X
تبلیغات
نماشا
رایتل

آموزش فناوری دانلود

کادر آموزشی مدارس در ایام امتحانات باید چه کنند؟

کادر آموزشی مدارس در ایام امتحانات باید چه کنند؟ 

 در کنار آماده‌سازی فضای خانه برای بهتر درس خواندن دانش‌آموزان باید محیط و فضای مدرسه را نیز مورد توجه قرار داد. «شهروز پرورش» کارشناس روان‌شناسی بالینی نقش والدین و اولیای مدرسه را به یک نسبت مهم می‌داند و بر این عقیده است که در کنار آماده‌سازی فضای خانه برای بهتر درس خواندن دانش‌آموزان باید محیط و فضای مدرسه را نیز مورد توجه قرار داد. استرس‌ها روی هم انباشته می‌شوند و در یک زمان به فرد حمله می‌کنند و کارآیی او را پایین می‌آورند و این می‌تواند موجب ضعف حافظه و حواس‌پرتی بچه‌ها شود. برای انتخاب مراقب برای امتحانات باید به این نکات توجه کنیم. ● افراد در روان‌شناسی بالینی به چند گروه تقسیم می‌شوند.

۱) افراد تیپ‌آ: لاغراندام، تندخو، رنگ‌پریده، عصبی، عجول و بدبین هستند و رفتاری تکانه‌ای دارند. یعنی به سرعت کنترل خود را از دست می‌دهند و زمانی که کاری انجام می‌دهند نمی‌توانند جایی بنشینند، بی‌قراری حرکتی دارند و مضطربند. پس پرواضح است که چنین افرادی برای ممتحن بودن مناسب نیستند ۲) در مقابل افراد تیپ «ب» برونگرا، خوش‌مشرب، خوشرفتار هستند و آرامش بیشتری دارند. این افراد برای حضور در جلسات امتحانی مناسب‌ترند. بهتر است آموزش و پرورش در کنار گزینش برای استخدام به بهداشت روانی هم توجه شایانی داشته باشد. بهداشت روانی کادر آموزشی که فرزندان این جامعه با زحمات آنها رشد می‌کنند بسیار اهمیت دارد. معلمان به علت سختی کار و شرایط معیشتی بیشتر دچار ملال روانی و شخصیتی می‌شوند و این شخصیت مضطرب را با خود به درون کلاس می‌برند. این کارشناس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی به این نکته اشاره می‌کند که این مسئله مهمی است و مسئولان نباید براحتی از کنار آن رد شوند ولی متأسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. «پرورش» در ادامه به مسئله کاهش استرس و اضطراب کودکان در فضای آموزشی در زمان امتحانات اشاره می‌کند و می‌گوید: «نور سالن و فضاهای مدرسه باید کنترل شده باشد یعنی نور به اندازه کافی موجود باشد ولی از شدت آن نیز کاسته شود. نور بسیار شدید هم استرس‌ را بر دانش‌آموز زیاد می‌کند. فضاهای آموزشی باید دلباز باشند و به‌طور مثال بسیار دیده شده که صندلی بعضی از دانش‌آموزان در زمان امتحان کاملاً رو به دیوار و یا چسبیده به تخته قرار می‌گیرد که شاید کادر آموزشی این کار را برای کنترل بیشتر روی بچه‌ها انجام می‌دهند ولی این به ضرر دانش‌آموز است و تمرکز و بهره‌وری هوشی او را کاهش می‌دهد. سرمایش و گرمایش هم استرس را بالا و پایین می‌برد. فضا باید دارای دمای متعادلی باشد. صدای بلندگو و صدای بلند دیگر، تذکرات پی‌درپی، تهدید بچه‌ها برای ترساندن آنان از تقلب و اینکه دانش‌آموز دائم فکر کند که اولیای مدرسه به او اطمینان ندارند و دائم کنترل می‌شود، سالن‌های کوچک با تعداد ممتحن‌های زیاد، امنیت روانی او را تحت فشار قرار می‌دهد و این موضوع حتی روی شاگردان زرنگ نیز تأثیر بسیار بد و منفی دارد.»او اضافه می‌کند که هر تغییر مکانی در دانش‌آموز ایجاد استرس می‌کند. وقتی که دانش‌آموزان مجبور شوند در محیط‌هایی که به آن خو نکرده و آشنا نیستند، امتحان دهند، استرس آنها بالاتر می‌رود. پس بهتر است در همان محیط‌های آشنا برایشان جلسات امتحانی را برگزار کرد. روزنامه تهران امروز

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)