آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

آموزش فناوری دانلود

آموزش و پرورش - فناوری -دانلود

رویش علم

- سعید کاظمى آشتیانى پژوهشگر علوم پزشکى و بیوتکنولوژى متولد: ۱۳۴۰ تهران

- دکتراى علوم تشریحى از دانشگاه تربیت مدرس

- رئیس جهاد دانشگاهى واحد علوم پزشکى ایران

- مشاور رئیس جهاد دانشگاهى ایران

- مؤسس پژوهشکده رویان، اولین و مهمترین پژوهشکده‌اى که در زمینه تولید، تکثیر و انجماد سلول‌هاى بنیادى جنینى در ایران فعالیت مى‌کند.

- رئیس پژوهشکده رویان

- مؤسس و بانى راه‌اندازى جشنواره بین‌المللى رویان

- از مهمترین چهره‌هاى توسعه تحقیقات در زمینه بارورى و نابارورى، شبیه سازى و...

- برگزارکننده دو دوره جشنواره آسیایى «بهداشت خانواده»

- چهره ماندگار ایران در رشته پزشکى در سال ۱۳۸۳

این متن قرار بود پیش از این چاپ شود که نشد. که فکر نمى‌کردیم سعید کاظمى آشتیانى در اوج تجربه و جوانى برود. رفت و حیف و صد حیف که نماند تا ببیند که نتیجه تلاش و زحمات شبانه روزى اش به بار مى‌نشیند. او عصر روز چهارشنبه ۱۴ دى ماه درگذشت و نقاب در خاک کشید. آن هم به علت عارضه قلبى و در بیمارستان بقیة الله الاعظم. سعید کاظمى آشتیانى در سال‌هاى حضورش در جهاد دانشگاهى واحد دانشگاه علوم پزشکى ایران و پژوهشکده رویان عنصر اصلى بود.

همه پیشرفت این مؤسسه ناشى از حضور او بود و با این حال زمانه قدار نرد دیگرى از بازى را تدبیر کرده بود. روحش شاد و یادش گرامى.

در روند تکامل، تولیدمثل جنسى موجودات عالى به عنوان راهى براى حفظ تنوع ژنتیکى جمعیت‌هاى انتخاب شده است که بقاى آن موجود در مواجهه با شرایط مختلف را امکان پذیر مى‌سازد. در این نوع تولید مثل هر یک از این نطفه‌ها حامل نیمى از ژن‌هاى والدین نر و ماده است که به فرزندان منتقل مى‌شود. تا قبل از کشف روش «کلونینگ» تصور بر این بود که سلول‌هاى سوماتیک پس از تمایز یافتن قادر به برگشت به حالت اولیه (تمایزنیافته) نیستند، به عبارت دیگر تصور قبلى بر این پایه بود که سلول‌هاى سوماتیک با وجودى که تمامى ژن‌ها را در هسته همراه دارند، با این وجود قادر به تولید موجودى کامل نیستند. کلون کردن به معنى تکثیر غیرجنسى است. نمونه عملى آن، تکثیر گیاهان است و یا در حشراتى مانند زنبور عسل و خزندگان و ماهى‌ها و آبزیان همانند آرتمیا پدیده اى به نام «بکرزایى» یا Parthenogenesis وجود دارد که مى‌توان آن را پدیده اى مشابه کلونینگ دانست. کشت بافت گیاهى فرآیندى است که در آن قطعات کوچکى را از بافت زنده گیاهى جدا شده و به مدت نامحدودى در یک محیط مغذى سترون رشد داده مى‌شود. کلونینگ از طریق مهندسى ژنتیک در گیاهان، حیوانات و یا حتى باکترى ها، براى تولید انبوه با کیفیت خاص صورت مى‌گیرد. از طریق این تکنولوژى مى‌توان نسل‌هاى در حال انقراض را نجات داد.

درمان نازایى، درمان ژن‌هاى معیوب، درمان سرطان، بازیابى جوانى، کمک به پیشگیرى حملات قلبى، استفاده از سلول‌هاى بنیادى براى ترمیم سلول‌هاى مغز و بافت‌هاى سوخته و... همگى از اهداف کلونینگ در آزمایشگاه‌هاى کشورهاى مختلف هستند. این همه را نوشتم تا قدر و اهمیت کار و تلاش سعید کاظمى آشتیانى برایتان روشن شود. که او چه برنامه اى براى رهایى بسیارى از بیماران منتظر مانده کلیه و قلب و سایر اعضاى پیوندى در آینده بازى خواهد کرد.

سعید کاظمى آشتیانى متولد تهران است و اول فروردین سال ۱۳۴۰ به دنیا آمده. او پس از طى دوران متوسطه در رشته فیزیوتراپى وارد دانشگاه علوم پزشکى ایران شد و در همین رشته و در همین دانشگاه موفق به کسب مدرک کارشناسى ارشد شد. او در ادامه تحصیلش موفق شد مدرک دکترایش را در رشته علوم تشریحى از دانشگاه تربیت مدرس در تاریخ ۷۶/۱۲/۲۴ دریافت کند. کاظمى آشتیانى همزمان با گذراندن دوران دانشجویى در دهم آبان سال ۱۳۶۳ وارد جهاد دانشگاهى شد و در سى ام آبان ماه سال ۱۳۷۱ با حکم رئیس وقت جهاددانشگاهى، به عنوان رئیس جهاددانشگاهى واحد علوم پزشکى ایران منصوب شد.

کاظمى آشتیانى در سال ۱۳۷۶ طى حکمى از سوى رئیس جهاددانشگاهى همزمان با مسؤولیت واحد علوم پزشکى به عنوان مشاور رئیس جهاد دانشگاهى منصوب شد. او پس از پیگیرى و تلاش فراوان در خصوص راه اندازى مؤسسه رویان، نهایتاً موفق به راه اندازى این مرکز شد و در بیست و سوم آبان سال ۱۳۷۷ با حکم رئیس جهاددانشگاهى و با حفظ سمت به عنوان رئیس پژوهشکده رویان جهاددانشگاهى منصوب شد. با این همه، مهمترین دستاورد علمى او براى جامعه پزشکى ایران، فعالیت‌هاى مهم و غیرقابل اغماضش در زمینه تولید، تکثیر و انجماد سلول‌هاى بنیادى جنینى بوده است. از جمله تلاش‌هاى او مى‌توان به راه اندازى و برگزارى شش دوره جشنواره بین المللى رویان، توسعه تحقیقات در زمینه بارورى و نابارورى، شبیه سازى، برگزارى دو دوره جشنواره آسیایى «بهداشت خانواده» و ده‌ها فعالیت ارزنده علمى دیگر را نام برد. سعید کاظمى آشتیانى از سال ۱۳۷۱ تاکنون عضویت شوراى علمى جهاددانشگاهى را برعهده داشته است. او همچنین در سال گذشته به دلیل تلاش‌هاى فراوان در زمینه تحقیقات سلول‌هاى بنیادى جنینى به عنوان یکى از چهره‌هاى ماندگار کشور معرفى شد.

در ایران نهادهایى همچون پژوهشکده‌هاى وابسته به نهادهاى دولتى و دانشگاهى از جمله جهاددانشگاهى براى ارتقاى سطح دانش «بیوتکنولوژى» فعال هستند که مؤسسه رویان مهمترین آنان است. بسیارى از مراحل تحقیقاتى شبیه سازى گاو و گوسفند در کشور در سالیان اخیر در این مؤسسه انجام شده است و سال گذشته نخستین کودک حاصل از روش P.G.D یا همان تشخیص ناهنجارى‌هاى ژنتیکى قبل از جایگزینى در این مؤسسه متولد شد. سعید کاظمى آشتیانى درباره این تولد مى‌گوید: ما مدعى هستیم درصد موفقیت در این مراکز برابر با بهترین مراکز درمان نابارورى است. به عبارتى میزان موفقیت در هر بار تلاش براى درمان نابارورى ۴۰ درصد است، این در حالى است که با افزایش تعداد دفعات میزان موفقیت به بالاتر از ۸۰ درصد مى‌رسد.

علاوه بر این بزرگترین دستاورد علوم جنینى تحت عنوان ثبت ۱ Royanh و شناسنامه دار شدن رده سلول‌هاى بنیادى در این مؤسسه و به واسطه تحقیقات تحت نظارت سعید کاظمى آشتیانى انجام شد. او در این باره مى‌گوید: «در حال حاضر کارهاى تحقیقاتى زیادى در این زمینه در حال اجراست و در آینده نزدیک ۵ مقاله جدید در این ارتباط منتشر خواهد شد.» او ادامه مى‌دهد: «پژوهشکده رویان هر ساله با هدف ارتقاى سطح علمى، پژوهشى و شناساندن توانایى علمى ایران در زمینه پزشکى تولید مثل و گسترش روابط علمى _ پژوهشى سراسر دنیا اقدام به برگزارى جشنواره بین المللى تحقیقاتى رویان مى‌کند.»

جشنواره اى که هر ساله از موقعیت برجسته و بهترى برخوردار است و اگر به عنوان یک واقعه و فعالیت شناخته شده علمى در تقویم فعالیت علمى این پژوهشکده به ثبت مى‌رسد، در نتیجه همت و تلاش سعید کاظمى آشتیانى و همراهى یاران نزدیک اوست. براى نشان دادن ابهت و اهمیت جشنواره رویان کافى است به عملکرد این جشنواره در سال گذشته نگاهى بیندازیم. در جشنواره سال گذشته رویان ۱۹۹ طرح تحقیقاتى از ۴۱ کشور دنیا به دبیرخانه آن ارسال شد که نسبت به سال قبل آن (۱۳۸۲) طرح خارجى ۱۵ درصد رشد داشت و طرح‌هاى داخلى ۲۰ درصد کاهش یافته بود. نکته جالب توجه درباره این جشنواره آن که ایالات متحده آمریکا با ۳۱ طرح، ایتالیا با ۲۰ طرح، ایران با ۱۸ طرح و هند و انگلستان به ترتیب با ۱۶ و ۱۱ طرح بیشترین طرح‌هاى ارسالى را داشته اند.

علاوه بر این ۳۱ طرح در این جشنواره از کشورهاى همسایه و خاورمیانه حضور داشته اند. درباره این جشنواره سعید کاظمى آشتیانى گفته است: «در این جشنواره و بنا به نظر داوران به دلیل حفظ استاندارد جشنواره هیچ یک از آثار طرح شده حائز رتبه اول نشده ولى دو نفر به عنوان رتبه دوم شناخته شدند.»

هدف سعید کاظمى آشتیانى از برگزارى این جشنواره آن است که آخرین دستاوردهاى علمى که به صورت پروژه تحقیقاتى به کنگره ارائه مى‌شود، مورد نظر و توجه محققین ایرانى قرار گیرد و آن‌ها را با پیشرفت‌هاى علمى روز دنیا آشنا سازند. در جشنواره رویان همه ساله بیش از ۷۰۰ متخصص و مهمان خارجى در سه کارگاه علمى و عملى شرکت مى‌کنند و به صورت علمى تجارب و دانش خود را در اختیار مشتاقان و محققان ایرانى قرار مى‌دهند.

البته نام مؤسسه رویان و سعید کاظمى آشتیانى بیشتر زمانى مورد توجه محافل علمى و خبرى جهان قرار گرفت که از سوى مؤسسه مذکور و کاظمى آشتیانى اعلام شد در کمتر از ۲ ماه دیگر نخستین حیوانات شبیه سازى شده در پژوهشکده رویان باقى است.

موفقیت دانشمندان ایرانى و گروه تحت سرپرستى سعید کاظمى آشتیانى در دستیابى به فناورى همانند سازى (کلونینگ) حیوانات چنان سر و صدایى به راه انداخت که رسانه‌هاى خارجى را متحیرساخت. خبرگزارى آسوشیتدپرس در گزارشى از تهران، موفقیت اخیر پژوهشگران کشورمان در زمینه شبیه سازى حیوانات را دستاوردى از تحقیقات موفق صورت گرفته در زمینه سلول‌هاى بنیادى عنوان کرد و اعلام داشت که در کنار تلاش‌هاى محققان ایرانى در زمینه فناورى هسته اى و فضایى با هدف تبدیل ایران به موتور محرک فناورى‌هاى برتر در منطقه دنبال مىشود.

در شرایطى که محققان پژوهشکده «رویان» در تهران منتظر تولد نخستین میش‌هاى همانندسازى شده در کشور هستند، محققان این پژوهشکده در شعبه اصفهان، شبیه سازى چندین رأس گاو را با استفاده از سلول‌هاى جداشده از گوش این حیوان تا مرحله باردارى گاوهاى مادر انجام داده اند و امیدوارند طى ماه‌هاى آینده شاهد تولد نخستین گاو شبیه سازى شده در کشور باشند.

سعید کاظمى آشتیانى، رئیس پژوهشکده رویان، جهاد دانشگاهى با اشاره به این که تنها تعداد معدودى از کشورها به فناورى پیشرفته همانندسازى حیوانات دست یافته اند مى‌گوید: «دستیابى به فناورى همانندسازى حیوانات بویژه در زمینه تکثیر حیوانات ترانس ژنیک (تراریخت) با صفات ویژه از اهمیت خاصى برخوردارند.»

او معتقد است: «همانندسازى گاو و گوسفند مى‌تواند به پیشرفت‌هاى پزشکى از جمله استفاده از حیوانات کلون شده در تولید آنتى بادى‌هاى انسانى قابل استفاده علیه بیمارى‌هاى مسرى منجر شود و هدف نهایى پژوهشگران رویان از شبیه سازى حیوانات، ایجاد یک زمینه تحقیقاتى جدید در کشور و فراهم کردن توان علمى کلونینگ درمانى در ایران است.»

در واقع محققان این پژوهشکده اهداف دستیابى به فناورى شبیه سازى حیوانات نسبت به کلونینگ چند رأس میش و گاو اقدام کرده اند که درصد انتقال جنین‌هاى کلون شده و وضعیت نمونه‌هاى منتقل شده بسیار قابل توجه است.

در طرح تحقیقاتى آنها سلول غیرجنسى از گوش گوسفندى که قرار است شبیه سازى شود جدا شده و هسته این سلول پس از جداسازى درون یک سلول جنسى ماده که هسته آن خارج شده بود، قرار گرفت و در نهایت سلول‌هاى پس از تکثیر به رحم گوسفند منتقل شدند که دوره بارورى گوسفند پنج ماه است. نکته جالب توجه اینکه در این طرح یکى از گوسفندان بارور شده دوقلو باردار شده است.

هر چقدر درباره اهمیت طرح شبیه سازى بنویسیم کم است و حتى ذره اى از ارج و ارزش کارى محققان آن را نمایان و مطرح نمى‌سازد. با این حال مطمئناً با به سرانجام رسیدن آزمایشات و تحقیقات پژوهشگران و پژوهشکده رویان نام سعید کاظمى آشتیانى در تاریخ طب و علم پزشکى ایران جاودانه خواهد شد.

منبع: ایران

 

- سعید کاظمى آشتیانى پژوهشگر علوم پزشکى و بیوتکنولوژى متولد: ۱۳۴۰ تهران - دکتراى علوم تشریحى از دانشگاه تربیت مدرس - رئیس جهاد دانشگاهى واحد علوم پزشکى ایران - مشاور رئیس جهاد دانشگاهى ایران - مؤسس پژوهشکده رویان، اولین و مهمترین پژوهشکده‌اى که در زمینه تولید، تکثیر و انجماد سلول‌هاى بنیادى جنینى در ایران فعالیت مى‌کند. - رئیس پژوهشکده رویان - مؤسس و بانى راه‌اندازى جشنواره بین‌المللى رویان - از مهمترین چهره‌هاى توسعه تحقیقات در زمینه بارورى و نابارورى، شبیه سازى و... - برگزارکننده دو دوره جشنواره آسیایى «بهداشت خانواده» - چهره ماندگار ایران در رشته پزشکى در سال ۱۳۸۳ این متن قرار بود پیش از این چاپ شود که نشد. که فکر نمى‌کردیم سعید کاظمى آشتیانى در اوج تجربه و جوانى برود. رفت و حیف و صد حیف که نماند تا ببیند که نتیجه تلاش و زحمات شبانه روزى اش به بار مى‌نشیند. او عصر روز چهارشنبه ۱۴ دى ماه درگذشت و نقاب در خاک کشید. آن هم به علت عارضه قلبى و در بیمارستان بقیة الله الاعظم. سعید کاظمى آشتیانى در سال‌هاى حضورش در جهاد دانشگاهى واحد دانشگاه علوم پزشکى ایران و پژوهشکده رویان عنصر اصلى بود. همه پیشرفت این مؤسسه ناشى از حضور او بود و با این حال زمانه قدار نرد دیگرى از بازى را تدبیر کرده بود. روحش شاد و یادش گرامى. در روند تکامل، تولیدمثل جنسى موجودات عالى به عنوان راهى براى حفظ تنوع ژنتیکى جمعیت‌هاى انتخاب شده است که بقاى آن موجود در مواجهه با شرایط مختلف را امکان پذیر مى‌سازد. در این نوع تولید مثل هر یک از این نطفه‌ها حامل نیمى از ژن‌هاى والدین نر و ماده است که به فرزندان منتقل مى‌شود. تا قبل از کشف روش «کلونینگ» تصور بر این بود که سلول‌هاى سوماتیک پس از تمایز یافتن قادر به برگشت به حالت اولیه (تمایزنیافته) نیستند، به عبارت دیگر تصور قبلى بر این پایه بود که سلول‌هاى سوماتیک با وجودى که تمامى ژن‌ها را در هسته همراه دارند، با این وجود قادر به تولید موجودى کامل نیستند. کلون کردن به معنى تکثیر غیرجنسى است. نمونه عملى آن، تکثیر گیاهان است و یا در حشراتى مانند زنبور عسل و خزندگان و ماهى‌ها و آبزیان همانند آرتمیا پدیده اى به نام «بکرزایى» یا Parthenogenesis وجود دارد که مى‌توان آن را پدیده اى مشابه کلونینگ دانست. کشت بافت گیاهى فرآیندى است که در آن قطعات کوچکى را از بافت زنده گیاهى جدا شده و به مدت نامحدودى در یک محیط مغذى سترون رشد داده مى‌شود. کلونینگ از طریق مهندسى ژنتیک در گیاهان، حیوانات و یا حتى باکترى ها، براى تولید انبوه با کیفیت خاص صورت مى‌گیرد. از طریق این تکنولوژى مى‌توان نسل‌هاى در حال انقراض را نجات داد. درمان نازایى، درمان ژن‌هاى معیوب، درمان سرطان، بازیابى جوانى، کمک به پیشگیرى حملات قلبى، استفاده از سلول‌هاى بنیادى براى ترمیم سلول‌هاى مغز و بافت‌هاى سوخته و... همگى از اهداف کلونینگ در آزمایشگاه‌هاى کشورهاى مختلف هستند. این همه را نوشتم تا قدر و اهمیت کار و تلاش سعید کاظمى آشتیانى برایتان روشن شود. که او چه برنامه اى براى رهایى بسیارى از بیماران منتظر مانده کلیه و قلب و سایر اعضاى پیوندى در آینده بازى خواهد کرد. سعید کاظمى آشتیانى متولد تهران است و اول فروردین سال ۱۳۴۰ به دنیا آمده. او پس از طى دوران متوسطه در رشته فیزیوتراپى وارد دانشگاه علوم پزشکى ایران شد و در همین رشته و در همین دانشگاه موفق به کسب مدرک کارشناسى ارشد شد. او در ادامه تحصیلش موفق شد مدرک دکترایش را در رشته علوم تشریحى از دانشگاه تربیت مدرس در تاریخ ۷۶/۱۲/۲۴ دریافت کند. کاظمى آشتیانى همزمان با گذراندن دوران دانشجویى در دهم آبان سال ۱۳۶۳ وارد جهاد دانشگاهى شد و در سى ام آبان ماه سال ۱۳۷۱ با حکم رئیس وقت جهاددانشگاهى، به عنوان رئیس جهاددانشگاهى واحد علوم پزشکى ایران منصوب شد. کاظمى آشتیانى در سال ۱۳۷۶ طى حکمى از سوى رئیس جهاددانشگاهى همزمان با مسؤولیت واحد علوم پزشکى به عنوان مشاور رئیس جهاد دانشگاهى منصوب شد. او پس از پیگیرى و تلاش فراوان در خصوص راه اندازى مؤسسه رویان، نهایتاً موفق به راه اندازى این مرکز شد و در بیست و سوم آبان سال ۱۳۷۷ با حکم رئیس جهاددانشگاهى و با حفظ سمت به عنوان رئیس پژوهشکده رویان جهاددانشگاهى منصوب شد. با این همه، مهمترین دستاورد علمى او براى جامعه پزشکى ایران، فعالیت‌هاى مهم و غیرقابل اغماضش در زمینه تولید، تکثیر و انجماد سلول‌هاى بنیادى جنینى بوده است. از جمله تلاش‌هاى او مى‌توان به راه اندازى و برگزارى شش دوره جشنواره بین المللى رویان، توسعه تحقیقات در زمینه بارورى و نابارورى، شبیه سازى، برگزارى دو دوره جشنواره آسیایى «بهداشت خانواده» و ده‌ها فعالیت ارزنده علمى دیگر را نام برد. سعید کاظمى آشتیانى از سال ۱۳۷۱ تاکنون عضویت شوراى علمى جهاددانشگاهى را برعهده داشته است. او همچنین در سال گذشته به دلیل تلاش‌هاى فراوان در زمینه تحقیقات سلول‌هاى بنیادى جنینى به عنوان یکى از چهره‌هاى ماندگار کشور معرفى شد. در ایران نهادهایى همچون پژوهشکده‌هاى وابسته به نهادهاى دولتى و دانشگاهى از جمله جهاددانشگاهى براى ارتقاى سطح دانش «بیوتکنولوژى» فعال هستند که مؤسسه رویان مهمترین آنان است. بسیارى از مراحل تحقیقاتى شبیه سازى گاو و گوسفند در کشور در سالیان اخیر در این مؤسسه انجام شده است و سال گذشته نخستین کودک حاصل از روش P.G.D یا همان تشخیص ناهنجارى‌هاى ژنتیکى قبل از جایگزینى در این مؤسسه متولد شد. سعید کاظمى آشتیانى درباره این تولد مى‌گوید: ما مدعى هستیم درصد موفقیت در این مراکز برابر با بهترین مراکز درمان نابارورى است. به عبارتى میزان موفقیت در هر بار تلاش براى درمان نابارورى ۴۰ درصد است، این در حالى است که با افزایش تعداد دفعات میزان موفقیت به بالاتر از ۸۰ درصد مى‌رسد. علاوه بر این بزرگترین دستاورد علوم جنینى تحت عنوان ثبت ۱ Royanh و شناسنامه دار شدن رده سلول‌هاى بنیادى در این مؤسسه و به واسطه تحقیقات تحت نظارت سعید کاظمى آشتیانى انجام شد. او در این باره مى‌گوید: «در حال حاضر کارهاى تحقیقاتى زیادى در این زمینه در حال اجراست و در آینده نزدیک ۵ مقاله جدید در این ارتباط منتشر خواهد شد.» او ادامه مى‌دهد: «پژوهشکده رویان هر ساله با هدف ارتقاى سطح علمى، پژوهشى و شناساندن توانایى علمى ایران در زمینه پزشکى تولید مثل و گسترش روابط علمى _ پژوهشى سراسر دنیا اقدام به برگزارى جشنواره بین المللى تحقیقاتى رویان مى‌کند.» جشنواره اى که هر ساله از موقعیت برجسته و بهترى برخوردار است و اگر به عنوان یک واقعه و فعالیت شناخته شده علمى در تقویم فعالیت علمى این پژوهشکده به ثبت مى‌رسد، در نتیجه همت و تلاش سعید کاظمى آشتیانى و همراهى یاران نزدیک اوست. براى نشان دادن ابهت و اهمیت جشنواره رویان کافى است به عملکرد این جشنواره در سال گذشته نگاهى بیندازیم. در جشنواره سال گذشته رویان ۱۹۹ طرح تحقیقاتى از ۴۱ کشور دنیا به دبیرخانه آن ارسال شد که نسبت به سال قبل آن (۱۳۸۲) طرح خارجى ۱۵ درصد رشد داشت و طرح‌هاى داخلى ۲۰ درصد کاهش یافته بود. نکته جالب توجه درباره این جشنواره آن که ایالات متحده آمریکا با ۳۱ طرح، ایتالیا با ۲۰ طرح، ایران با ۱۸ طرح و هند و انگلستان به ترتیب با ۱۶ و ۱۱ طرح بیشترین طرح‌هاى ارسالى را داشته اند. علاوه بر این ۳۱ طرح در این جشنواره از کشورهاى همسایه و خاورمیانه حضور داشته اند. درباره این جشنواره سعید کاظمى آشتیانى گفته است: «در این جشنواره و بنا به نظر داوران به دلیل حفظ استاندارد جشنواره هیچ یک از آثار طرح شده حائز رتبه اول نشده ولى دو نفر به عنوان رتبه دوم شناخته شدند.» هدف سعید کاظمى آشتیانى از برگزارى این جشنواره آن است که آخرین دستاوردهاى علمى که به صورت پروژه تحقیقاتى به کنگره ارائه مى‌شود، مورد نظر و توجه محققین ایرانى قرار گیرد و آن‌ها را با پیشرفت‌هاى علمى روز دنیا آشنا سازند. در جشنواره رویان همه ساله بیش از ۷۰۰ متخصص و مهمان خارجى در سه کارگاه علمى و عملى شرکت مى‌کنند و به صورت علمى تجارب و دانش خود را در اختیار مشتاقان و محققان ایرانى قرار مى‌دهند. البته نام مؤسسه رویان و سعید کاظمى آشتیانى بیشتر زمانى مورد توجه محافل علمى و خبرى جهان قرار گرفت که از سوى مؤسسه مذکور و کاظمى آشتیانى اعلام شد در کمتر از ۲ ماه دیگر نخستین حیوانات شبیه سازى شده در پژوهشکده رویان باقى است. موفقیت دانشمندان ایرانى و گروه تحت سرپرستى سعید کاظمى آشتیانى در دستیابى به فناورى همانند سازى (کلونینگ) حیوانات چنان سر و صدایى به راه انداخت که رسانه‌هاى خارجى را متحیرساخت. خبرگزارى آسوشیتدپرس در گزارشى از تهران، موفقیت اخیر پژوهشگران کشورمان در زمینه شبیه سازى حیوانات را دستاوردى از تحقیقات موفق صورت گرفته در زمینه سلول‌هاى بنیادى عنوان کرد و اعلام داشت که در کنار تلاش‌هاى محققان ایرانى در زمینه فناورى هسته اى و فضایى با هدف تبدیل ایران به موتور محرک فناورى‌هاى برتر در منطقه دنبال مىشود. در شرایطى که محققان پژوهشکده «رویان» در تهران منتظر تولد نخستین میش‌هاى همانندسازى شده در کشور هستند، محققان این پژوهشکده در شعبه اصفهان، شبیه سازى چندین رأس گاو را با استفاده از سلول‌هاى جداشده از گوش این حیوان تا مرحله باردارى گاوهاى مادر انجام داده اند و امیدوارند طى ماه‌هاى آینده شاهد تولد نخستین گاو شبیه سازى شده در کشور باشند. سعید کاظمى آشتیانى، رئیس پژوهشکده رویان، جهاد دانشگاهى با اشاره به این که تنها تعداد معدودى از کشورها به فناورى پیشرفته همانندسازى حیوانات دست یافته اند مى‌گوید: «دستیابى به فناورى همانندسازى حیوانات بویژه در زمینه تکثیر حیوانات ترانس ژنیک (تراریخت) با صفات ویژه از اهمیت خاصى برخوردارند.» او معتقد است: «همانندسازى گاو و گوسفند مى‌تواند به پیشرفت‌هاى پزشکى از جمله استفاده از حیوانات کلون شده در تولید آنتى بادى‌هاى انسانى قابل استفاده علیه بیمارى‌هاى مسرى منجر شود و هدف نهایى پژوهشگران رویان از شبیه سازى حیوانات، ایجاد یک زمینه تحقیقاتى جدید در کشور و فراهم کردن توان علمى کلونینگ درمانى در ایران است.» در واقع محققان این پژوهشکده اهداف دستیابى به فناورى شبیه سازى حیوانات نسبت به کلونینگ چند رأس میش و گاو اقدام کرده اند که درصد انتقال جنین‌هاى کلون شده و وضعیت نمونه‌هاى منتقل شده بسیار قابل توجه است. در طرح تحقیقاتى آنها سلول غیرجنسى از گوش گوسفندى که قرار است شبیه سازى شود جدا شده و هسته این سلول پس از جداسازى درون یک سلول جنسى ماده که هسته آن خارج شده بود، قرار گرفت و در نهایت سلول‌هاى پس از تکثیر به رحم گوسفند منتقل شدند که دوره بارورى گوسفند پنج ماه است. نکته جالب توجه اینکه در این طرح یکى از گوسفندان بارور شده دوقلو باردار شده است. هر چقدر درباره اهمیت طرح شبیه سازى بنویسیم کم است و حتى ذره اى از ارج و ارزش کارى محققان آن را نمایان و مطرح نمى‌سازد. با این حال مطمئناً با به سرانجام رسیدن آزمایشات و تحقیقات پژوهشگران و پژوهشکده رویان نام سعید کاظمى آشتیانى در تاریخ طب و علم پزشکى ایران جاودانه خواهد شد. منبع: ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد