف که ( من با این رتبه چی قبول می شوم ؟  

کلیات

اهمیت انتخاب درست

لحظات انتخاب لحظاتی حساس هستند. چرا که با تصمیم‌گیری درباره روش یا پدیده‌ای خاص، فرد سرنوشت خود را رقم می‌زند. انتخاب در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. با انتخاب درست می‌توان از منابع (مادی ، مالی ، انسانی و اطلاعاتی) به شیوه‌ای مناسب بهره‌برداری کرده و از اتلاف این منابع جلوگیری نمود. انتخابی که مبتنی بر اطلاعات و بینش باشد می‌تواند به تصمیم‌گیرنده در جلوگیری از ضایع شدن منابع کمک کند. از طرف دیگر به خاطر آن که فرد تصمیم گیرنده ، باید نسبت به انتخاب خود پاسخگو باشد ، بنابراین انتخاب صحیح می‌تواند به او در پاسخگو بودن و مسئولیت پذیری کمک کند.

انتخاب درست و توسعه جامعه

برخی می‌پندارند برای آن که بتوان به توسعه کشور و ایجاد پیشرفت‌هایی در آن کمک کرد، باید تحصیلات دانشگاهی داشت. بهتر است بگوییم افرادی که در دانشگاه تحصیل کرده‌اند تا اندازه‌ای به رشد و توسعه جامعه کمک می‌کنند. افراد دیگر نیز می‌توانند موجبات توسعه کشور را فراهم آورند. به طور مثال کارگران ساده، کشاورزان ، دامداران ، رانندگان و بسیاری دیگر که به دانشگاه نرفته‌اند نیز در صورتی که کار خود را به درستی انجام دهند سهم بسیار بزرگی در آبادانی و پیشرفت جامعه دارند. مهم‌ترین مساله ای که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که افراد در زمینه‌هایی مشغول به کار شوند که می‌توانند بیشترین بازده را داشته باشند. یک کشاورز خوب بهتر از یک پزشک بد است.

عده‌ای هم بر این باورند که می‌توان در کنار کسب مهارت‌های شغلی و حرفه ای به یادگیری موضوعات مورد علاقه پرداخت. به عنوان مثال ممکن است فردی به حرفه تراشکاری اشتغال داشته باشد و در همان حال کتابهای مربوط به مواد و ترکیبات آن را مطالعه کند یا حتی به مطالعه منابعی در زمینه روان شناسی بپردازد.

انتخاب رشته تحصیلی

در دوره متوسطه یک بار دانش‌آموزان انتخاب رشته تحصیلی را تجربه می‌کنند. در واقع این انتخاب یکی از سرنوشت سازترین انتخاب‌های دانش‌آموزان است. با این کار آنان در راهی قدم می‌گذارند که زمینه دانش و توانایی آنان را تعیین می‌کند. فرصت بعدی برای انتخاب رشته تحصیلی هنگامی است که دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه ثبت نام می‌کنند. آنان پس از شرکت در آزمون سراسری و در صورتی که مجاز به انتخاب رشته شوند، رشته و دانشگاه محل تحصیل خود را بر می‌گزینند و بدین شکل بار دیگر سرنوشت خود را با یک انتخاب رقم می‌زنند.

انتخاب رشته تحصیلی اهمیت فراوانی دارد زیرا انتخاب نادرست رشته تحصیلی سبب افت علمی کشور، تضییع منابع اقتصادی و انسانی، بی تفاوتی و بی انگیزه شدن دانشجو نسبت به مسائل اجتماعی و ایجاد اختلالات روانی در زندگی فردی و اجتماعی دانشجو می گردد. .

منظور از کلیات این است که به دانش آموز بگوئیم انتخاب رشته خیلی مهم است این از این!

عوامل موثر بر انتخاب رشته دانشگاهی

عوامل متعددی بر انتخاب رشته دانشگاهی تاثیر می‌گذارند. بعضی از این عوامل به فرد و برخی دیگر به جامعه بر می‌گردند. از میان عوامل فردی می‌توان به علاقه ، توانایی و از میان عوامل جمعی می‌توان به موقعیت اجتماعی رشته ، تاکید خانواده اشاره کرد. در ادامه برخی از مهمترین عواملی را که در انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل موثرند ذکر می‌کنیم

1-علاقه

یکی از مهمترین مسائلی که هنگام انتخاب رشته باید مورد توجه قرار گیرد علاقه فرد است. میل و علاقه در هر کار سبب می‌شود شخص با انرژی بیشتری فعالیت کند. بسیاری از دانشجویان به خاطر آن که به رشته تحصیلی خود علاقه نداشته‌اند ، ترک تحصیل کرده‌اند و تعدادی دیگر نیز نتوانسته‌اند در رشته خود موفق باشند. داوطلبان دانشگاه‌ها بهتر است قبل از هر چیز زمینه علایق خود را شناسایی کنند و هنگام انتخاب رشته به آن توجه داشته باشند.

2-شناخت

در صورتی علاقه به رشته می‌تواند افراد را در انتخاب درست رشته یاری کند که از رشته های تحصیلی و مراکز آموزشی آگاهی داشته باشد. شناخت و آگاهی داشتن از رشته تحصیلی سبب ایجاد انگیزه در فرد می‌شود. بعضی افراد نسبت به رشته‌ها و دانشگاه‌هایی ابراز علاقه می‌کنند، ولی وقتی مشغول به تحصیل می‌شوند احساس می‌کنند که در انتخاب خود دچار اشتباه شده‌اند. دلیل این امر نداشتن اطلاع و آگاهی مناسب از رشته های تحصیلی و مراکز آموزشی است.

3-توانایی علمی

در حال حاضر تعداد داوطلبان از ظرفیت دانشگاه‌ها بیشتر است. بنابراین همه داوطلبان نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند. آنان بایستی در آزمون شرکت کنند. بر حسب توانایی داوطلبان، به آنها اجازه داده می‌شود به رشته‌های تحصیلی خاصی وارد شوند. اگر همه افراد می‌توانستند وارد دانشگاه شوند شرایط فرق می‌کرد اما در حال حاضر افراد باید برای ورود به دانشگاه مورد ارزشیابی قرار گیرند. درست است که علاقه فرد یکی از مهمترین ملاک‌های انتخاب رشته است، اما توانایی فرد نیز تعیین کننده است. از آنجا که در مسابقه ورود به دانشگاه همیشه افرادی که توانایی بیشتری دارند انتخاب می‌شوند ، لازم است داوطلبان به نمرات خود توجه کرده و با واقع بینی هر چه بیشتر رشته و محل تحصیل خود را انتخاب کنند.

4-توان اقتصادی خانواده‌ها

گاهی اوقات لازم است کسی که در دانشگاه پذیرفته می‌شود برای تحصیل به شهری مسافرت کند که از محل اقامتش دور است. از طرف دیگر تحصیل در رشته های مختلف هزینه‌های متفاوتی را در بر دارد. رشته‌های شبانه و دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیازمند وضعیت اقتصادی مناسب خانواده‌ها است. بنابراین افرادی که قادر به تامین هزینه رشته‌ها و دانشگاه‌ها هستند می‌توانند آنها را انتخاب کنند.

5-امکانات مراکز آموزشی

تعداد زیادی از مراکز آموزشی امکانات مناسبی در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند. به طور مثال برای دانشجویان خوابگاه تدارک می‌بینند و در برخی موارد کمک هزینه‌های تحصیلی یا بن کتاب در اختیار آنان قرار می‌دهند. در عوض بعضی از مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها نمی‌توانند برای دانشجویان خود خوابگاه تهیه کرده و امکانات دیگر را برایشان فراهم آورند. توجه به این مساله هنگام انتخاب محل تحصیل مهم است.

6-آینده شغلی

بی‌شک بسیاری از داوطلبان برای آن که بتوانند شغل بهتری پیدا کنند یا اینکه احتمال اشتغال آنان افزایش یابد به دانشگاه وارد می‌شوند. همه رشته‌های تحصیلی از وضعیت شغلی یکسانی برخوردار نیستند. تعداد فارغ‌التحصیلان بعضی از رشته‌ها زیاد است، بنابراین بازار کار آنها اشباع شده است. از طرفی بعضی از رشته‌های تحصیلی زمینه شغلی مناسبی ندارند چرا که یا شناخته شده نیستند یا ضرورت آنها در حال حاضر احساس نشده است. واقع بینی و دوری از تعصب، داوطلبان را یاری می‌کند رشته مناسبی انتخاب کنند.

7-هدف داوطلب

می‌توان هدف‌های مختلفی را برای تحصیل در دانشگاه تصور کرد. برخی براین باورند که باید حتی‌الامکان تا آخرین مقطع تحصیلی ادامه بدهند و به اصطلاح تا آخر خط بروند. در این صورت باید به طبیعت رشته تحصیلی مورد نظر نیز توجه داشت چرا که امکان ادامه تحصیل در بعضی از رشته‌ها وجود ندارد یا اینکه فقط در کشورهای دیگر می‌توان در آن رشته تحصیلات در مقاطع بالاتر را ادامه داد.

برخی ورود به دانشگاه را راه حلی موقت می‌دانند. به عبارت دیگر برای گریز از برخی مسائل و رویدادهای آتی این کار را انجام می‌دهند. به طور مثال امروزه بسیاری از داوطلبان دانشگاه‌ها برای آن که دوران سربازی خود را به تعویق بیاندازند یا با گرفتن مدارک بالا و دریافت بورس از موسسات از انجام وظیفه عمومی معاف شوند ، تلاش خود را برای ورود به دانشگاه متمرکز می‌کنند. بدیهی است این افراد به دنبال علاقه خود نیستند و هنگام انتخاب رشته هم، رشته‌ها و دانشگاه‌هایی را بر می‌گزینند که احتمال قبول شدن خود را در آنها زیاد می‌بینند. این امر پیامدهای منفی به همراه دارد. از جمله می‌توان به افت کیفیت آموزش عالی اشاره کرد. این عده نه تنها هنگام ورود به دانشگاه موفقیت تحصیلی چندانی نخواهند داشت، بلکه روی دانشجویان دیگر نیز اثرات منفی به جای می‌گذارند. با این کار حق کسی که دارای علاقه و انگیزه ادامه به تحصیل در یک رشته است ، ضایع می‌شود.

8-سهمیه پذیرش

گزینش دانشجو در بیشتر رشته‌ها به صورت بومی در استان یا ناحیه یا قطب می‌باشد. مثلاً 70 درصد ظرفیت رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های هر ناحیه مختص داوطلبان ساکن آن ناحیه اعم از داوطلبان مناطق یا نهادها بوده و 30 درصد بقیه به صورت آزاد است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که داوطلبان حتی‌الامکان از انتخاب محل‌هایی که در خارج از مناطق بومی داوطلب است خودداری نمایند. شانس قبولی داوطلبی که رشته‌های تحصیلی و دانشگاه‌های شهر یا استان خود را انتخاب می‌کند بیشتر از داوطلبی است که در شرایط تقریباً مشابه دست به انتخاب رشته‌ها و دانشگاه‌های مربوط به شهرها یا استان های دیگر می‌زند.

9-آزادی عمل

پیش نیاز هر انتخاب، داشتن آزادی عمل است. اگر دست کسی را با طناب ببندند، نخواهد توانست از میان دو شیء یکی را انتخاب کند و بردارد. باید به داوطلبان اجازه داده شود تا در رشته تحصیلی و محل تحصیل مورد نظر خود اطلاعاتی را کسب کرده و با توجه به این اطلاعات دست به انتخاب بزنند. مشاهده شده است که در پاره ای موارد والدین ، فرزندان خود را مجبور می‌کنند تا رشته تحصیلی خاصی را انتخاب کنند. این والدین شاید به دنبال آرزوهای خودشان هستند. آرزوهایی که به آنها نرسیده‌اند و فکر می‌کنند فرزندان آنها مسئولیت دارند تا آرزوی والدین را برآورده کنند.

منظور از این گفته که والدین نباید فرزندان خود را وادار به انتخاب رشته خاصی کنند، به معنی مشارکت نداشتن آنان در سرنوشت فرزندشان نیست. داوطلبان ورود به دانشگاه باید از افراد مختلف از جمله پدر و مادر کمک بگیرند و از تجربیات آنان در انتخاب رشته استفاده کنند.

10-آینده رشته

شاید هم اکنون خیلی از رشته ها با توجه به تقا ضای اجتماعی طرفدار دارند وب اصطلاح رو بورس هستند ولی آیا 6سال دیگه که شما بای فار غ التحصیل بشید دو سال هم خدمت سربازی برید آیا این رشته ه ه رو بورس هستند یا با رشته های دیگر جا به جا می شوند در این باره به برنامه های پنج ساله دولت ومسائل اجتماعی توجه کنید تا رشته های بورس6 سال آینده را حدس بزنید

علاقه فرد به رشته، مهمترین عامل انتخاب رشته است. نباید به هنگام انتخاب رشته تفکر داوطلب این باشد که به هر قیمت در دانشگاه قبول شود.

نکته مهم: نباید از بین ملاک‌های انتخاب رشته تنها به یک مورد تکیه داشت. به عنوان مثال تاکید صرف افراد بر علاقه خود بدون توجه به توانایی آنان، ممکن است به انتخاب رشته‌هایی منجر شود که احتمال پذیرفته شدن ایشان را کاهش دهد. برای مقابله با این مشکل، بهتر است داوطلبان مجموعه‌ای از رشته‌های تحصیلی که به آنها علاقه دارند را شناسایی کرده و از بین رشته‌های مورد علاقه با توجه به ملاک‌های دیگر دست به انتخاب بزنند.

این هم 10 عنوان موضوع جالب جهت سخنرانیهای قرا برا دانش آموزان و اولیا خودتون کمو زیادش کنید

وبا اطلاعات خودتون تطبیق بدید من هم برای سامان رشته رو کم و زیادش کردم

منابع کسب آگاهی از رشته تحصیلی و دانشگاه

اینها هم بد نیستند جهت مکمله سخنرانی یا وقت اضاف (به قول جنوبیها )این بدیهیات را که همه بلدند شما هم بگویید

اعضای خانواده

والدین و دیگر اعضای خانواده می‌توانند داوطلبان را در کسب اطلاعات لازم برای انتخاب رشته یاری کنند. در این حالت اعضای خانواده نقش مشاور را ایفا می‌کنند و تصمیم‌گیری نهایی را بر عهده داوطلب می‌گذارند.

پرس و جو از فارغ‌التحصیلان

کسانی که تحصیل خود را به پایان رسانیده اند و حتی آنها که مشغول به تحصیل هستند می‌توانند اطلاعات گران قیمتی را در اختیار داوطلبان قرار دهند. این افراد تجربه‌هایی دارند که شاید در هیچ کتابی نوشته نشده باشد.

مشاوره با دبیران و مشاورین تحصیلی

دانش‌آموزانی که به دبیران خود دسترسی دارند این امکان برایشان فراهم است که در زمینه رشته‌های دانشگاهی از آنان کمک بگیرند. مشاوران تحصیلی نیز می‌توانند داوطلب را در شناخت توانایی‌های خویش یاری کنند.

مراجعه به دانشگاه‌ها

برای کسب اطلاعات از وضعیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بهترین کار آن است که مستقیماً و از نزدیک این مراکز مورد بازدید قرار گیرد. در صورت امکان می‌توان با کارکنان ، اساتید و دانشجویان این مراکز نیز گفتگو کرد.

مشورت با دوستان و همکاران

دوستان و همکاران نیز منبع اطلاعاتی مفیدی هستند. برخی از دوستان ما تجربه تحصیل در دانشگاه را داشته‌اند. اگر در حال حاضر شاغل هستید به جستجوی افرادی باشید که تحصیلات دانشگاهی داشته یا خودشان در زمینه آینده شغلی رشته‌ها ، وضعیت مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها و ویژگی های رشته تحصیلی مورد نظر شما اطلاعاتی دارند.

مراجعه به کتاب‌ها و نشریات

کتابهایی توسط موسسات معتبری چون سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده‌اند که حاوی اطلاعات بسیار ارزشمندی درباره رشته‌های تحصیلی ، مراکز آموزشی ، آینده شغلی رشته‌ها ، امکان ادامه تحصیل در رشته‌ها و ... هستند و شما را در انتخاب رشته مناسب یاری می‌کنند. پیک سنجش ، ماهنامه‌راه دانشگاه ، کتاب معرفی رشته‌های دانشگاهی برای داوطلبان مفید است.

رسانه‌های جمعی

رسانه‌های جمعی از قبیل رادیو و تلویزیون و همچنین اینترنت در صورتی که از اعتبار تهیه کنندگان آن مطلع باشیم ابزاری مناسب برای کسب اطلاعات هستند.

دفترجه ها و سی دی های سازمان سنجش والبته جزوه من وخود من !

اشتباه داوطلبان ترجمه: (نکن این کارها رو)

 

به دلایل مختلف، داوطلبان ممکن است به هنگام انتخاب رشته اشتباه‌های زیر را مرتکب شوند:

-انتخاب رشته‌هایی که مورد علاقه آنان نیست.

 پیامد این امر ناموفق بودن داوطلبان پذیرفته شده در تحصیلات دانشگاهی یا ترک تحصیل آنان است.

-انتخاب رشته‌هایی که نمره علمی لازم برای آنها را کسب نکرده اند.

روشن است داوطلبی که در گروه علوم تجربی رتبه بالای 4000 را کسب کرده است، نباید به رشته‌هایی چون پزشکی و دندانپزشکی بیاندیشد زیرا قبولی در این رشته‌ها نیازمند رتبه‌های خوب و نمرات بالا است.

-انتخاب رشته‌هایی که پیش بینی می‌کنند در آنها پذیرفته می‌شوند

برخی بدون آگاهی دقیق و صرفاً بر اساس پیش بینی خود، رشته‌‌ها و دانشگاه‌هایی را بر می‌گزینند که حدس می‌زنند شانس بیشتری برای ورود به آنها دارند و به عوامل مهم دیگر توجه نمی‌کنند.

-مقایسه نمره خود با نمرات داوطلبان سالهای گذشته

از آنجا که در کنکور سراسری داوطلبان با یکدیگر رقابت می‌کنند و هر سال بهترین افراد به دانشگاه راه می‌بابند نمی‌توان نمرات یک فرد در یک سال را با نمرات فرد دیگر در سال گذشته مقایسه کرد.

-مقایسه نمره خود با نمره سال گذشته خود

حتی افراد نباید نمره خود را با نمره‌ای که در سال یا سالهای پیش کسب کرده‌اند مقایسه کنند. ارزش نمرات هر سال با سالهای دیگر تفاوت دارد.

-مقایسه نمره یا رتبه خود با داوطلبان گروه‌های آزمایشی دیگر

به سبب برخی دلایل مانند تفاوت سطح دشواری سوالات، تفاوت ضرایب دروس ، تفاوت ظرفیت پذیرش ، تفاوت تعداد شرکت کنندگان و نظایر آن به هیچ وجه داوطلب نباید نمره یا رتبه خود را با نمره داوطلب گروه آزمایشی دیگر مقایسه کند.

بی توجهی به سهمیه‌ها

از آنجا که احتمال قبولی افراد در سهمیه خودشان بیشتر است، بنابراین بی توجهی به این قاعده به ضرر داوطلب تمام خواهد شد.

عدم آگاهی از شکسته شدن ظرفیت

ممکن است تصور شود که به طور مثال ظرفیت پذیرش در رشته حقوق در شهر تهران 200 نفر است. ظاهراً فردی که دارای رتبه 199 است در رشته حقوق یکی از دانشگاه‌های تهران پذیرفته می‌شود، اما در واقع این طور نیست. از آنجا که در هر رشته محل ظرفیت‌هایی به سهمیه‌ها اختصاص داده شده است ممکن است لازم باشد داوطلبی که در سهمیه منطقه 1 گزینش می‌شود رتبه فرضی 60 را دارا باشد.

اولویت بندی نامناسب رشته‌ها

این اتفاق برای بسیاری از داوطلبان روی داده است که هنگام اعلام نتایج نهایی، هر چند نمره علمی رشته‌های بهتر و مورد علاقه خود را کسب کرده اند، اما در رشته‌ای پذیرفته شده اند که اولویت پایین‌تری برای آن قائل بوده‌اند. علت این رخداد ترتیب انتخاب رشته‌هاست. همواره باید رشته‌هایی که داوطلب برای آنان ارزش بیشتری قائل است در اولویت باشد.

پرکردن نادرست فرم انتخاب رشته

پس از زحمات فراوانی که داوطلب متحمل می‌شود و به انتخاب رشته مبادرت می‌ورزد، لازم است هنگام پرکردن فرم انتخاب رشته نیز دقت زیادی داشته باشد. بی دقتی و نوشتن کدهای نادرست ممکن است منجر به پذیرش فرد در رشته ای شود که به هیچ وجه مورد نظرش نبوده است.( یک نفردیگه چک کنه) یک کپی هم ازش بگیر برای دعواهای بعدی

انتخاب تصادفی رشته های تحصیلی و دانشگاه های محل تحصیل

بعضی از داوطلبان بدون توجه به عوامل یاد شده اقدام به انتخاب رشته می‌کنند. دیده شده است داوطلبان بعضاً این کار را به کسانی می‌سپارند که شایستگی چندانی ندارد و صرفاً بر حسب تصادف رشته‌های تحصیلی و دانشگاه‌ها را مرتب می‌کنند.

اعتماد به اطلاعات برخی از افراد یا منابع نامعتبر

درست است که برای هر انتخاب نیاز به اطلاعات و آگاهی است، اما اطمینان از صحت اطلاعات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از افراد سودجو در کمین روزهایی هستند که داوطلبان به انتخاب رشته می‌پردازند.

تاکید بر تنها یکی از عوامل موثر در انتخاب رشته

اگر داوطلبی بدون توجه به ابعاد گوناگون یک انتخاب سرنوشت خود را رقم بزند، بی گمان از انتخاب خود رضایت نخواهد داشت. توجه به چندین عامل مهم در انتخاب رشته و دانشگاه، آینده داوطلبان را تضمین می‌کند.

خوش بین بودن غیر منطقی

داوطلبان نباید بی جهت و بیش از حد خوش بین باشند. به عنوان مثال اگر فردی با مشاوره و مطالعه به این نتیجه رسید که رشته‌ای خاص وضعیت شغلی مناسبی ندارد یا بدان رشته علاقه‌مند نیست نباید با خوش بینی منتظر تغییرات اساسی در این زمینه باشد.

به تعویق انداختن انتخاب رشته برای ساعات پایانی مهلت انتخاب رشته

اتفاقات روزمره خبر نمی‌کنند. لازم است داوطلبان برای خود برنامه‌ریزی کنند و پس از تصمیم‌گیری مناسب، فرم انتخاب رشته را کامل کرده و آن را به مراکز مربوطه تحویل دهند. چرا که ممکن است به دلایلی چون مسافرت ، بیماری و غیره نتوانند در ساعات پایانی مهلت انتخاب رشته، فرم خود را تحویل دهند.

بی توجهی به منابع اطلاعاتی مانند ویژه نامه‌‌ها ، مشاوران تحصیلی و افراد دیگر

برخی اوقات داوطلبان اطلاعات مناسب و مفیدی را به دست می‌آورند ولی بدون توجه به این اطلاعات خود به انتخاب رشته مبادرت می‌ورزند. در این صورت مسیر زندگی افراد با بی توجهی به واقعیت‌ها از مسیر مناسب دور می‌شود.

انتخاب برخی از رشته‌ها بدون توجه به هزینه آنان

چنانچه داوطلبان توانایی پرداخت هزینه یا شهریه مراکز آموزشی غیر انتفاعی یا دوره‌های شبانه را ندارند، بهتر است این مراکز را انتخاب نکنند.

انتخاب رشته به خاطر پرستیژ اجتماعی آن

تعدادی از رشته‌ها دارای عناوین جذاب اجتماعی است و ممکن است کششی کاذب در داوطلب ایجاد کند. بعضی از داوطلبان فقط به خاطر نام یا عنوان رشته آن را انتخاب می کنند.

 

نکاتی سودمند (پند ونصیحت)

برای فرصتی که به منظور انتخاب رشته در اختیار شما قرار داده شده است، برنامه ریزی کنید.

به هنگام انتخاب رشته تحصیلی خونسردی خود را حفظ کنید و سعی کنید در آرامش این کار را انجام دهید.

هدف خود از ورود به دانشگاه را مشخص سازید.

به رشته‌هایی فکر کنید که به آنها علاقه دارید.

علاوه بر علاقه، توانایی علمی خود را نیز در نظر بگیرید.

درباره مراکز آموزشی و رشته‌هایی که انتخاب می کنید اطلاعاتی کسب کنید.

هرگز به اطلاعاتی که تنها از یک منبع به دست آورده‌اید، اکتفا نکنید.

اگر برایتان مقدور است به دانشگاه‌های مورد نظر مراجعه کنید.

امکانات دانشگاه مورد نظر(استاد ، خوابگاه و...) و دوری احتمالی راه آن را در نظر بگیرید.

اگر توان پرداخت شهریه یا هزینه تحصیل در برخی از رشته‌ها را ندارید، آنها را انتخاب نکنید.

اگر ورود به دانشگاه را به منظور ارتقای وضعیت اقتصادی خود انتخاب کرده‌اید، درباره آینده شغلی رشته‌های انتخابی خود اطلاعاتی کسب کنید.

از منابع اطلاعاتی استفاده کنید و با شناختی که کسب کرده‌اید تصمیم‌گیری نهایی را خود انجام دهید.

هرگز نمرات و ضرایب خود را با نمرات و ضرایب سالهای گذشته یا داوطلبان گروه‌های آزمایشی دیگر مقایسه نکنید.

سعی کنید هنگام اولویت بندی رشته‌ها برحسب علاقه خود این کار را انجام بدهید.

در تکمیل فرم انتخاب رشته سعی و دقت کنید. در صورت امکان از دیگران بخواهید آن را مورد بازبینی قرار دهند.

توجه داشته باشید که پذیرفته شدگان هر سال نمی‌توانند در آزمون سراسری سال بعد شرکت کنند بلکه پس از گذشتن دو سال و تحمل هزینه های بسیار زیاد و تسلیم برگ انصراف باید مجدداً ( در صورت دارا بودن دیگر شرایط و ضوابط) در کنکور شرکت کنند.

هیچگاه صرفا برای وارد شدن به دانشگاه مبادرت به انتخاب رشته نکنید.

بنابراین پیشنهاد می‌شود که حتی‌الامکان از انتخاب محل‌هایی که در خارج از مناطق بومی شماست خودداری نمایید.

این نکته را به یاد داشته باشید که انتخاب رشته صحیح سبب می‌شود افراد در جایگاه واقعی خود قرار گیرند.

هنگام انتخاب رشته به مقطع تحصیلی نیز توجه داشته باشید. برخی از رشته‌ها در مقطع دکترا ، برخی دیگر در مقطع کارشناسی و تعدادی نیز در مقطع کاردانی دانشجو می پذیرند.

با چه فرد یا افرادی مشورت نکنیم؟ (توصیه های پدرانه در باب عوارض دوستان ناباب)

مشورت با افراد دیگر زمانی نتیجه مطلوب را می‌دهد که مشاوران خوبی داشته باشیم. یک مشاور بد ما را به سمت انتخاب‌های نادرست راهنمایی می‌کند. اگر چنانچه داوطلبان با کسی مشورت نکنند بهتر از زمانی است که با افرادی که صلاحیت و شایستگی لازم را ندارند, به مشورت بپردازند. توصیه می‌کنیم با افرادی که ویژگی‌های زیر را دارند مشورت نکنید:

•  افرادی که درباره موضوع مورد نظر شما از آگاهی و شناخت کافی برخوردار نیستند.

•  افرادی که نمی‌توانند از اطلاعات خود برای راهنمایی شما استفاده کنند.

•  افرادی که برای راهنمایی شما از خود رغبت نشان نمی‌دهند.

•  افرادی که قابل اعتماد نیستند.

•  افرادی که حوصله کافی و سعه صدر لازم را ندارند.

•  افرادی که به نظر دیگران اهمیت نمی‌دهند و تصمیم دارند حرف خودشان را به کرسی نشانند.

•  افرادی که فقط به دنبال مادیات هستند و هنگام مشاوره با شما نه به آینده‌تان، بلکه به منافع خود می‌اندیشند.

•  افرادی که خیلی خوش‌بین یا خیلی بدبین هستند. این افراد نمی‌توانند واقعیت را به خوبی به شما نشان دهند.

•  افرادی که بخیل هستند. زیرا این افراد همواره سعی می‌کنند به دیگران کمک نکنند.

•  افرادی که از سرعت عمل مناسب برخوردار نیستند و سبب اتلاف وقت می‌شوند.

•  کسانی که بی‌غرض و بی‌طرف نیستند. این افراد سعی می‌کنند بعضی از راه حل‌ها را بیشتر ترویج کنند.

شما نیز تجربیاتی دارید و بر اساس تجربیات خود می‌توانید تشخیص دهید که مشورت با چه کسانی مفید و مشورت با چه افرادی گمراه کننده است. سعی کنید تجربیات خود را در اختیار دیگران نیز قرار دهید.

 

 

اشتباه ممنوع!   (Becareful)

در زمان انتخاب رشته، موارد زیر را در نظر داشته‌باشید:

 

1- دقت شود به صورت ناخواسته کد رشته‌های کاردانی قبل یا بین رشته‌های کارشناسی و یا دکتری درج نشود.

2- دقت شود به صورت ناخواسته کد رشته‌های کارشناسی قبل یا بین کد رشته‌های کارشناسی ارشد یا دکتری درج نشود.

3- دقت شود به صورت ناخواسته کد رشته‌های کارشناسی بین کد رشته‌های مهندسی درج نشود.

4- دقت شود به صورت ناخواسته کد رشته‌های مربوط به دانشگاه‌های واقع در شهرهایی که مورد نظر نیست, قبل یا بین کد رشته‌های مورد علاقه درج نشود.

5- دقت شود به صورت ناخواسته کد رشته‌های دوره‌های شبانه, دانشگاه پیام‌نور, دوره‌های نیمه حضوری و مؤسسات غیرانتفاعی, قبل یا بین کد رشته‌های روزانه درج نشود.

6- دقت شود کد رشته‌های انتخابی با مستطیل‌های تکمیل شده مقابل آنها, یکسان باشند.

7- دقت شود مستطیل‌های مقابل هر کد رشته انتخابی به صورت کامل و پررنگ پر شده باشد.

8- دقت شود در صورتی که مستطیل یا کد رشته‌ای پاک یا تصحیح شده, آثار قبلی بر جای نمانده باشد.

9- در مرتب کردن و وارد کردن کد رشته‌های مورد علاقه در فرم انتخاب رشته, دقت کافی به عمل آید.

10- بعد از پر کردن فرم و قبل از تحویل, آن را به فرد مورد اطمینانی بدهید تا کد رشته‌های انتخابی شما را در برگه جداگانه‌ای بنویسد و درمقابل هر کد, نام رشته و نام دانشگاه مربوط به آن را از روی دفتر شمارة 2 درج کند.. سپس شما این لیست را دقیقاً مطالعه و با لیست کد رشته‌های انتخابی خود مقایسه کنید. در صورت هرگونه اشتباه, آن را بررسی و رفع کنید.

11- دقت کنید فقط از گروه آزمایشی که امتحان داده و مجاز به انتخاب رشته در آن گروه شده‌اید, انتخاب رشته شود.

12- حتماً, حتماً از فرم انتخاب رشته تکمیل شده خود, قبل از تحویل آن کپی تهیه کنید.

ضوابطی که در زمان انتخاب رشته باید به آنها توجه شود

اینهم توصیه های آقای ایمنی !!

برخی از داوطلبان آزمون سراسری به دلیل عدم توجه به برخی از ضوابط و نکات در زمان انتخاب رشته, مشکلاتی برای خود و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کنند که اغلب این

مشکلات قابل حل نیستند. این ضوابط و نکات به طور خلاصه و مختصر عبارتند از:

•  تغییر رشته در مقاطع تحصیلی هم سطح امکان‌پذیر است. در غیر این صورت, فقط از مقاطع بالاتر به مقطع پایین‌تر میسر است. به طور مثال تغییر رشته از مقطع کاردانی به کارشناسی ممنوع است اما بر عکس آن امکان‌پذیر می‌باشد.

•  تغییر رشته و یا انتقال از دوره‌های شبانه, پیام‌نور, نیمه حضوری و مؤسسات غیرانتفاعی به دوره‌های روزانه ممنوع است.

•  تغییر رشته و انتقال از رشته‌های تحصیلی دارای شرایط خاص (بورسیه‌ها‌) و رشته‌هایی که پذیرفته‌‌شدگان آنها دارای تعهد خاصی می‌باشند (همانند رشته‌های دبیری, رشته‌های تحصیلی بورسیه مناطق محروم و ...) به سایر رشته‌ها و یا مؤسسات ممنوع است.

•  سازمان سنجش آموزش کشور, داوطلبان را در اولین کد رشته تحصیلی مندرج در اولویت انتخابی آنها که نسبت به سایر داوطلبان متقاضی همان کد (با در نظر گرفتن نمره, سهمیه و سایر ضوابط) در اولویت قرار می‌گیرند, معرفی می‌کند. لذا به طور مثال چنانچه داوطلبی در اولین اولویت انتخابی خود قبول شود و در همه یا تعدادی از اولویت‌های انتخابی بعدی دارای نمره عملی لازم باشد, امکان معرفی وی به اولویت‌های بعدی به هیچ وجه میسر نیست.

•  درخواست تغییر یا افزایش رشته‌های انتخابی, بعد از تحویل فرم انتخاب رشته‌های تحصیلی, به هیچ وجه مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

•  انتخاب رشته فقط و فقط باید از گروه یا گروه‌های آزمایشی که داوطلب امتحان داده و بر اساس کارنامه مجاز به انتخاب رشته شده, انجام شود. به عبارت دیگر انتخاب رشته‌های سایر گروه‌های آزمایشی باطل است.

•  به دلیل یکسان بودن کد رشته‌های گروه‌های آموزشی 1, 2 و 3, چنانچه داوطلبی کد رشته‌ای را از گروه آزمایشی که در آن امتحان نداده انتخاب نماید, ممکن است این کد مربوط به رشته‌ای باشد که مورد تقاضای داوطلب نیست که در صورت قبولی در این رشته، مشکلات زیادی برای داوطلب ایجاد می‌شود.

•  داوطلبانی که به‌عنوان پذیرفته شده نهایی دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آزمون سراسری سال 1384 اعلام شوند, به هیچ وجه مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1385 نخواهند بود.

•  در صورتی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته‌های نیمه متمرکز هستید, لازم است با رعایت ضوابط کد اینگونه رشته‌ها را قبل از کد رشته‌های متمرکز انتخاب نمایند.

•  داوطلبان لازم است با توجه به امکانات مالی خود و خانواده‌هایشان, نسبت به انتخاب رشته‌‌های تحصیلی دارای شهریه (همانند دوره‌های شبانه, پیام‌نور, دوره‌های نیمه حضوری و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی)، اقدام به انتخاب رشته نمایند.

•  داوطلبان می‌بایست با در نظر داشتن شرایط خانوادگی و شخصی خود و محدودیت‌هایی که برای آنان وجود دارد, نسبت به انتخاب احتمالی رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌هایی که در شهرستان یا استان محل اقامت آنها واقع نیست, اقدام نمایند.

•  داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان و یا شاهد, در آزمون سراسری سال 1388 پذیرفته شوند (اعم از دوره‌های روزانه, شبانه, نیمه حضوری, پیام‌نور, مؤسسات غیرانتفاعی و غیردولتی, مراکز تربیت معلم و رشته‌های نیمه متمرکز), حتی در صورت عدم مراجعه برای ثبت‌نام و یا انصراف از تحصیل به هیچ وجه مجاز به استفاده مجدد از سهمیه در آزمون‌های سراسری بعدی نمی‌باشند.

•  در زمان انتخاب رشته به شرایط خاص هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی (امکانات, خوابگاه, دوری از محل اقامت و ... ) و نیز توضیحات مندرج در ستون ملاحظات مقابل هر یک از رشته‌ها, توجه شود.

•  نمرات اکتسابی و رتبه خود را در نظر بگیرید و با توجه به واقعیت‌های موجود, انتخاب رشته کنید. ممکن است انتظارات بالا موجب شود تا موقعیت‌هایی از دست داده شوند.

•  در مورد رشته‌هایی که به آنها علاقه وجود دارد, تحقیق شود و اطلاعات کافی به دست آید. ممکن است رشته‌هایی مورد علاقه داوطلبان باشند که با خصوصیات شخصی آنها (از نظر فیزیکی, روانی و ...)، سازگار نباشند.

•  رشته‌ها با توجه به توان علمی و استعداد تحصیلی داوطلبان انتخاب شوند تا در صورت قبولی, معضلاتی نظیر نیاوردن نمرات لازم در امتحانات دانشگاه, مشروط شدن, اخراج و یا تغییر رشته, ایجاد نشوند.

•  در مورد اغلب مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی, تغییر رشته و یا انتقال از یک رشته در مؤسسه غیرانتفاعی, به رشتة دیگری و یا مؤسسه غیرانتفاعی دیگری, امکان‌پذیر نیست.

•  تغییر رشته و انتقال پذیرفته‌شدگان دانشگاه پیام‌نور به سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ممنوع است.

•  تکرار کد رشته‌ها در فرم انتخاب رشته‌های تحصیلی, شانس قبولی داوطلبان را در کد رشته انتخابی تکراری, تغییر نمی‌‌‌‌دهد.

•  اولویت انتخاب رشته بستگی به علاقه داوطلب دارد. درج کد رشته‌ای در اولویت اول یا آخر، شانس را در قبولی در آن رشته‌ها تغییر نمی‌دهد.

•  داوطلبان می‌بایست در انتخاب رشته‌های تحصیلی دارای شرایط خاص (بورسیه‌ها), ضوابط مربوط را در نظر بگیرند و در صورتی که جزو معرفی شدگان این رشته‌ها قرار گرفته باشند, کد این رشته‌ها را تا اولویت‌های ذکر شده در دفترچه شماره 2 انتخاب نمایند.

•  در انتخاب کد رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور به ضوابط مربوط توجه شود. در صورت عدم رعایت این ضوابط، کد رشته‌های انتخابی غیر مجاز از گزینش نهایی حذف خواهند شد.

•  برخی از دانشگاه‌ها شرایط خاصی دارند(مانند دانشگاه‌های شاهد یا صنعت نفت). در انتخاب رشته‌های اینگونه دانشگاه‌ها شرایط مربوط به آنها در نظر گرفته شود.

•  شرایط تحصیل و تشکیل کلاسها در رشته‌های تحصیلی دوره‌های نیمه حضوری دانشگاه‌ها همانند دانشگاه پیام نور است.

 

انتخاب رشته‌های نیمه‌متمرکز

یک توضیح فنی که همه می پرسند

الف) داوطلبی که در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی یا علوم انسانی شرکت کرده و براساس کارنامه:

•  مجاز به انتخاب رشته‌‌های روزانه ـ شبانه و نیمه حضوری است می تواند کد رشته‌های این دوره‌ها (اعم از متمرکز, نیمه متمرکز) با توجه به ضوابط مربوط به آنها انتخاب نماید.

•  مجاز به انتخاب رشته‌های پیام نور است؛ می‌تواند کد رشته‌های این دانشگاه را با توجه به ضوابط مربوط به آنها انتخاب نماید.

•  مجاز به انتخاب رشته‌های غیرانتفاعی است ؛ می تواند کد رشته‌های این مؤسسات را با توجه به ضوابط مربوط به آنها انتخاب نماید.

تبصره : ممکن است داوطلبی در فرم تقاضا نامه ثبت نام ، اعلام علاقه‌مندی به انتخاب رشته‌های دانشگاه پیام نور و یا مؤسسات غیرانتفاعی نکرده باشد، این داوطلب مجاز به انتخاب این رشته‌ها نیست و در کارنامه هم مجاز به انتخاب این رشته‌ها نشده است.

ب) داوطلبی علاوه بر گروهای آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی و یا علوم انسانی، در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی نیز شرکت کرده و براساس کارنامه:

مجاز به انتخاب رشته‌های روزانه, شبانه و نیمه‌حضوری و یا رشته‌های دانشگاه پیام نور و یا رشته‌های مؤسسات غیرانتفاعی مربوط به این گروه‌ها شده است، می‌تواند علاوه بر کد رشته‌های مربوط به گروه آزمایشی اصلی خود، رشته‌های مربوط به این دو گروه را, انتخاب و در همان فرم انتخاب رشته براساس اولویتی که مرتبط با علاقه‌مندی وی است، درج نماید.

ج) داوطلبی که فقط در یکی از دو گروه هنر و زبان‌های خارجی شرکت کرده، گروه هنر یا گروه زبان‌های خارجی، گروه آزمایشی اصلی تلقی می‌شود و در صورتی که مجاز به انتخاب رشته باشد، انتخاب رشته وی مطابق با بند الف فوق است.

د) داوطلبی که در هر دو گروه هنر و زبانهای خارجی شرکت کرده باشد، گروه هنر، گروه اصلی تلقی و مطابق بند(ب) اقدام می کند.

هـ ) داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته حسب مورد زیر شده‌اند، می‌توانند براساس ضوابط نسبت به انتخاب دو کد رشته از کدرشته‌های نیمه متمرکز با توجه به ضوابط مربوط به آنها انتخاب و در فرم انتخاب رشته خود درج کنند. * تذکر : ضوابط مربوط به شهرستان‌های تحت پوشش مراکز دانشگاهی پیام‌نور در مورد رشته‌های نیمه‌متمرکز نیز اعمال می‌شود.

نکاتی در مورد گزینش که باید مورد توجه قرار گیرند

بازهم فنی!

  •  گزینش بومی رشته ‌های روزانه (استانی ـ ناحیه‌ای ـ قطبی و کشوری) بر اساس مندرجات جداول ردیف رشته های مندرج در ابتدای هریک از گروه‌های آموزشی دفترچه شماره 2 آزمون سراسری سال 1388 صورت می گیرد..

•  گزینش برخی از رشتههای روزانه نظیر رشته‌های تحصیلی بورسیه مناطق محروم، رشته‌های تحصیلی دارای شرایط خاص(بورسیه‌ها)، رشتههای دبیری و رشته هایی که در ستون ملاحظات جداول رشته های دانشگاهها مشخص شدهاند، خارج از ضوابط گزینش بومی خواهد بود. گزینش این رشته‌ها به صورت زیر است:

•  رشته‌های تحصیلی بورسیه مناطق محروم مخصوص داوطلبان بومی 9 استان کشور شامل کردستان، کرمانشاه،‌ایلام، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه‌وبویراحمد، ‌چهارمحال‌وبختیاری و لرستان است.

تبصره: داوطلبان استانهای ذکر شده منحصرا می‌توانند در صورت تمایل از بین این رشته‌ها، رشته‌های بورسیه مناطق محروم استان خودرا انتخاب کنند.

•  رشته‌های تحصیلی دارای شرایط خاص (بورسیه‌ها) را فقط داوطلبانی می توانند انتخاب کنند که جزء معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت آنها قرار گرفته‌اند.

•  رشته های دبیری با توجه به ضوابط مربوط مندرج در دفترچه شمارة 2

•  شرایط پذیرش برخی از رشته‌ها در ستون ملاحظات جدول ظرفیت‌های آنها مشخص شده است. مثلاً پذیرش برخی رشته‌ها مخصوص داوطلبان برخی استان‌ها یا شهرستان‌ها است که داوطلبان سایر استان‌ها یا شهرستان‌ها مجاز به انتخاب آنها نیستند.

•  گزینش رشته‌های نیمه متمرکز به صورت کشوری است.

تبصره: گزینش در رشته‌های نیمه متمرکز در دوره‌های شبانه یا پیام‌نور بر اساس شرایط گزینش دوره‌های شبانه یا پیام‌نور است.

•  گزینش رشته‌های پیام‌نور به صورت زیر است:

الف) با توجه به شهرستان محل سکونت یا اشتغال (برای کارکنان دولت) با ارائه گواهی معتبر و در صورتی که دارای یکی از شرایط زیر باشد:

•  محل اخذ مدرک تحصیلی سال آخر دوره متوسطه داوطلب در شهرستان زیر پوشش مرکز باشد.

•  دو سال آخر اقامت داوطلب از تاریخ 1/7/86 تا 31/6/88 در شهرستان زیر پوشش مرکز باشد.

•  محل تولد و سال آخر اقامت داوطلب از تاریخ 1/7/87 تا 31/6/88 در شهرستان زیر پوشش مرکز باشد.

ب) در صورت شاغل بودن بر اساس شهرستان محل خدمت داوطلب (با توجه به حکم اشتغال) و با توجه به جدول شهرستان های تحت پوشش مراکز.

•  گزینش در کلیه رشته‌های دوره‌های نیمه حضوری به صورت استانی می‌باشد.

•  گزینش در کلیه رشته‌های مؤسسات غیر انتفاعی به صورت کشوری می‌باشد.

 

خلاصه دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 1387 چون 88 را نداشتیم فرقی نمی کنه

این هم یک کپ حسابی ولی abstract از دفترچه سازمان سنجشok

روش گزینش دانشجو

الف -روش متمرکز

در روش متمرکز, گزینش دانشجو صرفاً براساس نمرات هر یک از زیرگروههای مربوطه در سهمیه ثبت‌نامی صورت می‌گیرد.

تبصره: گزینش رشته‌های تحصیلی دارای شرایط خاص هم که شرایط و ضوابط آنها در برگ راهنمای شرکت در آزمون به داوطلبان داده شده و اسامی معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت آنها نیز در نیمه این ماه اعلام می‌گردد, بصورت متمرکز می‌باشد.

ب- روش نیمه‌متمرکز

برخی رشته‌ها نیاز به اقداماتی نظیر مصاحبه، معاینه، آزمون عملی, علمی و یا احتمالاً افراد ذخیره دارد. گزینش داوطلبان در اینگونه رشته‌ها بر اساس نمره کل اکتسابی و از بین معرفی‌شدگانی که در مصاحبه، معاینه، آزمون عملی و یا علمی این‌گونه رشته‌ها پذیرفته می‌شوند، انجام می‌گیرد.

تقسیم‌بندی داوطلبان از نظرسهمیه‌بندی

براساس ضوابط، داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون سراسری سال جاری می‌توانستند منحصراً دریکی از سهمیه‌های مناطق (مناطق سه‌گانه)، رزمندگان (شامل جانبازان انقلاب اسلامی، رزمندگان و آزادگان), خانواده شهدا و سهمیه شاهد شرکت نمایند .

دسته‌بندی‌رشته‌های‌تحصیلی: رشته‌های‌مختلف‌تحصیلی‌باتوجه‌به‌ماهیت‌، گسترش‌درسطح‌کشور و ... به‌چهار دسته‌به‌شرح‌زیر تقسیم‌بندی‌می‌شوند.

الف‌-رشته‌های‌استانی‌: به‌رشته‌هایی‌اطلاق‌می‌شوند که‌در اکثر استانها گسترش‌دارند.

ب‌- رشته‌های‌ناحیه‌ای‌: به‌رشته‌هایی‌اطلاق‌می‌شوند که‌در اکثر استانها وجود نداشته‌ولی‌در چند استان‌مجاور که‌به‌عنوان‌یک‌ناحیه‌بومی‌تلقی‌می‌شوند (مطابق‌جدول‌شماره‌1 دفترچه راهنمای انتخاب رشته) موجود است.‌

ج‌-رشته‌های‌قطبی‌: به‌رشته‌‌هایی‌اطلاق‌می‌شوند که‌در اکثرنواحی‌ وجود نداشته‌ولی‌در چند ناحیه‌بومی‌مجاور که‌به‌عنوان‌قطب‌آموزشی‌تلقی‌می‌شوند (مطابق‌جدول‌شماره‌دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌), موجوداست.

د- رشته‌های‌کشوری‌: به‌رشته‌هایی‌اطلاق‌می‌شوند که‌در اکثر قطبهای‌آموزشی‌وجود نداشته‌و تنها در تعدادی ‌از دانشگاهها و موسسات‌آموزش‌عالی‌ارائه‌می‌شوند.

نحوه‌تخصیص ‌ظرفیت‌رشته‌های ‌تحصیلی‌

- حدود 70% ظرفیت بیشتر رشته‌های تحصیلی دوره روزانه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی, به داوطلبان بومی همان استان, قطب و یا ناحیه (با توجه به نوع گزینش رشته مربوطه (از نظر بومی) که در ابتدای هر یک از گروههای آموزشی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده است) و 30% مابقی به سایر داوطلبان تعلق می‌گیرد.

- گزینش برخی از رشته‌های تحصیلی دوره روزانه نیز به صورت کشوری می‌باشد (در ابتدای هر یک از گروههای آزمایشی نوع گزینش آنها مشخص شده است).

- گزینش دانشجو در اکثر رشته‌های تحصیلی دوره شبانه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به صورت استانی است.

- گزینش دانشجو در رشته‌های تحصیلی نیمه حضوری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به صورت استانی است.

- گزینش دانشجو در رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور و همچنین مراکز تربیت معلم به صورت بومی خاص می‌باشد (به دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته مراجعه شود)

- گزینش دانشجو در رشته‌های تحصیلی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی به صورت کشوری است.

تبصره 1: حداقل‌40 درصد از ظرفیت‌رشته‌های‌ناحیه‌ای‌، قطبی‌وکشوری‌دانشگاهها و موسسات‌آموزش‌عالی‌واقع‌در استانهای‌ایلام‌، بوشهر، چهارمحال‌وبختیاری‌،  سیستان‌وبلوچستان‌، کردستان‌، کرمانشاه، کهکیلویه‌و بویراحمد، لرستان‌و هرمزگان‌به‌داوطلبان‌بومی‌هریک‌از استانهای ‌مذکور تخصیص‌داده‌می‌شود، منوط به‌این‌که‌نمره‌آنان‌از 85 درصد نمره‌آخرین‌نفر پذیرفته‌شده‌گزینش‌آزاد رشته‌های‌تحصیلی‌موسسات‌آموزش‌عالی‌مذکور کمتر نباشد.

تبصره‌- 40% ظرفیت هر یک از کد رشته‌های تحصیلی، بر اساس ضوابط به داوطلبان متقاضی سهمیه رزمندگان (رزمندگان, جانبازان و آزادگان) تخصیص‌داده‌می‌شود.

تبصره3- در هر کدرشته‌محل‌، 5% علاوه‌بر ظرفیت‌پذیرش‌هر رشته، به‌استفاده‌کنندگان‌از سهمیه‌شاهد تخصیص‌داده‌ خواهد شد.

‌لازم به ذکر است که درصد اختصاص ظرفیت‌رشته‌های‌تحصیلی به سهمیه مناطق (مناطق سه‌گانه) بر اساس نسبت تعداد شرکت‌کنندگان‌هر سهمیه‌به‌کل‌شرکت‌کنندگان‌هر گروه‌آزمایشی‌تعیین‌خواهد شد.

نکته: گزینش داوطلبان در سهمیه آزاد, بدون توجه به سهمیه ثبت‌نامی آنان و بر حسب نمرات کل اکتسابی متقاضیان هر رشته (نمره زیرگروه) انجام می‌شود.

ضوابط وشرایط کلی‌تحصیل‌در دانشگاهها وموسسات‌آموزش‌عالی‌

-    پذیرفته‌شدگان‌نباید برای‌شروع‌و ادامه‌تحصیل‌از لحاظ موازین‌شرعی‌و قوانین‌ومقررات‌منعی‌داشته‌باشند.

-   دانشگاهها وموسسات‌آموزش‌عالی‌تعهدی‌از لحاظ تامین‌مسکن‌و خوابگاه‌و پرداخت‌کمک‌هزینه‌تحصیلی‌به‌دانشجویان‌ندارند، البته‌در این‌خصوص‌تلاش‌خود را مبذول‌خواهند داشت‌.

-   دانشجو ملزم‌به‌رعایت‌برنامه‌های‌زمانی‌، مکانی‌( در محدوده‌تاسیسات‌متعلق‌به‌موسسه‌) ودرسی‌برای‌تشکیل‌کلاس‌، آزمایشگاه‌، کارگاه‌، عملیات‌صحرائی‌، کارآموزی‌و این ‌قبیل‌امور که‌در دانشگاهها وموسسات‌تدوین‌شده‌می‌باشد.

پذیرفته‌شدگانی که ‌در یک‌یا چند ماده ‌از آزمون ‌ورودی ‌نمره ‌کمتر از حدنصاب ‌کسب ‌کنند، موظفند پس‌از قبولی ‌در دانشگاه‌، دروس‌پیش‌نیاز دانشگاهی‌را بانمره‌تعیین‌شده‌بگذرانند.

- هیچ‌دانشجویی‌مجاز نیست‌که‌همزمان‌در دو رشته ‌و یا دو محل‌(اعم‌از موسسات‌دولتی‌و غیردولتی‌) تحصیل‌نماید.

- برخی‌از موسسات‌آموزش‌عالی‌, دارای‌شرایط خاصی می‌باشند که در ابتدای دفترچه راهنمای انتخاب رشته به آنها اشاره شده است. لذا داوطلبان در صورت تمایل به انتخاب رشته‌های تحصیلی اینگونه موسسات می‌بایست به این شرایط نیز توجه داشته باشند.

‌پذیرفته‌شدگان‌دوره‌های‌روزانه‌آزمون‌سراسری‌سال‌قبل "سال1387" (اعم‌از رشته‌های‌متمرکز ویانیمه‌متمرکز), حق‌انتخاب رشته‌های تحصیلی دوره‌های روزانه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را ندارند, حتی اگر در رشته قبولی اعلام شده سال قبل, ثبت‌نام ننموده باشند.

انتخاب‌رشته

- فرم‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌آن‌دسته‌از داوطلبانی‌که‌مجاز به‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌می‌باشند, در شهرستان‌محل‌اقامت‌فعلی‌داوطلبان‌(باتوجه‌به‌محل‌اقامت‌فعلی‌مندرج‌در فرم‌تقاضانامه‌آنان) بر اساس‌برنامه‌زمانی‌پیش‌بینی‌شده‌، توزیع‌و در همان‌محل‌نیز جمع‌آوری‌می‌شود.

- آن‌دسته‌از داوطلبانی‌که‌در بیش از یک گروه آزمایشی مجاز به انتخاب رشته شده‌اند, صرفاً یک فرم انتخاب رشته دریافت می‌دارند. بدیهی است این داوطلبان می‌بایست کد رشته‌های تحصیلی مورد علاقه خود را از گروههای ذیربط انتخاب و بر حسب علاقه, در این فرم درج نمایند.

- داوطلبان در صورت علاقه‌مندی برای انتخاب رشته‌های تحصیلی نیمه‌متمرکز, می‌توانند از هر دوره و در هر گروه, حداکثر 2 کد رشته نیمه‌متمرکز را انتخاب و در فرم انتخاب رشته بر حسب علاقه درج نمایند. به عنوان مثال داوطلبی که در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی شرکت و بر اساس کارنامه اولیه, مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی دوره روزانه, دوره شبانه و رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام‌نور می‌باشد, در صورت علاقه‌مندی برای انتخاب رشته‌های تحصیلی نیمه‌متمرکز می‌تواند حداکثر 6 کد رشته نیمه‌متمرکز (2 کد رشته نیمه‌متمرکز دوره روزانه, 2 کد رشته نیمه‌متمرکز دوره شبانه و 2 کد رشته نیمه‌متمرکز دانشگاه پیام‌نور) را انتخاب نماید.

- داوطلبانی‌که‌بر اساس‌کارنامه‌، مجاز به‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌مراکز تربیت‌معلم‌وابسته‌به‌وزارت‌آموزش‌و پرورش‌می‌باشند، می‌توانند در صورت دارابودن ضوابط, کد رشته‌یا کد رشته‌های‌تحصیلی‌موردعلاقه‌خود را از دفترچه مراکز تربیت معلم که بصورت جدگانه تهیه شده است, انتخاب‌و سپس‌در فرم انتخاب رشته درج نمایند.

- آندسته از داوطلبانی‌که با استفاده از سهمیه رزمندگان (جانبازان, آزادگان, رزمندگان و ...) و یا سهمیه شاهد (فرزندان شهدا, مفقودین و اسرا, جانبازان با جانبازی 50% به بالا, فرزندان جانبازان با جانبازی 70% به بالا و...) در یکی از رشته‌های تحصیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی (اعم از دوره روزانه یا شبانه, نیمه‌حضوری, دانشگاه پیام نور, موسسات غیرانتفاعی, مراکز تربیت معلم و ...) درآزمون سراسری سال جاری پذیرفته‌شوند, مجاز به استفاده مجدد از این سهمیه در آزمون سراسری سالهای بعد نخواهند بود, حتی اگر در رشته قبول‌شده سال جاری ثبت‌نام و انتخاب واحد ننمایند.

 

شرایط وضوابط اختصاصی‌رشته‌های‌مختلف تحصیلی در گروههای آزمایشی پنجگانه

•  برخورداری از سلامت‌کامل‌و نداشتن نقص‌عضوی‌که‌مانع‌فعالیتهای‌مختلف‌نشود (متناسب با رشته موردنظر) برای انتخاب رشته ضروری است. جداول و توضیحات مربوط به نقص عضو, در ابتدای هر یک از گروههای آزمایشی درج شده است.

•  در رشته‌های دبیری, برخورداری کامل از سلامت کامل جسمانی و روانی ضروری است.

•  کلیه ‌برادران ‌فارغ‌التحصیل ‌دوره‌های ‌کاردانی ‌(فوق‌دیپلم‌) از دانشگاهها و موسسات‌آموزش‌عالی‌و یا آموزشکده‌های‌فنی‌و حرفه‌ای‌حداکثر تا تاریخ ‌/11/1386 که‌در مهلت‌شش‌ماهه ‌بعد از اتمام ‌تحصیل ‌و قبل ‌از اعزام ‌به‌خدمت‌در آزمون‌سراسری‌سال‌جاری‌ثبت‌نام ‌و شرکت‌نموده‌اند، منحصراً درصورت‌پذیرفته‌شدن‌در رشته‌های‌تحصیلی‌مقاطع کارشناسی و بالاتر متناسب‌با نوع‌مدرک‌کاردانی‌(توضیحات در ابتدای هر یک از گروههای آزمایشی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده است) به شرطی که حداکثر طول‌مدت‌تحصیل‌آنان‌از کاردانی‌به‌مقطع‌بالاتر 2 سال‌کمتر از طول‌مدت‌تحصیل‌در همان‌دوره‌باشد، قبولی‌آنان ‌از نظر‌نظام‌‌وظیفه ‌بلامانع‌خواهد بود. در غیر این‌صورت ‌‌قبولی ‌‌آنان‌«کان‌لم‌یکن‌» تلقی ‌می‌گردد.

- کلیه فارغ‌التحصیلان‌دوره‌های‌کاردانی‌(فوق‌دیپلم‌) رشته‌های گروه آموزشی‌پزشکی (اعم‌ازخواهران وبرادران‌) که‌طرح‌خدمت‌قانونی‌آنان‌در تاریخ 31/6/87 به‌پایان‌می‌رسد، مجاز به‌انتخاب‌رشته‌های‌نیمسال‌اول‌و دوم‌با توجه‌به‌سایر ضوابط وشرایط می‌باشند. آن‌دسته‌از فارغ‌التحصیلان‌مذکورکه‌طرح‌خدمات‌قانونی‌آنان‌تا تاریخ 30/11/87 به‌پایان‌می‌رسد، منحصراً مجاز به‌انتخاب‌رشته‌هایی‌هستند که‌برای‌نیمسال‌دوم‌و یا هر دو نیمسال‌تحصیلی‌دارای ‌ظرفیت ‌پذیرش‌است‌، می‌باشند.

‌تذ کر مهم: ‌ادامه ‌تحصیل‌مجدد کاردانها در کلیه‌دوره‌های ‌کاردانی‌ممنوع‌می‌باشد.

•  معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های تحصیلی دارای شرایط خاص (مثل معرفی‌شدگان دانشگاه‌امام ‌حسین"ع" ، مدرسه عالی شهید مطهری, رشته‌های سینما و تاتر و ...) که‌فهرست‌اسامی‌آنان‌در همین‌ماه اعلام گردیده و یا اعلام خواهد شد, اعم‌از این‌که‌برای‌مصاحبه‌، معاینه‌و یا سایر مراحل‌گزینش‌مراجعه‌کرده‌و یا نکرده‌باشند، لازم‌است‌رشته‌یا رشته‌های مربوط را تا اولویت خاص خود (بر اساس موارد مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته) در فرم انتخاب رشته درج نمایند.

رشته‌های‌تحصیلی‌نیمه‌متمرکز

- پس‌از انتشار فهرست‌اسامی‌پذیرفته‌شدگان‌نهایی‌رشته‌های‌متمرکز، فهرست‌اسامی‌معرفی‌شدگان ‌چندبرابر ظرفیت هر یک ‌از کد رشته‌های‌نیمه‌متمرکز از بین‌داوطلبانی‌که‌کد رشته‌یا کد رشته‌های‌مذکور را انتخاب‌نموده‌اند, استخراج‌و اعلام‌خواهد شد .

‌آن‌دسته‌از داوطلبانی‌که‌در یکی از کد رشته‌‌های متمرکز انتخابی قبل‌از کد رشته‌یا رشته‌های‌نیمه‌متمرکز پذیرفته‌شوند، در ردیف‌داوطلبان واجد‌شرایط رشته‌های‌نیمه‌متمرکز قرار نمی‌گیرند. به‌عبارت دیگر, داوطلبانی‌که‌در کد رشته‌متمرکز بعد از کد رشته‌نیمه‌متمرکز پذیرفته‌شوند و یا بطور کلی‌در ردیف‌پذیرفته‌شدگان‌متمرکز قرار نگیرند, در گزینش‌چند برابر ظرفیت‌رشته‌یا رشته‌های‌نیمه‌متمرکز انتخابی‌لحاظ خواهند شد.

-معرفی‌شدگان‌هریک‌از رشته‌های‌نیمه‌متمرکز، در صورت‌علاقه‌مندی‌لازم‌است‌بر اساس‌برنامه‌زمانی‌مربوط که‌به‌همراه‌فهرست‌اسامی‌آنان ‌منتشر می‌شود برای‌شرکت‌در مصاحبه‌، معاینه‌، آزمون‌عملی‌و یا علمی‌و دیگر مراحل‌گزینش‌اقدام‌نمایند.

- گزینش‌نهایی‌در هر رشته‌بر اساس‌نمره‌کل‌اکتسابی‌و از بین داوطلبانی که نتایج‌مراحل مصاحبه‌، معاینه‌، آزمون‌عملی‌و یا علمی‌و نتیجه‌بررسی‌صلاحیتهای‌عمومی‌داوطلبان‌توسط ارگان‌ذیربط مثبت اعلام شده است, انجام‌و فهرست‌اسامی‌قبول شدگان‌نهایی‌استخراج‌و اعلام‌خواهد شد. بدیهی است پذیرفته‌شدن در مراحل مصاحبه, معاینه و ... به منزله قبول نهایی رشته مورد نظر نمی‌باشد.

- پذیرفته‌‌شدن‌داوطلب‌پس‌از موفقیت‌در مصاحبه‌یا مصاحبه‌و معاینه‌و یا آزمون‌عملی‌و گزینش ‌نهایی‌در هر یک‌از رشته‌های‌تحصیلی‌نیمه‌متمرکز، به‌عنوان‌یک‌نوبت‌از حداکثر دو نوبت‌قبولی‌برای‌وی ‌محسوب‌می‌گردد.

- داوطلبانی‌که‌در ردیف قبولین نهایی رشته‌های نیمه‌متمرکز قرار بگیرند, در صورتی که قبلاً جزو پذیرفته‌شدگان رشته‌های متمرکز باشند, قبولی متمرکز آنان باطل و صرفاً می‌بایست در رشته نیمه‌متمرکز ادامه تحصیل دهند.

ضوابط تحصیل‌در دوره‌شبانه ‌(نوبت دوم)

- دانشگاهها و موسسات‌آموزش ‌عالی ‌مجری ‌دوره ‌شبانه ‌(نوبت دوم)، به‌هیچ‌وجه ‌امکان ‌تامین ‌مسکن‌، خوابگاه‌و سایر امور رفاهی‌به ‌دانشجویان ‌نخواهند داشت‌.

- دانشجویان‌دوره‌شبانه‌(نوبت دوم) تابع‌مقررات‌آموزشی‌دانشجویان‌دوره‌روزانه‌خواهند بود. مگر در مواردی‌که‌در آیین‌نامه‌طرح‌ایجاد دوره‌شبانه‌(نوبت دوم) مستثنی‌شده‌است‌.

- انتقال‌دانشجویان‌دوره‌شبانه ‌(نوبت دوم) به‌دوره‌روزانه‌ممنوع‌می‌باشد .

- طول‌دوره‌تحصیل‌در مقطع‌کاردانی‌5/3 سال‌و در مقطع‌کارشناسی‌حداکثر 7 سال‌تحصیلی‌می‌باشد .

- مدرک‌فارغ‌التحصیلی‌دانشجویان این دوره‌‌با ذکر کلمه‌« شبانه‌» (نوبت دوم) اعطا می‌شود .

- برنامه‌های‌آموزشی‌دوره‌عیناً همان‌برنامه‌های‌آموزشی‌دوره‌روزانه‌است‌.

- پذیرفته‌شدن در دوره‌شبانه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی, به عنوان یک نوبت از حداکثر دو نوبت قبولی در آزمون سراسری محسوب‌نمی‌شود.

- پذیرش‌دانشجو در رشته‌های ‌تحصیلی ‌دوره شبانه دانشگاهها و موسسات‌آموزش ‌عالی به صورت استانی انجام می‌شود.

- کسب‌حدنصاب‌نمره‌علمی‌لازم‌برای‌کلیه‌پذیرفته‌شدگان‌الزامی‌است‌.

- سایر شرایط وضوابط پذیرش‌دانشجو در دوره‌های‌شبانه‌(نوبت دوم) همانند شرایط و ضوابط دوره‌های‌روزانه‌خواهد بود .

- داوطلبان‌واجد شرایط بندهای‌فوق‌در انتخاب‌کد رشته‌های‌دوره‌های‌شبانه‌از نظر تعداد و از لحاظ درج‌اولویت,‌محدودیتی‌ندارند.

- پذیرش‌دانشجو در برخی‌از رشته‌های‌دوره‌شبانه‌ازبین‌داوطلبان‌گروههای‌آزمایشی‌1، 2 ،3 ، 4ویا5 علاقه‌مند به‌انتخاب‌این‌گونه‌رشته‌ها ، به‌روش‌نیمه‌متمرکز و همانند دوره‌روزانه‌رشته‌مذکور انجام‌می‌شود. داوطلبان‌علاقه‌مند از هر پنج‌گروه‌آزمایشی‌در صورت‌تمایل‌به‌انتخاب‌رشته‌نیمه‌متمرکز دوره‌شبانه‌، لازم‌است‌کد رشته‌یا کد رشته محلهای مربوط (حداکثر 2 کدرشته نیمه‌متمرکز) را از جداول ‌مربوطه‌استخراج‌و در فرم‌انتخاب‌رشته‌درج‌نمایند.

شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های نیمه‌حضوری دانشگاهها و موسسات آموزشی

- مواد امتحانی و ضرایب دروس هر یک از رشته‌های تحصیلی دوره‌های نیمه حضوری همانند مواد امتحانی و ضرایب رشته‌های تحصیلی مربوط در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاهها وموسسات آموزش عالی می‌باشد.

- پذیرفته‌شدن در دوره‌های نیمه‌حضوری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی, به عنوان یک نوبت از حداکثر دو نوبت قبولی در آزمون سراسری محسوب‌نمی‌شود.

- دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مجری دوره‌های نیمه‌حضوری به هیچ وجه امکان تامین خوابگاه، وام تحصیلی و سایر امور رفاهی به دانشجویان را نخواهند داشت.

-دانشجویان دوره‌های نیمه‌حضوری تابع مقررات آموزشی دانشجویان دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاهها  وموسسات آموزش عالی خواهند بود مگر درمواردی که در آیین نامه طرح ایجاد دوره‌های نیمه‌حضوری مستثنی شده باشد.

- مدرک تحصیلی دانشجویان دوره‌های نیمه‌حضوری دانشگاهها وموسسات آموزش عالی با رعایت ضوابط مربوط مدرک تحصیلی رسمی مورد تایید وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری با ذکر عبارت "آموزش این دوره به طریق نیمه‌حضوری بوده است" اعطا می‌شود.

-برنامه‌های آموزشی دوره‌های نیمه‌حضوری عیناً همان برنامه‌های آموزشی دوره روزانه دانشگاهها وموسسات آموزش عالی است.

-از دانشجویان دوره‌های نیمه‌حضوری دانشگاهها وموسسات آموزش عالی براساس مقررات مربوط شهریه اخذ میگردد.

- گزینش در رشته‌های تحصیلی نیمه‌حضوری به صورت استانی است.

- تشکیل کلاسها حداکثر دو روز در هفته و برای رفع اشکال خواهد بود.

شرایط و ضوابط پذیرش‌دانشجو در رشته‌های‌مختلف‌تحصیلی‌دانشگاه‌پیام‌نور (آموزش‌از راه‌دور) :

- کلیه‌پذیرفته‌شدگان‌مشمول‌می‌توانند از معافیت‌تحصیلی‌استفاده‌نمایند، مشروط به‌این‌که‌مقررات‌وظیفه‌عمومی‌را رعایت‌کرده‌باشند .

- حداکثر طول ‌مدت ‌تحصیل‌مجاز در مقطع‌کارشناسی‌برای‌دانشجویانی ‌که ‌از معافیت‌تحصیلی ‌استفاده ‌می‌کنند 6 سال‌و برای ‌سایرین‌سال‌خواهدبود .

- در کلیه‌رشته‌ها (به‌جز رشته‌تربیت‌بدنی‌برخی‌مراکز)، زن‌و مرد می‌توانند شرکت‌نمایند.

- انتقال‌و تغییر رشته‌به‌سایر دانشگاهها و موسسات‌آموزش‌عالی‌ممنوع‌است‌.

- نظام‌ارزشیابی‌دانشگاه‌متمرکز بوده‌و عمدتاً اوراق‌امتحانی‌در سازمان‌مرکزی‌و مناطق‌دهگانه‌دانشگاه‌تصحیح‌و ارزشیابی‌می‌شود .

- پذیرفته‌شدن‌دراین‌دانشگاه‌به‌عنوان‌یک‌نوبت‌از حداکثر دو نوبت‌قبولی‌درآزمون‌سراسری‌محسوب‌نمی‌شود .

- ارائه‌اصل‌فرم‌انصراف‌از تحصیل‌برای‌دانشجویان‌رسمی‌دانشگاهها و یا موسسات‌آموزش‌عالی‌مورد تایید یکی‌از دو وزارت‌علوم، تحقیقات‌و فناوری‌و  بهداشت‌، درمان‌وآموزش‌پزشکی‌به‌هنگام‌ثبت‌نام‌در دانشگاه‌پیام‌نور الزامی‌است‌.

- دانشجویان‌فعلی‌دانشگاه‌پیام‌نور که‌در ردیف‌پذیرفته‌شدگان‌قرار می‌گیرند نیازی‌به‌انصراف‌برای‌دانشگاه‌پیام‌نور ندارند. لیکن‌پس‌از اعلام‌قبولی‌و قبل‌از ثبت‌نام‌باید از رشته‌تحصیلی‌قبلی‌انصراف‌دهند. ضمناً آن‌عده‌از دانشجویانی‌که‌از معافیت‌تحصیلی‌استفاده‌می‌کنند، پس‌از انصراف‌مجدداً نمی‌توانند از معافیت‌تحصیلی‌استفاده‌ کنند ولی‌تحصیل‌هم‌زمان‌با خدمت‌وظیفه‌عمومی‌در صورت‌موافقت‌اداره‌وظیفه‌عمومی‌بلامانع‌است‌.

تذکرخیلی‌مهم‌: داوطلب‌در انتخاب‌کد رشته‌های‌دانشگاه‌پیام‌نور در گروه‌آزمایشی‌مربوط و درج‌آن‌در فرم‌انتخاب‌رشته‌و از نظر درج‌اولویت‌های‌مورد علاقه ‌محدودیتی‌ندارد، اما در رابطه‌با انتخاب‌نوع رشته‌و محل‌تحصیل‌، هر داوطلب‌باید :

الف‌ با توجه‌به ‌شهرستان‌محل سکونت ‌و یا اشتغال ‌(برای‌کارکنان‌دولت‌) با ارائه ‌گواهی ‌معتبر مورد تائید دانشگاه ‌در صورتی ‌که ‌دارای ‌یکی ‌از شرایط ‌زیرباشد, اقدام ‌نماید .

     1- محل‌اخذ مدرک‌تحصیلی‌سال‌آخر دوره‌متوسطه‌داوطلب‌در شهرستان‌زیر پوشش‌مرکز .

     2- دو سال‌آخر اقامت‌داوطلب‌به‌صورت‌پیوسته‌در شهرستان‌زیر پوشش‌مرکز .

     3- محل‌تولد و سال‌آخر اقامت‌داوطلب‌در شهرستان‌زیر پوشش‌مرکز .

ب‌در صورت‌شاغل‌بودن‌بر اساس‌شهرستان‌محل‌خدمت‌خود (باتوجه‌به‌حکم‌اشتغال‌) رشته‌و مرکز آموزشی‌محل ‌تحصیل‌انتخاب‌شود.

موسسات ‌آموزش‌عالی‌غیرانتفاعی‌و غیردولتی‌

•  پذیرفته‌شدن‌درموسسات‌آموزش‌عالی‌غیرانتفاعی‌وغیردولتی‌به‌عنوان‌یک‌نوبت‌قبولی‌از حداکثر دو نوبت‌قبولی‌درآزمون‌سراسری‌محسوب‌نمی‌شود.

•  از پذیرفته‌شدگان رشته‌های مختلف تحصیلی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی, شهریه‌ای برابر مصوبات اخذ خواهد شد. لذا علاقه‌مندان در صورت تمایل به انتخاب اینگونه موسسات, می‌بایست به این نکته توجه نمایند. 

کارنامه‌نتیجه‌آزمون‌عمومی‌و اختصاصی‌، فرم ‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌و دستورالعمل ‌مربوط به‌نحوه ‌تکمیل ‌فرم ‌انتخاب ‌رشته‌

کارنامه‌اولیه‌آزمون‌سراسری

- برای‌هر یک‌از داوطلبان, صرفاً یک کارنامه‌حاوی‌اطلاعات‌ثبت‌نامی‌، اطلاعات نمره و رتبه و ... صادر شده‌است, حتی اگر داوطلب در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت نموده باشد.

- کارنامه‌و فرم‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌(برای‌داوطلبانی‌که‌مجاز به‌انتخاب‌رشته‌می‌باشند) برابر برنامه‌زمانی‌پیش‌بینی‌شده‌توزیع‌و فرم‌انتخاب‌رشته‌تکمیل‌شده‌آنان نیز در تاریخهای مقرر جمع‌آوری‌خواهد شد.

اطلاعات‌کارنامه‌اولیه:

- درقسمت‌بالای‌کارنامه, مشخصات‌شناسنامه‌ای‌داوطلب‌شامل‌نام‌خانوادگی‌، نام‌، جنس‌، شماره‌شناسنامه‌، سال‌تولد و دین‌ثبت‌گردیده‌است‌.

- در قسمت‌راست‌جدول‌شماره‌(1), مشخصات‌داوطلب‌شامل: شماره‌پرونده‌، سهمیه‌ثبت‌‌نامی‌، زبان‌خارجی‌امتحانی، عنوان‌مدرک‌تحصیلی‌و استان‌ بومی‌(بخش‌محل‌اخذ مدرک‌تحصیلی‌سه‌سال‌آخر دوره‌متوسطه‌و در صورت‌مغایرت‌, استان‌محل‌تولد) داوطلب‌درج‌شده‌است‌.

- درجدول‌شماره‌(1), نام‌استان‌، شهرستان‌و بخش‌محل‌اخذ مدرک‌دیپلم‌نظام‌قدیم ‌و یا گواهینامه‌پیش‌دانشگاهی‌، سال ‌سوم‌دبیرستان ‌و سال‌دوم‌دبیرستان‌برای‌داوطلبان‌هر دو نظام‌آموزشی‌و هم‌چنین‌استان‌، شهرستان‌و بخش‌محل‌تولد داوطلب‌درج‌گردیده‌است‌.

- در جدول‌شماره‌(2), شماره‌داوطلب، گروه‌آزمایشی‌و نمره‌حقیقی‌آزمون‌دروس‌عمومی‌و اختصاصی‌داوطلب‌به‌تفکیک‌هر درس‌در فاصله‌(100 و 3/33 -) درج‌شده‌است‌.

تبصره: در مواردی‌که‌نمره‌حقیقی‌داوطلب‌در یک‌درس به‌صورت‌عدد صفر (0) درج‌شده‌باشد، به‌منزله‌آن‌است‌که‌داوطلب‌به‌هیچ‌یک‌از سوالات‌امتحانی‌آن‌درس پاسخ‌نداده ‌است‌و یا اینکه‌پس‌ازمحاسبه‌نمرات‌مثبت‌و منفی‌حاصل‌از پاسخهای‌داده‌شده، نمره‌داوطلب‌در درس‌مذکور صفر(0) شده‌است‌.

- در جدول‌شماره‌(3), نمرات‌حقیقی‌داوطلب‌به‌روشهای‌آماری‌تراز شده‌است‌و در هر زیر گروه‌آزمایشی‌بر اساس‌میانگین‌وزنی‌ضرایب‌دروس‌عمومی‌و اختصاصی‌(با توجه‌به‌ضریب‌3 برابر برای‌دروس‌تخصصی)‌، نمره‌کل‌در زیر گروه‌محاسبه‌و در کارنامه‌درج‌شده‌است‌. ضمناً رتبه‌کل‌زیر گروه‌در این‌جدول‌نیز از رتبه‌داوطلب‌براساس‌نمره‌کل‌زیر گروه‌فوق‌ در سهمیه‌ثبت‌نامی‌و در گروه‌آزمایشی‌مربوط درج‌گردیده‌است‌.

- در جدول‌شماره‌4, نمره‌کل‌و رتبه‌کل‌در سهمیه‌و آخرین‌رتبه‌مجاز برای‌انتخاب‌رشته‌در سهمیه‌ثبت‌نامی‌داوطلب‌درج‌گردیده‌است‌.

تبصره :‌اگر نمره‌کل‌در زیر گروههای‌آزمایشی‌جدول‌شماره‌3 را در نظر بگیریم‌، ماکزیمم‌این‌نمرات‌به‌عنوان‌نمره‌کل‌در جدول‌شماره‌4 درج‌شده‌است‌و بر اساس ‌این‌نمره‌کل‌، داوطلبان ‌در گروه آزمایشی و سهمیه ‌مربوط ‌رتبه‌بندی ‌شده ‌و بر این ‌اساس ‌نمره ‌کل‌،رتبه‌کل‌و آخرین‌رتبه‌مجاز در سهمیه‌(در رشته‌های‌روزانه‌، شبانه‌و نیمه‌حضوری) درکارنامه‌درج‌شده‌است‌.

- در جدول‌شماره‌5, رتبه‌کشوری‌داوطلب‌بدون‌اعمال‌سهمیه‌در گروه‌آزمایشی‌ذیربط درج‌گردیده‌است‌.

- در جدول‌شماره‌6, نتیجه‌آزمون‌به‌منظور انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌مختلف‌بصورت بلی یا خیر مشخص‌شده‌است‌.

- در جدول‌شماره‌(7), اعلام‌علاقه‌مندی‌داوطلب‌براساس‌تقاضانامه‌ثبت‌نامی‌شامل‌اعلام‌علاقه‌مندی‌نسبت‌به‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌دانشگاه‌پیام‌نور، موسسات‌آموزش‌عالی‌غیرانتفاعی‌وغیردولتی‌و مراکز تربیت‌معلم‌وابسته‌به‌وزارت‌آموزش‌وپرورش‌و هم‌چنین‌اعلام‌علاقه‌مندی‌و تمایل‌به‌استفاده ‌از بورسیه‌آموزگاران، بهیاران‌و سهمیه‌کارمندی‌با درج‌کلمه‌«بلی‌» مشخص‌شده‌است‌.

فرم ‌انتخاب ‌رشته‌های‌تحصیلی‌

- فرم‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی منحصراً در اختیار آن‌دسته‌از داوطلبانی‌که‌باتوجه‌به‌جدول‌شماره‌(6) کارنامه‌مجاز به‌انتخاب‌رشته می‌باشند، قرار خواهد گرفت‌.

تبصره- هر یک‌از داوطلبان‌گروههای‌آزمایشی‌علوم‌ریاضی‌وفنی‌، علوم‌ تجربی‌و علوم‌انسانی‌که‌در گروههای‌آزمایشی‌هنر و یا زبانهای‌خارجی‌و یا هر دو گروه‌هنرو زبانهای‌خارجی‌شرکت‌نموده‌اند, یک‌فرم‌انتخاب‌رشته‌خواهند داشت‌.

مندرجات‌فرم‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌:

- در فرم‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌شماره‌داوطلبی‌، نام‌خانوادگی‌و نام‌و گروه‌آزمایشی‌داوطلب‌درج‌شده‌است‌.

- در ذیل ‌جدول ‌شماره ‌داوطلبی‌، نام ‌خانوادگی‌و نام‌و نام‌گروه‌آزمایشی‌جدول‌دیگری‌قرار داردکه‌در آن‌قید شده‌، موارد مقابل‌با توجه‌به‌دستورالعمل‌تکمیل‌شود.

(1)آن‌دسته‌از داوطلبانی‌که‌با داشتن‌مدرک‌کاردانی‌(فوق‌دیپلم‌) در آزمون‌سال‌جاری‌شرکت‌کرده‌اند, باید مستطیل‌شماره‌1 را سیاه‌کنند.

(2) اتباع‌خارجی‌متقاضی‌آزمون‌لازم‌است‌مستطیل‌شماره‌2 را در قسمت‌مربوط سیاه‌کنند.

‌برای‌درج‌کد رشته‌های‌تحصیلی‌در فرم‌انتخاب‌رشته‌100 محل‌پیش‌بینی‌شده‌است. هر داوطلب‌باید بر اساس‌مندرجات‌جدول‌شماره ‌کارنامه‌، کد رشته‌های‌تحصیلی‌موردعلاقه‌خود را همراه‌با رقم‌کنترل‌از جداول‌مربوط استخراج‌و سپس‌بر حسب‌اولویت‌علاقه‌ای‌که‌به‌تحصیل‌در هریک‌از کد رشته‌های‌مذکور دارد، آنها رابه‌ترتیب‌با مداد سیاه‌پررنگ‌در فرم انتخاب رشته درج نماید.

نحوه‌تکمیل‌مندرجات‌فرم‌انتخاب‌رشته‌

ـ هر داوطلب‌پس‌از دریافت‌فرم‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی, می‌بایست ابتدا مشخصات مندرج در بالای آن را کنترل نماید و در صورت‌مشاهده اختلاف,‌بلافاصله‌موضوع‌را به‌موزع‌ذیربط در باجه‌توزیع‌اطلاع‌دهد.

- کلیه‌مندرجات‌فرم‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌می‌بایست با مداد سیاه‌پررنگ‌تکمیل شود.

-نحوه‌تکمیل‌فرم‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌به‌شرح‌زیر است‌:

‌‌ـ در مستطیل‌بالای‌فرم‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌که‌به وسیله‌کامپیوتر علامتگذاری‌شده‌، مطلقاً نباید چیزی‌نوشت‌یا علامتی‌گذاشت‌, در غیر این‌صورت‌علاوه‌بر اینکه‌فرم‌انتخاب‌رشته ‌داوطلب‌خوانده‌نخواهد شد, بلکه‌فرد به‌عنوان‌متخلف‌تلقی‌و برابر مقررات‌مربوط با وی‌رفتارخواهدشد.

- آن‌دسته‌از بهیارانی‌که‌بر اساس تقاضانامه‌ثبت‌نامی‌، متقاضی‌استفاده‌از سهمیه‌بهیاران‌در رشته‌پرستاری‌گروه‌آزمایشی‌علوم‌تجربی‌شده‌اند و مجاز به‌انتخاب‌رشته‌های‌خاص‌باتوجه‌به‌جدول‌شماره‌6مندرج‌در کارنامه‌می‌باشند، می‌توانند رشته‌پرستاری‌دوره‌روزانه‌گروه‌آزمایشی‌علوم‌تجربی‌را انتخاب‌نمایند.

- داوطلبانی‌که‌معرفی‌شده رشته‌یا رشته‌های‌مختلف‌تحصیلی‌دارای شرایط خاص دوره‌های‌روزانه‌و شبانه‌دانشگاهها و موسسات‌آموزش‌عالی‌هستند, می‌بایست کد رشته‌و یا کد رشته‌های‌ذیربط را با توجه به ضوابط مربوط و اولویت‌های خاصی که اعلام شده, در فرم انتخاب رشته‌های تحصیلی درج نمایند.

تبصره: معرفی‌شدگان چندبرابر ظرفیت رشته‌های تحصیلی دانشگاههای افسری امام‌علی (ع) و امام‌حسین (ع) می‌توانند کد رشته‌یا رشته‌های مربوط را تا اولویت سی‌ام در فرم انتخاب رشته درج نمایند.

- به‌داوطلبان‌توصیه‌می‌شود، کد رشته‌های‌تحصیلی‌علوم‌پایه‌و زبانهای‌خارجی‌را با توجه‌به‌توان‌علمی‌خود در دروس‌ریاضی‌، فیزیک‌، شیمی‌و زبان‌خارجی‌‌، بر حسب‌مورد انتخاب‌نمایند و چنانچه‌در دروس‌مربوط ضعیف‌می‌باشند حتی‌الامکان‌از انتخاب‌اینگونه‌رشته‌ها خودداری‌کنند.

- کد رشته‌های‌تحصیلی‌به‌عدد باید در محل‌مخصوص‌درج‌گردد و در مقابل‌هر کد، مستطیلهای‌مربوط باتوجه‌به‌دستورالعمل‌علامتگذاری‌شود. مستطیلها باید حتماً با مداد سیاه‌پررنگ‌بطور یکنواخت‌مشکی‌شده‌باشد. نحوه‌ علامتگذاری‌به‌صورت صحیح در بالای‌فرم‌انتخاب‌رشته‌مشخص‌شده‌است‌. ضمناً چنانچه‌کد رشته‌به‌عدد با علامتگذاری‌در مستطیلهای‌مقابل‌کد مربوط متفاوت‌باشد، کدرشته‌های‌تشخیص‌داده‌شده‌توسط سازمان‌ملاک‌عمل‌است‌و هیچگونه‌اعتراضی‌قابل‌پذیرش‌نمی‌باشد.

-درخواست‌تغییر یا افزایش‌رشته‌های‌انتخابی‌، بعد از تحویل‌فرم‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌به‌هیچ‌وجه‌مورد قبول‌قرار نخواهد گرفت‌.

-تکرارشماره‌یکی‌از رشته‌های‌انتخابی‌در فرم‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌نه‌تنها احتمال‌توفیق‌داوطلب‌را برای‌پذیرفته‌شدن‌در آن‌رشته‌افزایش‌نمی‌دهد، بلکه‌به‌تعداد دفعات‌تکرار، از انتخابهای‌مجاز وی‌می‌کاهد.

-با توجه‌به‌این‌که‌گزینش‌داوطلبان‌درکد رشته‌های‌انتخابی‌براساس‌نمره‌کل‌اکتسابی‌(نمره‌کل‌آزمون‌عمومی‌به‌علاوه‌3 برابر نمره‌کل‌آزمون‌اختصاصی‌با توجه ‌به ‌ضرایب‌هر یک ‌از رشته‌های‌تحصیلی‌) و سایر ضوابط و شرایط صورت‌می‌پذیرد، لذا اولویت‌کد رشته‌های‌انتخابی‌در فرم‌انتخاب‌رشته‌های‌تحصیلی‌صرفاً تقدم‌ترتیب‌علاقه‌داوطلب ‌را به‌ادامه‌تحصیل‌درهریک‌از رشته‌محلهای‌انتخابی‌وی‌تعیین‌می‌کند وتاثیر دیگری‌در پذیرفته‌شدن‌وی‌ندارد.

مثال‌:چنانچه‌داوطلبی‌کد رشته‌6-1112 را به‌عنوان‌  اولویت‌سی‌ام‌خود انتخاب‌کند ونمره‌کل‌وی‌در رشته‌مذکور 6500 باشد وداوطلب‌دیگری‌(داوطلبی‌با شرایط یکسان‌با وی‌از لحاظ سهمیه‌وسایر ضوابط که‌در گزینش‌آن‌رشته‌تاثیر دارد) نیز با نمره‌کل99/6499، همان‌رشته‌(کد 6-1112) را دراولویت‌اول‌خودانتخاب‌نماید و در کد رشته‌6-1112در سهمیه‌آنان‌فقط یک‌ظرفیت‌باقی‌باشد، بدیهی‌است‌که‌داوطلب‌با نمره‌کل‌6500 درصورتی‌که‌در اولویتهای‌اول‌تا 29 خود پذیرفته‌نشده ‌باشد، در رشته‌6-1112 (اولویت‌سی‌ام‌) پذیرفته ‌خواهد شد و داوطلب ‌دیگر که‌دارای‌نمره‌کل ‌/6499 می‌باشد پذیرفته‌نخواهد شد.

باتشکر امیدوارم مفید بوده باشه از همکاران با کلاسمون هم به جهت اینکه بعضی جاها ادبیات نوشتار ا دبیات وبلاگی یا چتی یا به قول قدیمیها محاوره ای بود معذرت می خوام مهم ارتباط ساده بود و احساس راحتی وخودمونی که یکی اراهبردهای مشاوره است وبهتر که اول از خودمون شروع کنیم به هر حال ازهمه ممنون ایمیل من رو هم دارید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد