آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

ارزیابى شیوه‌هاى نوین آموزش در دنیاى مدرن

ارزیابى شیوه‌هاى نوین آموزش در دنیاى مدرن

 امروزه با ورود به عرصه موسوم به مدرنیته، شاهد این واقعیت مى‌باشیم که تکنولوژى و مظاهر دنیاى کنونی، همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده است و این تاثیرگذارى نه صرفا در روشها بلکه در ماهیت علوم نیز مى‌باشد. حقیقت این است که امروزه در تحلیل‌هاى نوین در ارتباط با سنت و تجدد، این امر اثبات شده است که تکنولوژى امر خنثاى بدون جهت نمى‌باشد بلکه خود داراى ذات بوده و دنیایى از فرهنگها، آداب، رسوم و منش‌هایى را به همراه مى‌آورد. این یک ساده‌اندیشى است که بگوییم مدرنیته و زندگى ماشینى کنونی، مانند ابزارى است که هم مى‌توان از آن خوب استفاده کرد و هم منفی. اگرچه این نتیجه‌گیرى در برخى مواقع و در یک نگاه سطحى و ظاهری، ممکن است درست باشد ولى در نگاه عمیق باید گفت فاصله گرفتن از سنت و غرق در تکنولوژى گشتن، فى نفسه داراى تاثیراتى است که دیگر نمى‌توان آن را خنثى و بى‌جهت دانست. آنچه موضوع نوشتار حاضر است، بررسى ارزشى در نفى یا اثبات نظریه فوق نیست ولى هدف این بوده که به مقوله تجدد و تکنولوژى نباید ساده نگریست. در نوشته حاضر، درصدد این هستیم که تاثیرپذیرى یکى از هزاران مقوله متاثر از مدرنیته را مورد بررسى قرار دهیم و آن امر آموزش مى‌باشد. امروزه در کشور نیز جلوه‌هایى از آن مثل تاسیس دانشگاه‌هاى مجازى و آموزش از طریق رایانه به چشم مى‌خورد. آسیب‌شناسى این روش نوین بسیار حائز اهمیت است که مى‌تواند در کنار بررسى‌ آفات این روش مورد توجه قرار گیرد. به نظر ما این شیوه نوین آموزش مجازی، به خصوص در دانشگاهها، اگرچه داراى ثمرات مثبت و قابل توجهى است ولى معایب اساسى نیز دارد که ذیلا بدان مى‌پردازیم؛ الف- فوایسد و وجوه مثبت 1- سرعت انتقال اطلاعات در زمان واحد، به چندین دانشجو 2- بهره‌ورى در صرف وقت و هزینه، استفاده از مطالب ارائه شده توسط استاد 3- اعطاى نوعى اختیار وآزادى به دانشجو در نحوه استفاده از مطالبو... ب- معایب 1- یکى از بزرگترین معایب این شیوه نوین آموزشى این است که دیگر دانشجو از حضور در کلاس و رویارویى با استاد بى‌نیاز مى‌گردد. استفاده از نفس استاد و آموزش حضورى محاسنى دارد که بر هیچ‌کس پوشیده نیست. تاثیرگذارى‌هاى صحبت حضورى و مستقیم از حیث تامین پیش‌زمینه‌هاى روانى تعلیم و تعلم امرى انکارناپذیر است. 2- وقوف و تسلط استاد بر تک تک دانشجویان در آن واحد، خود زمینه ارزیابى‌هاى واقعى را توسط استاد فراهم مى‌آورد و اینکه استاد هنگام تدریس با جمع کثیرى از دانشجویان که در کلاس حضور یافته‌اند، مواجه مى‌شود. این امر خود فى نفسه مى‌تواند علاوه بر ایجاد انگیزه در تدریس، در تداعى مطالب آموزشی، یارى‌گر استاد مى‌باشد. این نقاط مثبت در آموزش‌هاى مجازى وجود ندارد. 3- آموزش مهارت‌‌هاى عملى و غیر تئوریک فقط از طریق آموزش‌هاى سنتى و حضورى امکان‌پذیر است. تمرین‌هاى عملى دانشجو در کلاس و نظارتها و رفع نقص‌هاى عملى و مستمر استاد، نسبت به عملکرد دانشجو نیز فقط از همین طریق امکان خواهد یافت که آموزش مجازى نمى‌تواند به نحو کامل، عرض فوق را تامین سازد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد